Jump to content

Yamaha 2takt 40/50HK påhengsmotor, kun 6kn, normalt 30..

Ancas

Recommended Posts

:rolleyes: Har en knapt 2 år gammel 2takt 40/50HK Yamaha påhengs som jeg har hatt på service for noen uker

siden for å være klar til ny sesong .

Reiste fornøyd og sjøsatte båten og skulle være klar for ny sesong. Men nei, motoren vil ikke få opp turtall

når jeg satte den i gir. ( gikk 6knop , skal gå nærmere 30 .på full gass)

Det var ingen problem å få opp turtallet når båten var i fri.

Kjørte båt til forhandler og fikk beskjed att det var vann i en forgasser. Nå skulle motor være ok ...

Satte båten på vannet i dag for å sjekke att alt var ok til påsken. Men Nei, det var like tragisk som sist.

er det noen som kan vite hva som kan være problemet ? Motor er ikke kjørt mere enn 200 timer :headbang:

Redigert av Ancas (see edit history)

CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !!

Det kan være noe med lufte/drivstoff skruen på forgasser... I fri så er det lite belastning, men under drift så må dette være korrekt innstilt.

Start med grunn-innstilling, og prøv derfra. Husk å notere deg hvor skruen(e) stod før du begynner, så vet du at du alltid kan finne tilbake til der de stod opprinnelig. Dette kan du gjøre ved å telle antall runder før de er inne og så skru dem ut igjen for å teste mer.

/Are

Hvis det er vann i forgasserne så er sjansen stor for at det er mer vann i bensinsystemet. Beste er da å gå gjennom det hele veien fra tank , via slanger , filter , koblinger , bensinpumpe til forgassere.

Og når du er ferdig med det, monter et skikkelig bensinfilter med vannutskiller, det lille på motoren tar ikke spesielt mye.... Det vil spare deg for endel fremtidige problemer

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Dette skulle forhandleren ordne når jeg har motor på service + inn til sjekk når den ikke

gikk skikkelig , begynner jo å tvile på kompetanse på de som har hatt motoren på full service ....

Skulle nok ikke hatt den inn til service , sveiv helt fint senest 1 uke før service ble

foretatt ..

Hei!

Her noen tester/sjekker som kan gjøres:

- Ta av en og en pluggledning mens motoren går. Endringer i "ganglaget" i det du tar av ledningen tyder på at sylinderen fungerer. Det jeg tenker på med dette er mulige problemer med tenningen til en av sylindrene.

- Har du prøvd å hjelpe bensinpumpa ved pumpe med "pumpeballen" på bensinslangen når motoren fusker? Hvis dette hjelper KAN det tyde på defekt bensinpumpe

-Jeg vet ikke hvordan dette er på din motor, men enkelte motorer (Mariner/Mercury) har to separate statorviklinger for å generere tenningspulser inn til den eletroniske tenningsboksen. Den ene statorkretsen skal gi pulser for bruk ved lavere turtall, mens den andre kretsen gir pulser for bruk ved høyere turtall. En feil ved høyturtallkretsen vil muligens kunne arte seg slik du opplever det. Statorviklingene kan sjekkes med et vanlig ohm-meter hvis du finner ut hvor du skal måle (får tak i kretsskjema for dette).

- Sjekk at stagene som skal påvirke tenningsplata under svinghjulet (gi motoren tidligere tenning ved økende gasspådrag) ikke er hoppet av noe sted.

Lykke til!

Første hovedregel for fritidsbåteiere:

stol aldri på andre enn deg selv.

Jeg har opp gjennom årene registrert så mange tilfeller hvor vinterkonservering lovet av profesjonelle båtpleiere er utført mangelfult,

at dette i dag må ansees som påregnelig.

Prisnivået på konservering er ingen garanti for at den faktisk blir utført.

- Ta av en og en pluggledning mens motoren går. Endringer i "ganglaget" i det du tar av ledningen tyder på at sylinderen fungerer. Det jeg tenker på med dette er mulige problemer med tenningen til en av sylindrene.

Har prøvd dette og der ser bra ut .

- Har du prøvd å hjelpe bensinpumpa ved pumpe med "pumpeballen" på bensinslangen når motoren fusker? Hvis dette hjelper KAN det tyde på defekt bensinpumpe

Dette hjalp ikke .

