Jump to content

Aktuator


JKB

Recommended Posts

Hei folkens

 

Jeg har et prosjekt på skolen som omhandler båt. I denne sammenheng skal vi ha en aktuator som skal styre roret. Det som er litt spesielt er at vi skal erstate roret med en aksel. På denne akselen skal vi sette 2stk elektromotorer. Den skal drives av batterier. Skyvekraften på motorene er tilsammen 140 kilo.

 

Det jeg lurer på er hvor stor kraft aktuatoren vi skal benytte må ha for å kunne dreie denne akselen, slik at vi får styrt båten.

 

Er det noe sted jeg kan finne noe faglitteratur som omhandler dette?

 

På forhånd takk!

 

Mvh

JKB

Link to post
Share on other sites

Hei, takk for all hjelp. Får lest endel nyttig.

 

Men jeg får ikke opp den linken hvor man kan regne ut krefter. Gjør de noen av dere det?

 

Jeg trenger 1 aktuator. Vi skal på en måte ikke hå noe ror. For motorene skal settes rett på roret.

 

Mvh

JKB

Link to post
Share on other sites

Hei, takk for all hjelp. Får lest endel nyttig.

 

Men jeg får ikke opp den linken hvor man kan regne ut krefter. Gjør de noen av dere det?

 

Jeg trenger 1 aktuator. Vi skal på en måte ikke hå noe ror. For motorene skal settes rett på roret.

 

Mvh

JKB

Prøv denne linken her, så regner med det går bra.

 

Vær obs på at momente på et profilert ror er forskjellig fra en rett plate. Men kanskje er ikke det med i oppgaven?

 

Fortell hvordan det går.

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...