Tine IV Svart 25.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2007 Ok missa litt jeg da , er rattpumpa hos deg da kansje vis det bare er på den ene posisjonen . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Tommy R Svart 25.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2007 (redigert) Litt rart , slo den mot styrbord da? var på ei skøyte ein gang , den slo plutselig til den eine siden. Tar eg ikkje heilt feil så var det styre stikken som var ein eletrisk feil på. han var koblett den via ein lys bryter så når det sjedde var det bare å stenge den. Slo plutselig full ror til den eine siden, måtte ratte som pokker til den andre siden. Redigert 25.Mars.2007 av Tommy R (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 26.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2007 Hei Har lite tro på luft i systemet ditt. Tror at oljen går igjennom styresylinderen eller en av styrepumpene / piloten, og at vannstrømmen presser roret ene veien når du kjører. Hvis du da har lekkasje vil du måtte ratte imot hele tiden. Hvis det var luft ville denne komprimeres og holde roret. Slike sylindere kan brukes med bare luft, men blir mer upresise da. Anbefaler å begynne med å se om autopiloten har kraner som kan stenges på hydraulikkrørene. Hvis den ene ventilen i piloten er lekk vil du få den virkningen du beskriver. Alternativt blokker det ene (eller begge trykkrørene hvis det er tre rør) på piloten og test. Hvis du har remdrift på pumpa til piloten bør du sjekke om roret legger seg over uten at du kjører, men med motoren i gang. Neste punkt er å blokkere den ene enden på styresylinderen og se om du kan sveive fortsatt. Hvis du tar hardt i skal du kunne sveive sakte. Dette pga overtrykksventil som skal åpne rett før roret knekker den dagen du bakker på land. Du skal ikke kunne sveive lett/fort, og det skal kjennes helt likt som om du legger roret helt over hvis sylinderen er i orden. Hvis det ikke kjennes likt er sylinderen lekk. Blokkering kan gjøres med spesielle nipler eller ofte med en skrue med rundt hode som settes inn i koblingen før du skrur den sammen. Neste trinn blir evt å blokkere den ene styreposisjonen. Lykke til Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Tine IV Svart 26.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2007 HeiHar lite tro på luft i systemet ditt. Tror at oljen går igjennom styresylinderen Neste trinn blir evt å blokkere den ene styreposisjonen. Mons Hakke tru på luft lenger jeg heller , trur mere på styresylinder'n .At det er feil med en eller begge styrepumpene tviler jeg litt på , det er nesten helt likt oppe å nede .Oppe så kan du tvinge rattet videre , men det er hakkete når det tvinges videre .Det nede kan du også tvinge videre , men den hakker ikke når jeg tvinger den videre den bare går sagte videre . Rart vis begge styrepumpene er vraka da , men veit jo ikke jeg . Men med litt flax så kan jeg bruke den styresylinder'n som er i posten snart . Skjønner heller ikke at autopiloten har noe med detta å gjøre , båten drar jo til siden uten at autopiloten står på .Merka foresten idag at den koppen med olje som står på rattpumpa opp, er litt løs i gjengepartiet . Og det er jo under oljekoppen .Vis den drar luft her så kan kansje det være noe av feil ? Men vis den skulle dra inn luft der så , jeg veit ikke jeg . Når man ikke er proff på detta så må jeg nesten prøve det meste , for så å finne feilen Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
asunde Svart 26.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2007 (redigert) Satser 100 kroner på at pumpen nede som kan tvinges videre uten at det hakker er den som trenger overhaling eller en ny pumpe. I og med at pumpene oppfører seg forskjellig så har jeg liten tro på at det er sylinderen, og satser dermed eksra 100kroner. Det som Mons skriver er utifra min erfaring riktig (med forbehold; jeg kjenner ikke til autopiloter). Redigert 26.Mars.2007 av asunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tommy R Svart 26.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2007 (redigert) Vist den hakker der det vel luft som gjør det, og den blir treigere. Men drar den til den ene siden er det litt rart . Håper du finner ut av det, er jo godvær no Redigert 26.Mars.2007 av Tommy R (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 26.