Ancas Startet 21.Mars.2007 Del på Facebook Startet 21.Mars.2007 (redigert) Har en knapt 2 år gammel 2takt 40/50HK Yamaha påhengs som jeg har hatt på service for noen uker siden for å være klar til ny sesong . Reiste fornøyd og sjøsatte båten og skulle være klar for ny sesong. Men nei, motoren vil ikke få opp turtall når jeg satte den i gir. ( gikk 6knop , skal gå nærmere 30 .på full gass) Det var ingen problem å få opp turtallet når båten var i fri. Kjørte båt til forhandler og fikk beskjed att det var vann i en forgasser. Nå skulle motor være ok ... Satte båten på vannet i dag for å sjekke att alt var ok til påsken. Men Nei, det var like tragisk som sist. er det noen som kan vite hva som kan være problemet ? Motor er ikke kjørt mere enn 200 timer Redigert 21.Mars.2007 av Ancas (see edit history) Sitér dette innlegget CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !! Link to post
Mackser Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Hvis det har vært vann i forgasserene må pluggene byttes. Er det gjort?` Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Har du sjekket transmisjonen? Gear, undervannshus osv. at alt roterer fritt..? Sitér dette innlegget Link to post
Ancas Svart 21.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Plugger er skiftet , propell roterer fint i fri samt i gear. Sitér dette innlegget CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !! Link to post
Fusebox Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Det kan være noe med lufte/drivstoff skruen på forgasser... I fri så er det lite belastning, men under drift så må dette være korrekt innstilt. Start med grunn-innstilling, og prøv derfra. Husk å notere deg hvor skruen(e) stod før du begynner, så vet du at du alltid kan finne tilbake til der de stod opprinnelig. Dette kan du gjøre ved å telle antall runder før de er inne og så skru dem ut igjen for å teste mer. /Are Sitér dette innlegget Link to post
Ancas Svart 21.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Har prøvd det også , det kan virke som det ikke komme nok bensin inn når motoren blir belastet . Sitér dette innlegget CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !! Link to post
ivar Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Hvis det er vann i forgasserne så er sjansen stor for at det er mer vann i bensinsystemet. Beste er da å gå gjennom det hele veien fra tank , via slanger , filter , koblinger , bensinpumpe til forgassere. Og når du er ferdig med det, monter et skikkelig bensinfilter med vannutskiller, det lille på motoren tar ikke spesielt mye.... Det vil spare deg for endel fremtidige problemer Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ancas Svart 21.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Dette skulle forhandleren ordne når jeg har motor på service + inn til sjekk når den ikke gikk skikkelig , begynner jo å tvile på kompetanse på de som har hatt motoren på full service .... Skulle nok ikke hatt den inn til service , sveiv helt fint senest 1 uke før service ble foretatt .. Sitér dette innlegget CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !! Link to post
Arvid_A Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Hei! Her noen tester/sjekker som kan gjøres: - Ta av en og en pluggledning mens motoren går. Endringer i "ganglaget" i det du tar av ledningen tyder på at sylinderen fungerer. Det jeg tenker på med dette er mulige problemer med tenningen til en av sylindrene. - Har du prøvd å hjelpe bensinpumpa ved pumpe med "pumpeballen" på bensinslangen når motoren fusker? Hvis dette hjelper KAN det tyde på defekt bensinpumpe -Jeg vet ikke hvordan dette er på din motor, men enkelte motorer (Mariner/Mercury) har to separate statorviklinger for å generere tenningspulser inn til den eletroniske tenningsboksen. Den ene statorkretsen skal gi pulser for bruk ved lavere turtall, mens den andre kretsen gir pulser for bruk ved høyere turtall. En feil ved høyturtallkretsen vil muligens kunne arte seg slik du opplever det. Statorviklingene kan sjekkes med et vanlig ohm-meter hvis du finner ut hvor du skal måle (får tak i kretsskjema for dette). - Sjekk at stagene som skal påvirke tenningsplata under svinghjulet (gi motoren tidligere tenning ved økende gasspådrag) ikke er hoppet av noe sted. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Første hovedregel for fritidsbåteiere: stol aldri på andre enn deg selv. Jeg har opp gjennom årene registrert så mange tilfeller hvor vinterkonservering lovet av profesjonelle båtpleiere er utført mangelfult, at dette i dag må ansees som påregnelig. Prisnivået på konservering er ingen garanti for at den faktisk blir utført. Sitér dette innlegget Link to post
