bukt Startet 22.Mars.2007 Del på Facebook Startet 22.Mars.2007 http://www.snutter.no/app/viewMovie.action?id=2077 lyden sier mere enn tusen ord Med en slik motor i større format i et offshoreskrog hadde sommeren blitt ekstra gøy Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Mars.2007 Del på Facebook Svart 22.Mars.2007 Tror dette er en el motor. Så med større motor hadde det nok blitt mye batterier Jeg har en liten bensindrevet RC bil med maks turtall over 30.000 rpm. Ganske morsom lyd. Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 22.Mars.2007 Del på Facebook Svart 22.Mars.2007 Den var rå !! Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 22.Mars.2007 Del på Facebook Svart 22.Mars.2007 http://www.snutter.no/app/viewMovie.action?id=2077 lyden sier mere enn tusen ord Med en slik motor i større format i et offshoreskrog hadde sommeren blitt ekstra gøy kjenner ikke helt til max turtall på denne gamle racing motoren, men regner med at den lå vesentlig over standard HK er ukjent, men antas å ligge på 220 hk ++.... dette var tidlig på 70 tallet . Lurer på hvor kreativiteten har blitt av. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
prin435 Svart 22.Mars.2007 Del på Facebook Svart 22.Mars.2007 (redigert) Det der må være en Vankel motor. Av det jeg kjenner av vakelmotorer er det den som i sin tid satt i NSU Ro80. Vet ingen data på den. Mazda kjøpte patanten å laget Mazda R100 med 110 SAE HK. Turtallet tror jeg lå på max ca. 9000o/min Deretter kom Mazda RX3 med samme motor og omtrent samtidig Mazda RX2. Den tror jeg hadde 130 HK SAE også med max turtal ca. 9000o/min. Senere ble det laget en mer gjennomført sportsbil RX7 og påfølgende RX8. Kjenner ikke til de motorene, men jeg tror RX7 hadde max turtal i nærheten av 14000o/min. Det ble laget en gimmik der turtellernåla gikk to runder. Jeg vet Susuki laget en motorsykkel med vankel. Har sett en i Norge en gang. Vet ikke noe om de tekniske datane. De ligger sikkert på nettet et eller annet sted. Det samme gjelder sikkert for NSU og Mazda. Det spesielle med vankel er at HK kurven er forholdsvis flat sammenlignet med stempelmotor. Det finnes også vankel til modellfly. OS lager det. Om den Påhengsmotoren er fra tidlig 70 tall, er det sansynligvis en Mazda motor. Tror NSU fjaskoen ble avsluttet mellom 1970 og 1972. Mazda motorene ble etter hvert O.K. De brukte litt mer olje en en normal stempelmotor og var forholdsvis dyre i drift. Redigert 22.Mars.2007 av prin435 (see edit history) Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
slettet Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 propellen gjør nå 20 000 her i hvertfall.... ;)) http://topfueldragboat.com/video/dm-PlumbMadFinal.wmv Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Om den Påhengsmotoren er fra tidlig 70 tall, er det sansynligvis en Mazda motor. OMC bedrev en hel del utvikling med wankel på slutten av 60-tallet. Og solgte faktisk snøscootere med wankel en kort periode. Disse var mindre enn bilmotorene , muligens en egen konstruksjon? Et av problene de hadde å stri med var varmeutvikling , i tillegg til de "vanlige" wankel-problemene på den tiden med tetninger / rotorer med kort levetid osv. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bukt Svart 23.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 propellen gjør nå 20 000 her i hvertfall.... ;)) http://topfueldragboat.com/video/dm-PlumbMadFinal.wmv Det der var akselerasjon som står respekt av Sitér dette innlegget Link to post
langbein Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Det der må være en Vankel motor. Senere ble det laget en mer gjennomført sportsbil RX7 og påfølgende RX8. Kjenner ikke til de motorene, men jeg tror RX7 hadde max turtal i nærheten av 14000o/min. Det ble laget en gimmik der turtellernåla gikk to runder. Jeg har en Mazda RX-7 med wankel og det er ett veldig morsomt leketøy. Kjører i fra det meste. 1,3l og 180hk +++ og turtall opptil 13000 o/min, det flytter seg. Bilen min har gått ca. km 125' uten noen form for problemer. Er man nøye med olje og frostveske så holder motoren lenge. Pluss at man ikke belaster motoren fullt før den har blitt varm, så holder motoren gått. Idag finnes det i Norge wankel motorer som har ca. 600 hk, ikke dårlig for en 1.3l! Normalt så er det turtallsvarsler ved 7000 o/min, men som sagt kan det dras lengre. Det viner i motoren som en sværm med bier. I USA er det flere båter med wankel og vannjet som har blitt montert i de siste årene. Motoren er utrolig liten og lett og burde passet utrolig bra i båt. Sitér dette innlegget Båtlivet er herlig. Link to post
slettet Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 (redigert) wankler finnes for marint bruk og har stort potensiale. de kan bla skifte mellom ulike typer drivstoff vha forskjellige programmer i motorstyringen. http://www.freedom-motors.com/ http://www.nasatech.com/Spinoff/spinoff2001/t2.html Specifications Twin Rotor, 1300cc displacement 170 HP @ 7,750 RPM 130 ft-lbs Torque @ 3,700 RPM 153 lbs (22.7"-L x 17.4"-W x 17.9"-H) Gasoline carburetor (standard)* Fuel injection (optional) Electric starter CDI Spark ignition Metered oil lubrication system 40 Amp generator coil (standard) Specifications for battery, exhaust and cooling system provided Metric standard design Freedom's Rotapower engine has all the inherent advantages of existing Wankel-type rotary engines. In addition, it improves the Wankel-type engine performance as follows: Emissions and fuel consumption Uses our proprietary low cost lean burn combustion process together with our patented combustion surface coating and pre-heated incoming fuel-air charge to greatly reduce both emissions and fuel consumption. This technology has the potential to eliminate both the lubrication and cooling systems. Long engine life in a low-cost design Uses a new proprietary rotor and rotor cooling technology to reduce rotor weight and related mechanical stresses throughout the engine. Uses new apex seal material and proprietary design to allow replacement of the costly plasma sprayed internal coatings with inexpensive plated surfaces. Maximum power with minimum weight and size Uses our proprietary porting design and advanced component development to generate twice as much power for its weight as the popular two-stroke competitor. Modular design allows low cost power growth Uses proprietary design that allows additional rotor housings and rotors to be added with only a change in the length of assembly bolts. Ability to operate on any fuel Proprietary technology developed to lower emissions and fuel consumption also allows the use of any type fuel with only minor changes in the fuel injection system. While all of the above advantages make the rotapower engine attractive, the ultimate advantage of this engine is its ability to generate only 4% of the emissions of a four-stroke engine and 1% of the emissions of a two-stroke engine. Redigert 23.Mars.2007 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.