Jump to content

Scand classic 25 med Bukh 36, erfaringer?


finne

Recommended Posts

Hvordan fungerer en Bukh 36 HK i en Scand classic 25, er motoren en fin størrelse til denne båten eller :nonod: ??

Hvordan er båten ellers i bruk? Hva er realistisk marsjfart til denne motoren?

Her ble det mange spørsmål, men båt sesongen er på døra og feberen er stor :cheers: .

 

Båten er -82 modell.

Redigert av finne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Scand 25 med denne Bukh motoren var den store slageren på begynnelsen av 80-årene. Det ble solgt utrolig mange plastsnekker på den tiden. Har ikke erfaring med båten, men hadde en 24' Sollux. Scanden har mer plass, en fot er av stor betydning i denne klassen.

 

Skroget er nok ikke laget for den store farten, nye båter blir levert med ca 50 hk. Fart ca 8- 10 knop dvs snekkefart.

 

Det er nok andre merker som er mer "halvplanende", f.eks Master, Polar/ Nor Sea 770, Joda m.fl.

 

Sikkert andre med førstehåndkunnskap om båt og motor her inne. Generelt er Scand 25 en kurant båt, dvs et fint eksemplar får en en grei pris for, og de er lette og selge.

Link to post
Share on other sites

36 hk er tilstrekkelig for å gå med normal snekkefart. Har selv 49 hk og som InterTc sier er farten den samme. Men skroget tåler nok mere fart en vanlig snekkefart og en her på forumet har vel en ny 72hk Yanmar og oppnår med dette en betraktlig bedre fart (13-14 kn ?). Søk på båten så finner du tråden. Så spørsmålet er hvilken fart du er fornøyd med.

 

Ellers er båten romslig,stabil og oppleves som en trygg båt for meg. 2 faste stikkøyer er litt luksus i en 25 foter, men toalettet akter (om det ikke er en AV ) stjeler helt klart noe av uteplassen. Stuerommene opplever jeg som litt tungvint å komme til. Det ligger flere av denne i erfaringsdatabasen.

Link to post
Share on other sites

scand 25 er vel en av de største 25 foterne på markedet. Jeg hadde en slik helt frem til i fjor og var kjempefornøyd. båten er romslig, stødig og sjøsterk. men noe fartsmonster er den ikke. med en 36 hk buch oppnår du en marsjfart på ca 8 knop. med det er nesten ikke noe vits å ha større motor. over 10 knop graver hekken seg kraftig ned i vannet og fartsøkningen blir minimal pr hk. En bekjent hadde en 88 hk i en classic, og den gikk 12 knop på maks.

 

En optimal turbåt til en fornuftig pris.

 

Nå nærmer sommeren seg, i natt skal klokka stilles til SOMMERTID! :cool:

 

Timex

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt en 25 Classic AV for en del år siden. Synes denne versjonen med rundbue bak og toalett inne var en betydelig mye bedre løsning en "dassicen" der toalettet bak tar uforholdsmessig mye plass. Vil derfor råde deg til å lete etter en AV selv om de kan ligge en del høyere i pris.

 

Motoren er stor nok en oppnår ikke mer en max 8,5 knopp har selv hatt scand classic med både 62 og 42 hk her er ingen forskjell idiell marsjfart er 7,5 knopp uansett og dette oppnår du med 36 hk også

Dette er IKKE riktig. Det avgjørende er om du har flyndre på båten eller ei. Har du det, opplevde jeg å logge 13,5 GPS knop på min classic med en Yanmar 55. Uten flyndre er nok 8- 9 knop maks ja.

 

Lykke til med valget!

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt en 25 Classic AV for en del år siden. Synes denne versjonen med rundbue bak og toalett inne var en betydelig mye bedre løsning en "dassicen" der toalettet bak tar uforholdsmessig mye plass. Vil derfor råde deg til å lete etter en AV selv om de kan ligge en del høyere i pris.