Ancas Svart 21.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Her noen tester/sjekker som kan gjøres: - Ta av en og en pluggledning mens motoren går. Endringer i "ganglaget" i det du tar av ledningen tyder på at sylinderen fungerer. Det jeg tenker på med dette er mulige problemer med tenningen til en av sylindrene. Har prøvd dette og der ser bra ut . - Har du prøvd å hjelpe bensinpumpa ved pumpe med "pumpeballen" på bensinslangen når motoren fusker? Hvis dette hjelper KAN det tyde på defekt bensinpumpe Dette hjalp ikke . -Jeg vet ikke hvordan dette er på din motor, men enkelte motorer (Mariner/Mercury) har to separate statorviklinger for å generere tenningspulser inn til den eletroniske tenningsboksen. Den ene statorkretsen skal gi pulser for bruk ved lavere turtall, mens den andre kretsen gir pulser for bruk ved høyere turtall. En feil ved høyturtallkretsen vil muligens kunne arte seg slik du opplever det. Statorviklingene kan sjekkes med et vanlig ohm-meter hvis du finner ut hvor du skal måle (får tak i kretsskjema for dette). Har ikke sjekket denne muligheten - Sjekk at stagene som skal påvirke tenningsplata under svinghjulet (gi motoren tidligere tenning ved økende gasspådrag) ikke er hoppet av noe sted. Dette er også sjekket. Det ender nok opp med å få ett annet verksted til å se over motoren , litt irriterende når det fremdeles er garanti på den. Men det spørs vel om den blir klar til påske. Sitér dette innlegget CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !! Link to post
Daffy Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Skulle nok ikke hatt den inn til service , sveiv helt fint senest 1 uke før service bleforetatt .. Er ikke sikkert det har noe med det å gjøreSlike vanndråper har det med å finne frem helt plutselig og uventet Hei! Her noen tester/sjekker som kan gjøres: - Ta av en og en pluggledning mens motoren går. Endringer i "ganglaget" i det du tar av ledningen tyder på at sylinderen fungerer. Har du prøvd på dette før? DET gjør vondt detAnbefaller sterkt å stoppe motoren før du rører plugghettene... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Ancas Svart 21.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Er ikke sikkert det har noe med det å gjøreSlike vanndråper har det med å finne frem helt plutselig og uventet Har du prøvd på dette før? DET gjør vondt det Anbefaller sterkt å stoppe motoren før du rører plugghettene... Brukte tang til å ta av hetta, har prøvd uten for mange år siden og lærte av det Sitér dette innlegget CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !! Link to post
Daffy Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Jeg også. På midten av 80 tallet en gang. Husker det meget godt enda Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
rago63 Svart 22.Mars.2007 Del på Facebook Svart 22.Mars.2007 (redigert) Dette har jeg ingen tro på er motorens feil. Se etter at staget til fortenningsregulering følger opp innenfor merkene på den svarte boksen på høyre side ved pådrag. (Det Arvid nevner, men ikke sitter under svinghjul da det er CDI på denne) Mekanismen til gasspådrag er to-delt. Først en fjærbelastet arm som beveger fortenningsreguleringen. Når denne går til maks BTDC fortsetter den innerste delen å bevege de tre sammenlinkede forgasserspjeldene til WOT. Har dette vært løsnet, må det monteres korrekt igjen. Har den innvendige fjæren ikke kommet på plass, vil ikke fortenningen være med, og motoren vil oppføre seg slik. Skal prøve å laste opp et bilde av dette senere. Gikk motoren greit da du leverte det inn, er det verkstedets plikt til å få den i orden igjen. Antar at det var der du kjøpte den? Redigert 22.Mars.2007 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Ancas Svart 29.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2007 Dette har jeg ingen tro på er motorens feil. Se etter at staget til fortenningsregulering følger opp innenfor merkene på den svarte boksen på høyre side ved pådrag. (Det Arvid nevner, men ikke sitter under svinghjul da det er CDI på denne) Mekanismen til gasspådrag er to-delt. Først en fjærbelastet arm som beveger fortenningsreguleringen. Når denne går til maks BTDC fortsetter den innerste delen å bevege de tre sammenlinkede forgasserspjeldene til WOT. Har dette vært løsnet, må det monteres korrekt igjen. Har den innvendige fjæren ikke kommet på plass, vil ikke fortenningen være med, og motoren vil oppføre seg slik. Skal prøve å laste opp et bilde av dette senere. Gikk motoren greit da du leverte det inn, er det verkstedets plikt til å få den i orden igjen. Antar at det var der du kjøpte den? Dette høres fornuftig ut, beklager jeg ikke har svar før men har vært opptatt med den " hekkans" leverandøren av motoren. Nå har den vært inne for 4 gang og blir bare verre og verre. Har fått låne en åpen 16 fot båt med30 hk motor ... som " plaster" på såret i påsken... blir ikke helt det samme uten overbygg og kalesje + varme ( håper det blir bra vær ......) Jeg har hentet båten 4 ganger og fått beskjed att nå er den ok. Men nei, i går satte den utpå for fjerde gang , akkuratt likt. La båten i gjestehavna , mekaniker kom kl 11 i dag . Han rista på hodet og sa att dette var noe galt med tenning/spjeld og det kunne han ikke noe med... Er det noen som vet hvor lenge garantien varer på dette, sjekket kvitteringer i dag og motor er 2,5 år gammel Var kjørt 225 timer når jeg hadde den på såkalt " service" Og på toppen av det hele begynner de å si att jeg må ha skrudd på den selv ... noe som jeg aldri hadde gjort . Sitér dette innlegget CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !! Link to post
