Jump to content

Dimmer, fungerer det på ledlamper?


Superkul

Recommended Posts

Hei !

 

LED og LED er to forskjellige ting. Det jeg forsøker å si er at det foregår en rivende utvikling innen dette området, alt fra omtrent ikkeno, til hovedlys på bil er spennet.

 

Det er feks populært å bruke i dykkerlykter - fordi det tar relativt lite strøm i forhold til lysutbyttet. De feteste LED'ene kommer fra LUXEON, og

er på 6watt, og gir lys på 140 lumen. For etpar år siden var makslyset du kunne få fra en LED kanskje 1/10 av dette.

 

Her kan du se mer :

 

http://www.luxeon.com/solutions/solution.cfm?id=1

 

-koh

Link to post
Share on other sites

DC/DC konverter er en enhet som omformer en likestrømspenning til et annet spenningsnivå.

 

Det finnes slike med variabel utspenning. Antar at Elfa eller Farnell skulle ha noe som passer.

 

Det trengs litt elektronikkunskaper for å få en slik løsning til å funke. En motstand et potesnsiometer og noen kondensatorer må også kobles opp.

 

 

Elfa

 

Farnell

 

Vet at jeg har sett 12V vifteregulatorer, husker ikke i hvilken katalog. En slik regulator anatr jeg også vil funke for å dimme led moduler.

Link to post
Share on other sites

Regulering av lysstyrke på LED gjøres ved å benytte pulser hvor bredden endres. Endring ved å regulere spenning er ikke egnet for LED pga svært lite reguleringsområde. Vet ikke hvor man får kjøpt slike dimmere (pulsbredde modulering) men det skulle være en enkel sak for elektronikk kyndige å snekre sammen en slik. Det finnes plenty 'brikker' som har denne funksjonen. Vi benytter slike i vår produksjon hvor LED lys styrke (og farge for RGB LED) reguleres i samsvar med lysforholdene i omgivelsene.

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Hallo.

Kan berolige deg med att det går fint å dimme ledlys. Har hatt det som en del av gjøremålene i vinter å bytte ut vanlig glødepærer med led. Har vanlige dimmere som er kjøpt hos båtutstyrsbutikk og satt bare inn led istedenfor glødepære og dimmerene funka helt fint, dimma dem som vanlige perer. Til informasjon, ledlysa virker bare med att + og - er kobla rett går ikke å snu + og -. Ellers synes jeg de lyser tilstrekkelig men som en sier se til å få hvite ikke blåe for dem prøvde jeg og ga dårlig lys, har montert ledstaver og spottere.

 

Mvh

Wictor

Link to post
Share on other sites

Det står faktisk:

BLP 2000 Dimmer

för 12/24 V DC

För dimmring av,

Halogen-glöd-xenonlampor,

LED lysdioder

( på den siden de selger led osv som var i linken et par innlegg opp )

 

Så da betyr det at det burde gå ja, da blir det nye lamper snart med dimmer og greier :flag::cool::cheers:

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...