 

 

Det kommer an på behovet. En familie på 4 vil ha størst glede av en standard classic, hvis båten blir brukt til overnatting, da en fast oppredd seng er mer verdt enn sitteplasser i cockpiten. Skal en bruke båten kun til dagsturer, er AV varianten selvfølgelig å foretrekke.

 

Timex

Link to post
Share on other sites

Det kommer an på behovet. En familie på 4 vil ha størst glede av en standard classic, hvis båten blir brukt til overnatting, da en fast oppredd seng er mer verdt enn sitteplasser i cockpiten. Skal en bruke båten kun til dagsturer, er AV varianten selvfølgelig å foretrekke.

Joda, hver enkelt må selvsagt vurdere behovet og det er selvsagt helt riktig at AV`en har en mindre køye, men desto større uteplass. Det er iallefall ingen tvil om hvilken av de to som er mest populær i bruktmarkedet. Jeg ble nedringt da jeg annonserte min for en del år siden, men en kamerat på brygga slet med å selge sin ordinære båt med tilsvarende utstyr og motor.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hei jeg har en standar Classic og er kjempefornøyd med båten. min båt har en Bukh DV36 å bedre motor finnes neppe!!!

helt konge båt for meg å den har jeg blitt meget glad i

jeg har modellen med toa bak og dette fører til gigantisk plass på toa men litt mendre uteplass. alikevel er yndlingsplassen oppå dassen

lykketil

Link to post
Share on other sites

Kjempebåt!

Det du skal sjekke er tankene. Hadde selv en tilsvarende båt frem til for 2 år siden. I løpet av de 5 årene vi hadde båten måtte septiktank, ferskvannstank og BEGGE dieseltankene byttes/repareres... IKKE gøy...

Ellers er det problemer med at luftingen på ferskvannstanken slipper inn sjøvann når du går i litt bølger. Vi løste dette med å sette en tapebit over skroggjennomføringen når vi forventet litt sjøgang...

BUKH'en er "gulle god". Laget av dansker for å gå i saltvann. Mange sier at du må "skyte" denne motoren for å "ta livet" av den... Selv byttet jeg kun den fremre zinkanoden, da den aktre ikke lot seg gjøre å bytte. Ikke noe problem, bare følg med et par ganger i sesongen hvordan tilstanden på anoden er... Ikke et eneste feilslag på den tiden vi hadde båten :-)

Toalettet akterut var også for oss helt optimalt. Vi er to voksne og et barn. Uteplassen var bra nok, og den ene stikkøyen som ikke ble brukt som sovekøye, ble benyttet som stuerom og til en 12V kjøleboks.

Når det gjelder marsjfart vil jeg si at for en behagelig tur marsjer du på 6,5 knop. (Ferielastet)

 

Mvh Jeppe

Link to post
Share on other sites

Det er slik jeg vurderer båten også.

Tankene er jeg i gang med å se på nå.

Hvilket materiale er de i?

 

Forrige eier hadde ikke brukt babord dieseltank.

Uvisst hvorfor... Han sa det var fordi han ikke stolte på at slangene var godt nok luftet.

På slutten av sesongen luktet det veldig diesel i båten og jeg tror denne har rent over.

Det tyder på at retur fra motor går inn på denne tanken.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

det var dårlig gjort. :eek:

Nå vekket du må ha begjæret mitt :smiley:

 

Hva koster en slik Yanmar? :sweat:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Joda koster noen laken. solgte den gamle maskinen for 16000, det dekket nytt alselutstyr proppell osv.

Gjorde hele montreingsjobben selv, og sparte nok en del på det. :blush:

Kjøpte maskinen på vinteren 2008, Yanmar kampanje 146,-laken. Tok den med hydralisk gir og slureventil, du sparer nok

en del på å kjøpe en med mekanisk gir. Hadde noen runder med for og i mot, men fant ut vi var så fornøyd med båten

at vi investerte i ny maskin. er ikke rare farkosten du får for 270000 i butikken. :crazy:

 

se link prisliste 2010: http://www.boat.no/asp/engines/show.asp?id=60712

Link to post
Share on other sites

Takk!

Da slukket du det må ha begjæret ganske fort :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...