rago63 Svart 30.Mars.2007 Del på Facebook Svart 30.Mars.2007 (redigert) -Send meg en IM med mailadresse skal jeg sende deg noen bilder, samt beskrivelsen på dette i verkstedhåndboken på serien over. Har dessverre ikke tilgang til verkstedsmanualen min på denne før i uke 19, men noe skal jeg kunne vise deg. Ikke gjør noe som helst med motoren, bare se hvordan stagene oppfører seg. Jeg er rimelig sikker på at de har gjort seg bort med stagene uten at de vet hva de har holdt på med. Rønsdal i Asker kan sikkert hjelpe deg, men dette vil du måtte betale for. ¨ Jeg syns nå at du skal begynne å skrive brev til forhandleren, med kopi til Yamaha Norge. Her bør det også legges vekt på hentydningene ifra forhandler/servicemekaniker (hvis det kan kalles dette) om at du har "skrudd på dette selv" så lenge det er tilfelle at du ikke har rørt en skrue. Dette skal tilbakevises i brev´s form. Motoren gikk helt greit, den - før den ble levert inn på service. Gi dem EN sjanse til til å få fikset problemet. Deretter tar du kontakt med en annen kompetent reparatør som du blir henvist til gjennom Yamaha Norge. Den regningen betaler du, og tar saken til forbrukerombudet. Du bør i tillegg til regningen få en kompensasjon for dette, å få låne en mindre båt er ikke bra nok. Legg i tilegg ut en omtale på "Forretninger som jeg har dårlig erfaring med" så vi ser hva vi skal styre unna.... -Makan.... Edit; Yamaha har en WW-garanti som gjelder i 2 år. I tillegg står det skrevet på hjemmesiden til YN at "de forholder seg til Norsk lov om forbrukerkjøp". Dette er ingen garantisak, det er ikke noe her som har gått i stykker. Motoren gikk da du leverte den inn til service. Redigert 30.Mars.2007 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
ivar Svart 30.Mars.2007 Del på Facebook Svart 30.Mars.2007 høres ut som at verkstedet bare tester motoren uten belastning, da er det jo vanligvis ikke noe problem å få opp turtallet. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
rago63 Svart 25.April.2007 Del på Facebook Svart 25.April.2007 Løfter denne litt; Er motoren utbedret nå? Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
4050 Svart 23.Juli.2009 Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Hvordan gikk det? Hva var feilen? Jeg sliter med tilsvarende problem. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 (redigert) Jeg mener å huske at det ble hevdet i fra forhandler at det var en coil som var røket. Motoren ble vel fikset til slutt. Merkelig at dette skulle skje i tidsrommet mellom prøvekjøring etter service og utlevering til kunde........ Redigert 25.Juli.2009 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Flygel Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 Heisann . Jeg har hatt samme problem med en Y55 hk, av eldre modell. etter MYE fikling fant jeg ut at det var så elementært at choke spjeldene hadde låst seg i halvlukket posisjon.. MEN , etter å ha byttet forgassere og motor sått i garasje en stund , (tre år) så sitter denne "tennings justeringstingen" under svinghjulet fast... det vil si at vi har løsnet denne, men den er fortsatt treg, så justeingsstagene / fjæra ikke er sterk nok til å dra den ut . har stått i flere timer og jokka på den frem og tilbake for å prøve å løsne, men den blir liksom ikke lettere. Har tiktignok ikke startet motoren enda, tenkte å prøve det i dag for å se om rotasjonen gjør at den glir lettere. mendersom dette ikke funker, er eneste håp å ta av svinghjul og rense inni der? Dersom jeg skal ta av svinghjulet, hvordan gjør jeg det ?. har prøvd tidligere , også med en momentstang på 1 meter,, men dette sitter jo DØNN fast! tips mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.August.2009 Del på Facebook Svart 16.August.2009 Skal du ha ha av svinghjulet MÅ du ha en skikkelig svinghjulsters. Vanligvis en tjukk stålplate du bolter fast i svinghjulet, med en feit bolt i sentrum. Også viktig å bruke rett bolter, gjerne 10.9 eller 12.9 og i riktig lengde slik at de ikke tar i noe på innsida av svinghjulet. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Brummle Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 Hvis det har vært vann i forgasserene må pluggene byttes. Er det gjort?` Hvorfor må pluggene byttes dersom det har vært vann i forgasseren? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.