-Jeg vet ikke hvordan dette er på din motor, men enkelte motorer (Mariner/Mercury) har to separate statorviklinger for å generere tenningspulser inn til den eletroniske tenningsboksen. Den ene statorkretsen skal gi pulser for bruk ved lavere turtall, mens den andre kretsen gir pulser for bruk ved høyere turtall. En feil ved høyturtallkretsen vil muligens kunne arte seg slik du opplever det. Statorviklingene kan sjekkes med et vanlig ohm-meter hvis du finner ut hvor du skal måle (får tak i kretsskjema for dette).

Har ikke sjekket denne muligheten

- Sjekk at stagene som skal påvirke tenningsplata under svinghjulet (gi motoren tidligere tenning ved økende gasspådrag) ikke er hoppet av noe sted.

Dette er også sjekket.

Det ender nok opp med å få ett annet verksted til å se over motoren , litt irriterende når det fremdeles er garanti på den.

Men det spørs vel om den blir klar til påske. :headbang:

Skulle nok ikke hatt den inn til service , sveiv helt fint senest 1 uke før service ble

foretatt ..

Er ikke sikkert det har noe med det å gjøre

Slike vanndråper har det med å finne frem helt plutselig og uventet :headbang:

Hei!

- Ta av en og en pluggledning mens motoren går. Endringer i "ganglaget" i det du tar av ledningen tyder på at sylinderen fungerer.

:eek: Har du prøvd på dette før? DET gjør vondt det

Anbefaller sterkt å stoppe motoren før du rører plugghettene...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Er ikke sikkert det har noe med det å gjøre

Slike vanndråper har det med å finne frem helt plutselig og uventet :headbang:

:eek: Har du prøvd på dette før? DET gjør vondt det

Anbefaller sterkt å stoppe motoren før du rører plugghettene...

:yesnod: Brukte tang til å ta av hetta, har prøvd uten for mange år siden og lærte av det :rolleyes:

Jeg også. På midten av 80 tallet en gang.

Husker det meget godt enda :yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Dette har jeg ingen tro på er motorens feil. Se etter at staget til fortenningsregulering følger opp innenfor merkene på den svarte boksen på høyre side ved pådrag. (Det Arvid nevner, men ikke sitter under svinghjul da det er CDI på denne) Mekanismen til gasspådrag er to-delt. Først en fjærbelastet arm som beveger fortenningsreguleringen. Når denne går til maks BTDC fortsetter den innerste delen å bevege de tre sammenlinkede forgasserspjeldene til WOT. Har dette vært løsnet, må det monteres korrekt igjen. Har den innvendige fjæren ikke kommet på plass, vil ikke fortenningen være med, og motoren vil oppføre seg slik. Skal prøve å laste opp et bilde av dette senere. Gikk motoren greit da du leverte det inn, er det verkstedets plikt til å få den i orden igjen. Antar at det var der du kjøpte den?

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

quote.gif
Dette har jeg ingen tro på er motorens feil. Se etter at staget til fortenningsregulering følger opp innenfor merkene på den svarte boksen på høyre side ved pådrag. (Det Arvid nevner, men ikke sitter under svinghjul da det er CDI på denne) Mekanismen til gasspådrag er to-delt. Først en fjærbelastet arm som beveger fortenningsreguleringen. Når denne går til maks BTDC fortsetter den innerste delen å bevege de tre sammenlinkede forgasserspjeldene til WOT. Har dette vært løsnet, må det monteres korrekt igjen. Har den innvendige fjæren ikke kommet på plass, vil ikke fortenningen være med, og motoren vil oppføre seg slik. Skal prøve å laste opp et bilde av dette senere. Gikk motoren greit da du leverte det inn, er det verkstedets plikt til å få den i orden igjen. Antar at det var der du kjøpte den?

