Jump to content

Hvordan fungerer en bankremisse?


Fru Stormsvale

Recommended Posts

Vi har kjøpt både bil og hus tidligere, men da har vi betalt til meglers klientkonto. Er derfor litt usikker på dette betale-så-store-summer-til-fullstendig-ukjente.

 

Hvordan fungerer en bankremisse?

Hvordan går vi fram for å få det?

Noe sier meg at vår bruksbank Skandiabanken ikke kan gjøre dette, det høres ut som noe man må til filial for?

Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt!

Link to post
Share on other sites

Blir vel omtrent som å kjøpe en sjekk fra en bank.

 

Bruker selv Skandibanken til det aller meste, men har fortsatt et kundeforhold til min gamle bank, Nordea, slik at jeg ved denne type behov bruker dem og overfører penger fra konto i Skandiabanken. Hvis du kun har Skandibanken så ville jeg høre med nærmeste bankfilial der du bor (uansett hvilken bank det er) om ikke de kan hjelpe deg, dreier seg vel stort sett om å betale et gebyr til dem så ordner det seg.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Den fungerer omtrent som en sjekk. Banken skriver ut remissen med mottagerens navn og adresse.

 

Husk å krysse den, for kommer den i gale hender ukrysset kan du ha et problem.

 

Vi har alltid brukt bankremisse, og det fungerer utmerket for begge parter. Om Scandia banken utsteder remisser vet jeg ikke, men det er det nok andre her som vet.

 

Lykke til.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Bankremisse er veldig greit å bruke ved båthandel. SkandiaBanken har jeg brukt og også fått bankremisse. Bor du i Bergen, så kan du bare gå til deres hovedkontor i Fyllingsdalen og be om en bankremisse. Hvis ikke, kan du prøve å ringe de og høre om den kan sendes pr. post.

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Når du handler båt med bankremisse så er det viktig å ha remissen på et lavere beløp enn kjøpesum, resten i kontanter. Da er det lettere å holde tilbake om båten har mangler. Er kjøpesummen 200 000 så tar du med deg remisse på 180 000 og 20 000 i kontanter.

Når jeg kjøpte siste båten min holdt jeg tilbake 2000 fordi ferskvannspumpe og lensepumpe ikke virket. Avtalen var da at selger skulle få pengene om han rettet opp i problemene, hørte aldri noe i fra ham og jeg har nå fikset disse pumpene selv.

Redigert av Hydrox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den største forskjellen på en sjekk og en bankremisse er at sjekken godt kan skrives ut på et beløp der ikke er dekning for og da kan mottaker få seg et problem. Bankremissen har garantert dekning da det er banken som skriver den ut og pengene blir trukket fra din konto i samme øyeblikk du mottar bankremissen. Å motta en bankremisse som betaling er like godt som kontanter men det er ikke en sjekk.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...