Jump to content

Hva koster en dieselmotor til snekke?


Fru Stormsvale

Recommended Posts

Har sett noen båter til salgs som ser fine ut, men det står at motoren må kjøpes ny.

Hva salgs sum dreier det seg om egentlig?

 

Det er sikkert store variasjoner, men sånn ca? (Hvor mange nuller ;)

 

Vi tenker på en båt på ca 24 / 26 fot. Og det trenger ikke være en motor med voldsom maksfart, da vi skal putre rundt på Mjøsa.

Er det bruktmarked for dette også, eller best å kjøpe ny?

Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt!

Link to post
Share on other sites

en typisk snekkemotor, dvs fra 20-30 hk koster vel ca 50-60 000kr.

Så kommer monteringsmatriell i tillegg, med typisk 15000kr. Dette kan da være ny aksel, akselkobling, propell, eksosanlegg, dieselfiltre og slanger, sjøvannsfiltre og antihevert ventiler, batterikabler, motorromsisolasjon osv.

 

Husk at endel " tradisjonelle " snekker er ganske friskt motorisert, fordi folk vil ha fart. Går du opp til en 60-70hp motor, koster den nok endel mer. En 70hp motor koster vel en 80 000kr, og husk at alle delene du trenger også blir dyrere når motoren blir større.

 

Dette er altså rene " hardware" priser, en montasje koster typisk 35-60 000kr i tillegg,avhengig av hva som må gjøres. Man kan selvsagt gjøre endel eller alt selv, men det tar tid, og er man usikker får man ikke mye til hjelp hos motorleverandørene.

 

Når det er sagt, vil jeg selvsagt ikke FRARÅDE noen å bytte motor selv. Men - å gå på et sånt prosjekt som " førstebåt", er etter min mening feil. Da ender men opp med at man er lei båten før man har vært på sjøen første gang.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Finn dere en pent brukt snekke dere med en bra vedlikeholdt ferskvannskjølt motor.

 

Ha gjerne med en motorkyndig som kan si litt om motors tilstand.

 

Hva med en perkins 4108M? 49hk og kjempe motor, finnes mange gode gamle sabber og volvoer og!

 

Det er ofte hva tidligere eiere har gjort av servicer o.l som bestemmer dagens tilstand på motor.

 

Er og redd som Susuki sier at ny montasje vil ødelegge litt av gleden....skiftet selv etter mange års bruk til nyere motor(ønske om mere fart) kostet med da 145000,- for en nyere 120hk, ny aksling, ny propp, montasje.

Båtgleden var den samme med min gamle perkins motor på 49hk, ting tok bare litt lengre tid.

 

Men for all del finner du en båt som er så mye rimeligere at det vil svare seg og montere i ny motor så kjør på...jeg tror ikke slike kjøp vokser på trærne....

 

Pleier alltid be folk kikke på mørebas 9400ac (med akterkabin) rimelige båter, veritas godkjente, stort sett alltid perkins maskiner innmontert. Gode båter synest jeg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...