:rolleyes: Dette høres fornuftig ut, beklager jeg ikke har svar før men har vært opptatt med den " hekkans" leverandøren av motoren. Nå har den vært inne for 4 gang og blir bare verre og verre. Har fått låne en åpen 16 fot båt med30 hk motor ... som " plaster" på såret i påsken... blir ikke helt det samme uten overbygg og kalesje + varme
( håper det blir bra vær ......) Jeg har hentet båten 4 ganger og fått beskjed att nå er den ok. Men nei, i går satte den utpå for fjerde gang , akkuratt likt. La båten i gjestehavna , mekaniker kom kl 11 i dag . Han rista på hodet og sa att dette var noe galt med tenning/spjeld og det kunne han ikke noe med... Er det noen som vet hvor lenge garantien varer på dette, sjekket kvitteringer i dag og motor er 2,5 år gammel Var kjørt 225 timer når jeg hadde den på såkalt " service" Og på toppen av det hele begynner de å si att jeg må ha skrudd på den selv ... noe som jeg aldri hadde gjort .:cryin:

-Send meg en IM med mailadresse skal jeg sende deg noen bilder, samt beskrivelsen på dette i verkstedhåndboken på serien over. Har dessverre ikke tilgang til verkstedsmanualen min på denne før i uke 19, men noe skal jeg kunne vise deg. Ikke gjør noe som helst med motoren, bare se hvordan stagene oppfører seg. Jeg er rimelig sikker på at de har gjort seg bort med stagene uten at de vet hva de har holdt på med. Rønsdal i Asker kan sikkert hjelpe deg, men dette vil du måtte betale for. ¨

Jeg syns nå at du skal begynne å skrive brev til forhandleren, med kopi til Yamaha Norge. Her bør det også legges vekt på hentydningene ifra forhandler/servicemekaniker (hvis det kan kalles dette) om at du har "skrudd på dette selv" så lenge det er tilfelle at du ikke har rørt en skrue. Dette skal tilbakevises i brev´s form. Motoren gikk helt greit, den - før den ble levert inn på service. Gi dem EN sjanse til til å få fikset problemet. Deretter tar du kontakt med en annen kompetent reparatør som du blir henvist til gjennom Yamaha Norge. Den regningen betaler du, og tar saken til forbrukerombudet. Du bør i tillegg til regningen få en kompensasjon for dette, å få låne en mindre båt er ikke bra nok.

Legg i tilegg ut en omtale på "Forretninger som jeg har dårlig erfaring med" så vi ser hva vi skal styre unna.... -Makan....

Edit; Yamaha har en WW-garanti som gjelder i 2 år. I tillegg står det skrevet på hjemmesiden til YN at "de forholder seg til Norsk lov om forbrukerkjøp". Dette er ingen garantisak, det er ikke noe her som har gått i stykker. Motoren gikk da du leverte den inn til service.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

• 4 uker senere...
  • 2 år senere...

Jeg mener å huske at det ble hevdet i fra forhandler at det var en coil som var røket. Motoren ble vel fikset til slutt. Merkelig at dette skulle skje i tidsrommet mellom prøvekjøring etter service og utlevering til kunde........ :rolleyes::confused:

• 3 uker senere...

Heisann .

Jeg har hatt samme problem med en Y55 hk, av eldre modell.

etter MYE fikling fant jeg ut at det var så elementært at choke spjeldene hadde låst seg i halvlukket posisjon..

MEN , etter å ha byttet forgassere og motor sått i garasje en stund , (tre år) så sitter denne "tennings justeringstingen" under svinghjulet fast...

det vil si at vi har løsnet denne, men den er fortsatt treg, så justeingsstagene / fjæra ikke er sterk nok til å dra den ut .

har stått i flere timer og jokka på den frem og tilbake for å prøve å løsne, men den blir liksom ikke lettere.

Har tiktignok ikke startet motoren enda, tenkte å prøve det i dag for å se om rotasjonen gjør at den glir lettere.

mendersom dette ikke funker, er eneste håp å ta av svinghjul og rense inni der?

Dersom jeg skal ta av svinghjulet, hvordan gjør jeg det ?. har prøvd tidligere , også med en momentstang på 1 meter,, men dette sitter jo DØNN fast!

tips mottas med takk.

Skal du ha ha av svinghjulet MÅ du ha en skikkelig svinghjulsters. Vanligvis en tjukk stålplate du bolter fast i svinghjulet, med en feit bolt i sentrum. Også viktig å bruke rett bolter, gjerne 10.9 eller 12.9 og i riktig lengde slik at de ikke tar i noe på innsida av svinghjulet.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...