Jump to content

Brannalarmen ble ikke utløst på Peter Wessel


Mulligan

Recommended Posts

Synsing:

I gamle dager var kapteinen "Herre etter Gud"; Mulig det henger igjen :rolleyes:

I et hus skal alarmen utløses automatisk...

I andre enden av skalaen er kanskje FLY... Hva hjelper om alarmklokkene kimer der??

Så hvis kapteinen vurderte det dit hen at "faren" for passasjerene var minimal, hvorfor ta sjansen på panikk? Når brannen var slukket!?

 

Ikke lett å "synse" på bakgrunn av presseoppslaget. Ikke lett å begynne å dømme på Bp-vis uten å kjenne alle fakta. Eller?? :rolleyes: :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ikke tillegg meg meninger jeg ikke har ytret Marwin.

Jeg har hverken synset eller dømt.

Jeg spurte om det i det hele tatt var tillatt å seksjonere en brannalarm på den måten.

Link to post
Share on other sites

Det der har jeg aldri reflektert over Mulligan. Jeg vil tro at det er meningen at brannalarm ikke skal seksjoneres. Enten så brenner det eller så brenner det ikke. Sett fra en annen vinkel så ville jeg vært ytterst forsiktig med å utløse brannalarm av hensyn til passasjerene. Det kan ikke være særlig stas med flere hundre mennesker virrende rundt i vilska.

Link to post
Share on other sites

för dom som er litt intresserad

 

 

 

Brandalarmsystem

Ett automatiskt brandlarm består av en brandlarmcentral med ett antal slingor med detektorer, tryckknappar och larmsystem. Brandlarmcentralen ska vara placerad i en kontrollstation (vanligtvis bryggan). Vid brandlarm ska strömmen till samtliga magnethållare till brand- och dragdörrar brytas i lastfartyg. I passagerarfartyg däremot stängs inte dörrarna automatiskt vid larm men ska kunna stängas sektionsvis eller alla samtidigt från en manuell kontrollpanel på bryggan. Alla branddörrar ska dessutom kunna stängas från plats intill dörren.

Detektorer och tryckknappar är placerade på de larmslingor som går ut i fartyget. Genom dem leds en svag elektrisk ström. Om strömmen i en av trådarna bryts erhålls ett fellarm, bryts strömmen i båda trådarna ges brandlarm. Fel på en detektor eller larmknapp ska inte göra resten av systemet obrukbart.

 

http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____1793.aspx

 

http://www.sjofartsverket.se/templates/SFV...48.aspx#1.2.1.7

 

9 Ytterligare krav på brandlarmsystem på

passagerarfartyg

Vid tillämpningen av denna punkt skall koden om larm och indikatorer som

framgår av resolution A.830(19)25 tillämpas.

9.1 Passagerarfartyg skall alltid när de är till sjöss eller i hamn, utom när

de inte används till sjöfart, vara så bemannade eller utrustade att det säkerställs

att varje brandlarm omedelbart uppfattas av en ansvarig besättningsmedlem.

9.2 Manöverpanelen för brandlarmsystemet skall vara felsäkert konstruerad

(det vill säga en öppen detektorkrets skall orsaka ett larmtillstånd).

9.3 På passagerarfartyg som medför fler än 36 passagerare skall larmen

för det system som krävs enligt 5.2 vara placerade i en kontinuerligt bemannad

central kontrollstation. Även reglage för fjärrstängning av branddörrarna

och avstängning av ventilationsfläktarna skall finnas samlade på

denna plats. Ventilationsfläktarna skall kunna startas igen av besättningen

från den kontinuerligt bemannade kontrollstationen.

Kontrollpanelerna i den centrala kontrollstationen skall indikera om branddörrarna

är öppna eller stängda och om detektorer, larm och fläktar är avstängda.

Kontrollpanelen skall ha kontinuerlig strömförsörjning från den

elektriska huvudkraftkällan eller nödkraftkällan om inte reglerna tillåter

andra anordningar. Kontrollpanelen skall också vara försedd med automatisk

omkastare till en reservkraftkälla vid bortfall av ordinarie kraft.

9.4 Det skall finnas ett särskilt larm för att sammankalla besättningen som

kan utlösas från navigationsbryggan eller brandkontrollstationen. Detta larm

kan ingå som en del av fartygets allmänna nödlarmsystem, men skall kunna

avges oberoende av larmet till passagerarutrymmena.

25 Resolution A.830(19), Code on alarms and indicators.

 

 

 

 

 

 

Man vill nog undvika automatlarm, som Slagskipet säger ha 2000 panikslagna bare för att en passagera stellt sig o röka under en detektor :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

utan o veta skulle jag tro att det er så

 

 

att löser en detektor..så går larmet på kontrollstasjon(ofta på kommandobryggan el maskinrom).....er ingen der o 'resetter' så går det stora larmet inom ngn kort tidsperiod

 

vi har vel lite sjöbefäl her på BP ...de kan sikkert förklare hur det funker.

 

men jag tror det skulle bli förfärligt mange storlarm om allt skulle gå ut........... :smiley:

 

då hade du sikkert ikke sovit för den sakens skull mulligan! :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Nei, det hadde jeg kanskje ikke.

Men det er hva reglene sier jeg lurer litt på.

Det jeg er vant til er at dersom en detektor blir løst ut, så går brannalarmen, og det fortsetter den med til man finner årsaken.

Link to post
Share on other sites

De har nok pre-warning som går først. Da kan de stoppe prosessen,finne ut hva som skjer og løse ut alarmen når de har mere info. På de båtene jeg har vært har det eneste synlige vært at branndørene har lukket seg ved pre warning. Men gudskjelov har jeg aldri satt mine ben på en ferje som arbeidstager så jeg vet ikke hvordan systemene opereres ombord i sånne skip.

Link to post
Share on other sites

Akkurat den uttalelsen til direktør Helge Otto Mathisen ("Vi gjorde alt riktig.") provoserte en kamerat som var med på hendelsen så kraftig at han i går skrev en lang tirade om den første dags hendelse, hvor han hevder at alle ledende offiserer skydde passasjerene som pesten og at informasjonen var virkelig elendig.

Han eier et rimelig stort transportselskap som er storkunde hos ColorLine, og er meget spent på reaksjon, om det i det hele tatt kommer noen.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Hørte også på radio at en gruppe fra ordensmakta som hadde kurs ombord heller ikke var synnerlig imponert.

I morgen drar jeg til landet med røde pølser og grønne øl for å spille golf, og det transportoppdraget går til Sten A.

Link to post
Share on other sites

Nå var ikke jeg med skipet så jeg kan ikke vurdere om hvorvidt alt ble gjort riktig fra mannskapet... men generelt så har jeg jeg lært meg følgende gjennom livet: "Ting er ikke gjort riktig hvis det ikke oppfattes slik av flertallet som var tilstede" Det handler om ha en noe ydmyk holdning til det man driver med og ikke minst kunne utøve god kommunikasjon med nok informasjon.

 

Så etter mitt enkle syn så har nok ikke CL gjort alt rikitg.... utfra den informasjon som er tilgjengelig om saken pr. d.d. Men det kan jo selvsagt tenkes at det kun en håndfull eller to med passasjerer som skriker høyt i etterkant av dette av ulike årsaker.. Det er ikke så lett å bedømme ut fra mitt ståsted på sidelinjen..

 

Men Kystlink har fått en del ekstra passasjerer etter hendelsen med CL i følge NRK P1

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...