JKB Startet 21.Mars.2007 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2007 Hei folkens Jeg har et prosjekt på skolen som omhandler båt. I denne sammenheng skal vi ha en aktuator som skal styre roret. Det som er litt spesielt er at vi skal erstate roret med en aksel. På denne akselen skal vi sette 2stk elektromotorer. Den skal drives av batterier. Skyvekraften på motorene er tilsammen 140 kilo. Det jeg lurer på er hvor stor kraft aktuatoren vi skal benytte må ha for å kunne dreie denne akselen, slik at vi får styrt båten. Er det noe sted jeg kan finne noe faglitteratur som omhandler dette? På forhånd takk! Mvh JKB Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 21.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2007 Hei, jeg foreslår at du tar kontakt med firma Haakon Ellingsen a/s. De er store på aktuatorer ialle størelser.Der får du hjelp til å beregne hva du trenger av krefter. Tlf. 67151200 http://www.ellingsen.biz/ Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 21.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2007 Utforming av roret har mye å si, se her: http://www.njordforum.no/tema/ror_styring/krefter.shtml Trenger du to aktuatorer da? Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Marwin Svart 21.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2007 Se på www.dtc.no De har motorer og styringer for industrien. Mulig du finner noe på deres hjemmeside? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
JKB Svart 22.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2007 Hei, takk for all hjelp. Får lest endel nyttig. Men jeg får ikke opp den linken hvor man kan regne ut krefter. Gjør de noen av dere det? Jeg trenger 1 aktuator. Vi skal på en måte ikke hå noe ror. For motorene skal settes rett på roret. Mvh JKB Sitér dette innlegget Link to post
M/B Shanty Svart 22.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2007 www.linak.no har hyggelige folk, samt mye akturatorer. Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
TMe Svart 22.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2007 En elektrisk linjærsylinder fra eks. Linak eller SKF er nok det du trenger. De leveres som "metervare". Vær obs. på at de bruker noe tid på å gå fra helt inne til helt ute. Leveres med forskjellig kapasitet og slaglengde. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 22.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2007 Hva er det egentlig prosjektet går ut på? Er det autopilot eller "Fly by wire"? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 22.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2007 Hei, takk for all hjelp. Får lest endel nyttig. Men jeg får ikke opp den linken hvor man kan regne ut krefter. Gjør de noen av dere det? Jeg trenger 1 aktuator. Vi skal på en måte ikke hå noe ror. For motorene skal settes rett på roret. Mvh JKB Prøv denne linken her, så regner med det går bra. Vær obs på at momente på et profilert ror er forskjellig fra en rett plate. Men kanskje er ikke det med i oppgaven? Fortell hvordan det går. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.