Jump to content

Bluechart oppdatering


MortenK

Recommended Posts

Jeg var på SeaSea og handlet en Garmin Bluechart CD pakke versjon 8.5. Når jeg kom hjem, så jeg til min overaskelse at det er en ny versjon 9.0 som nå er på markedet. Grunnen til at jeg var overasket, var at jeg spurte om oppdatering og versjoner når jeg kjøpte CD, og det ble ikke sagt at det var en ny versjon ute på markedet.

Jeg skal sjekke med Belanor vedrørende oppdatering i morgen, men tenkte å spør ekspertisen her om følgende:

 

Jeg har ikke åpnet pakken enda, og da selvfølgelig heller ikke låst opp et kartområde. Jeg har da mulighet for å få oppgradert kartet til rsjon 9.0 kostnadsfritt, har jeg ikke?

 

Tar jeg ikke bare kontakt med Belanor, så sender de meg en oppgradering, eller hordan funker dette?

Redigert av MortenK (see edit history)

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Det er vel ingen oppgraderinger som er kostnadsfrie her vil jeg tro (i allefall ikke noe som Belanor har noe med å gjøre om jeg kjenner dem rett), så jeg hadde levert dette tilbake til selger og forlangt den nyeste versjonen...enkelt og greit... man selger ikke gammel versjon når ny er tilgjengelig.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Et alternativ er å koble seg opp på nettet.

 

Garmin har et av de mer avanserte oppsettene for oppgradering av software.

 

Jeg har sett at det ser ut til å være mulig å få sendt en oppraderings CD via bestilling på nettet, men jeg vil være 100% sikker på at jeg får oppdatert før jeg eventuelt åpner pakka. Ellers drar jeg selvølgelig å bytter. Jeg er ikke interessert i å betale så mye penger for en utgått versjon.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Sakset fra våre venner i Belanor.. Dette gjelder vistnok for CD versjonen blant annet, og jeg kan vnaskelig se at du slipper unne oppdateringsgebyret på 75 dollar... lever dette tilbake til den som lurte deg til å kjøpe dette og be om siste versjon av dem.... selvsagt kostnadsfritt..

 

Bluechart CD/DVD:

 

Hvis du har en eldre versjon enn siste tilgjengelige så har du muligheten til å oppgradere.

Oppdateringen er selvsagt frivillig, og hvis du velger å hoppe over en oppdateringen, vil prisen være den samme neste gang du ønsker å oppgradere.

 

For å oppdatere må du ha en oppdaterings DVD.

 

Se mer om oppdateringen her: http://www.garmin.com/cartography/mapSourc...artAtlantic.jsp

 

For bestilling av oppdaterings-DVD, må du registrere deg med din egen myGarmin konto.

 

Der kan du til enhver tid bestille siste tilgjengelige kartoppdatering.

En DVD blir sendt direkte til deg kostnadsfritt, men for å kunne benytte den må du ha en ny 25 sifret unlock kode.

Denne får du når du følger prosedyren som DVD'en guider deg gjennom.

Oppdateringen koster 75 dollar (ca. 500 NOK).

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sakset fra våre venner i Belanor.. Dette gjelder vistnok for CD versjonen blant annet, og jeg kan vnaskelig se at du slipper unne oppdateringsgebyret på 75 dollar... lever dette tilbake til den som lurte deg til å kjøpe dette og be om siste versjon av dem.... selvsagt kostnadsfritt..

 

 

Får høre hvade har å si i morgen. Jeg skal i hvertfall enten ha en oppdatering (kostnadsfritt selvfølgelig) eller så blir det å bytte CD'n til en nyere versjon.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Jeg skal i hvertfall enten ha en oppdatering (kostnadsfritt selvfølgelig) eller så blir det å bytte CD'n til en nyere versjon.

Her er jeg enig, selv om jeg ikke ser forskjellen på oppgradering eller bytte CD... begge deler er vel det samme...en oppgradering medfører jo bytte av CD uansett....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Om det finnes en nyere versjon i handel iflg Garmin / Belanors webside den dagen du REGISTRERER produktet ditt, har du krav på gratis oppdatering. Registreringen er en nødvendig del av installeringen.

 

I ditt tilfelle har du kjøpt v8.5 ETTER at v9 var annonsert og sluppet for salg, og såvidt jeg forstår har du fortsatt ikke installert / REGISTRERT programvaren din. Derfor kan du bare lage en profil på MyGarmin, så vil du få oppdaterings-DVD fritt tilsendt.

 

Alle som vil får forresten denne fritt tilsendt, men de som IKKE har krav på gratis oppdatering, må betale 75 dollar for å få registrert oppdateringen. Og om du ikke har en basis Bluechart installert fra før, kan du ikke installere fra oppdaterings-DVD'en.

 

For din del: Installer fra DVD du har kjøpt. Underveis i installasjonen blir du bedt om å lage en MyGarmin-konto, og der bestiller du oppdatering. Når denne kommer, installerer du den uten å måtte betale. Enkelt og greit.

 

Håper dette var litt oppklarende.

 

:smiley:

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

For din del: Installer fra DVD du har kjøpt. Underveis i installasjonen blir du bedt om å lage en MyGarmin-konto, og der bestiller du oppdatering. Når denne kommer, installerer du den uten å måtte betale. Enkelt og greit.

 

Håper dette var litt oppklarende.

 

:smiley:

 

Takk Skipper Morse!

 

Det er slik jeg trodde det var, men jeg vil være helt sikker for jeg åpner innpakningen og innstallerer, så jeg ikke sitter og føler meg lurt etterpå.

 

Til sydvesten:

Det er nok ikke bare å gå å bytte cd'n til ny versjon. Det forutsetter at SeaSea har den inne. Etter det jeg oppfattet i går, fikk jeg den siste cd'n de hadde. Prøvde å kjøpe CD'n i fjor, men da var de problemer med levering, ihvertfall hos SeaSea. For meg er det helt greit å få en oppdaterings CD, bare jeg er sikker på at jeg får den kostnadsfritt.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...