Jump to content

Batterikasse nødvendig


sailorboy

Recommended Posts

Har tenkt å utvide batterikapasiteten som et prosjekt i år.

Lurer da på følgende.

 

Er det virkelig nødvendig å plassere GEL batterier eller SMF (Sealed Maintenance Free) batterier i en batteri kasse ombord i båten ? Fra disse (forseglede) batteritypene skal det jo ikke komme noen batteri syre ut, med mindre batteriet eksploderer. Ellers så tåler vel glassfiber batterisyre ?

 

Hvis batteriet skulle kortslutte, eller bli overopphetet, og eksplodere :confused: så vil vel en batterikasse være til liten hjelp uansett.

 

Beskyttelse for å forhindre at noe kan komme ned på polene og forårske kortslutning må selvfølgelig være på plass i tillegg til at batteriene må festes godt til dørken med spennbånd e.l.

 

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

quote.gif

Har tenkt å utvide batterikapasiteten som et prosjekt i år.
Lurer da på følgende.

Er det virkelig nødvendig å plassere GEL batterier eller SMF (Sealed Maintenance Free) batterier i en batteri kasse ombord i båten ? Fra disse (forseglede) batteritypene skal det jo ikke komme noen batteri syre ut, med mindre batteriet eksploderer. Ellers så tåler vel glassfiber batterisyre ?

Hvis batteriet skulle kortslutte, eller bli overopphetet, og eksplodere :confused: så vil vel en batterikasse være til liten hjelp uansett.

Beskyttelse for å forhindre at noe kan komme ned på polene og forårske kortslutning må selvfølgelig være på plass i tillegg til at batteriene må festes godt til dørken med spennbånd e.l.
sailorBoy


noen nye båter blir levert uten batterikasse så da er det vel godkjent og ikke ha det.
På min nye båt er det ikke egen batterikasse.
Link to post
Share on other sites

Om du ikke har batterikasse, så må jo batteriene festes så dei ikke hvelter i sjøgang. Dette gjelder vel kva slags batterityper man har. :confused:

Ikkje noko probleim..... mange batteriar kan "hvelta" i sjøgang også... ikkkje nokko probleim, berre det er rette typpen batterei....... LES BRUKSANVISNINGEN

Link to post
Share on other sites

Ikkje noko probleim..... mange batteriar kan "hvelta" i sjøgang også... ikkkje nokko probleim, berre det er rette typpen batterei....... LES BRUKSANVISNINGEN

Nå har nå ikke jeg lest bruksanvisningen til alle typer batteri.

Men man har en + og en - pol som er som et sveiseapparat hvis det kommer i kontakt med jord

Har ikke dett med sikkerhet å gjer da?

Spiller vel ikke noe rolle om det er et blyakkumulator eller et gele batteri når polene er opp i dagen..

Hvis ikke batteriene er sikret kan dei komme i kontakt med mye rart i motorommet under fart.. :yesnod:

Redigert av Linn Christina (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som jeg oppfatter det er hensikten med en batterikasse å kunne samle opp syre dersom dette lekker ut. Står batteriene i eget rom skulle dette være ivaretatt.

Skulle et tradisjonelt åpent bly/syre batteri revne eller velte er det lite trivelig med svovelsyre i fri flyt i bunnen av en båt. Plast/glassfiber tar neppe skade av dette, treverk derimot har ikke godt av det.

 

Syresøl fra GEL-batterier er neppe noe tema. I følge en batterileverandør har denne syren konsistens som tannkrem.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Forøvrig fant jeg standarden selv på nettet og den ble da omgående bokmerket :yesnod:

Heisan! Den kan du også lagre som .pdf

Polakkene tar det ikke så nøye med copyrights.

 

Sjelden at disse standardene finnes gratis på nettet. Jeg har betalt 8 - 10 000 for samlingen min av ISO båtstandarder.

Har ikke lov til å gi bort kopier, men hvis noen lurer på noe angående fritidsbåter og ISO ......

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ifølge ISO 10133 "El Systems - Extra low voltage" behøves ingen batterikasse.

 

Mnjo, men det står at søl fra elektrolytt skal fanges opp opp til 45 grader i seilbåt. Batteriet kan altså ikke stå rett på salongdørken slik noen båtfabrikker setter dem. Videre står det også at batterier skal ha avbryter. Noen båtfabrikker har det kun på forbruksbatteri. Videre står det også at de skall stå på et tørt, ventilert sted, altså ikke under benken i salongen.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo stor forskjell på "i batterikasse" og "rett på salongdørken".

Standarden setter krav til funksjon, ikke hvordan du skal utføre det i praksis.

Kan ikke "under benken i salongen" være ventilert?

 

Nå er det vel slik at noen batterier ikke lekker elekrolytt uansett. Da er vel den saken løst i seg selv? Eller?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...