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2007 Ikke lett når jeg ikke har peil og mekanikere sier det er luft , men kansje styresylinder . ettersom jeg kan presse rattet videre på begge posisjoner. syntes det er rart vis begge rattpumpene er ødelagte . Men ikke lett detta da , kan jo ikke kjøpe ny rattpumpe nede , også kansje det ikke er feilen evt må jeg vel bytte oppe også da . Trur kansje det er lurt å bytte styresylinder nå som jeg får en slik i posten en av dagene , så ser vi fort om det hjelper . Nei ikke lett detta når det kan være minst 3 forskjellige feil , da er det greit å være 100% sikker før jeg begynner å handle inn nye dyre rattpumper som kansje ikke hjelper å bytte. Jeg får bytte den styresylinderen først da , så finner jeg ut om det hjelper eller ikke . Hjelper ikke det så er rattpumper neste på lista . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Tine IV Svart 27.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2007 Tenkte bare og info litt her , sendte meil inatt til Servi norge . Fikk tlf fra Fosen nå kl-0900 på mårran fra en kjempe hyggelig kar , som forklarte meg litt . Ettersom jeg har samme problemet opp og nede , kunne jeg nesten med sikkerhet glømme at det er rattpumpene (men skal aldrig si aldrig ) . Han hørte hva jeg sa og hva jeg hadde , dette var mye brukt av fiskrane oppover og dem kjører jo noen timer i året. Dem har også 2 styreposisjoner , og etter ei stønn kan denne feilen oppstå . Da er det 9 av 10 feil at du må bytte pakkninger i sylinder'n og lufte etterpå , og det er den luftinga mi som fremdeles ikke er bra nok . Skulle ta av slangene på pumpa legge dem i en pøs med olje , så skulle det sveives å etterfylles fra toppen ( 3-4 ganger vær vei ) så få på slangen (hold finger'n forann). Avslutt med en liten lufting rett på sylinder , men selvsagt husk å lufte riktig side . Sendte denne meilen til Servi Norge i natt , dem vidre sendte den til Fosen , som igjen ringte meg nå på mårran . Det er vel det man kaller service vel , så da er det bare å bytte pumpe . Eller reparer den gammle som står der og lufte sånn det skal gjøres , håpe det at det blir bra ettervært . Med detta været idag også , så passer det jo bra å surre litt oppe på CBC dekket idag . Opptimismen steg ganske mange hakk etter den tlf , ikke altid det skal så mye til på humøret ..... Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
isbjorn Svart 28.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2007 Hvordan gikk det med styringa de Tine III, grunnen til at jeg spør er at jeg plages med mye av det samme, men på min er styringa oppe helt fin men nede må jeg sitte å korrigere hele tida. Jeg lurer på om styrepumpa nede er slitt Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 28.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2007 Ting Tar Tid noen ganger med Tine III , har ikke kommet så mye lenger enda .Den sylinder'n jeg kunne få henta jeg ikke , da andre kansje trenger den mere .Etter tlf samtale med Fosen mekaniske , så satser jeg på å bytte pakkninger i styresylinder'n . Bestilte rep sett , men dem mente jeg skreiv feil nr så jeg skal skjekke saken imårra . Slik at jeg kan få rep sett , hjelper ikke det så veit jeg ikke . Som sagt jeg må ratte til BB stort sett hele tiden vis det blåser litt , både oppe og nede . Når han fra Fosen hørte ossen sylinder jeg hadde og at jeg har autopilot , da var det ikke mye tvil . Bytt pakkninger sa gubben , eller svak mulighet for at det er luft og at vi har gjort en dårlig jobb når vi lufta systemet . Skal prøve å komme med tilbake melding når jeg har fått bytta pakkninger , eller du må spørre igjen om en stund Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Espen Svart 8.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2007 Hvordan ligger det ann nå TineIII? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 8.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2007 TineIII har fordelt det over flere tråder. HER er siste nytt Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 For de som har tid til å se en videdo som viser lufting av styresystemet er det en her. Varighet 30 minutter: http://www.passagemaker.com/MagazineandEve...94/Default.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 19.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Hvordan ligger det ann nå TineIII? Bare å lufe så var det i box , etter at jeg bytta pakkninger på styresylinderen . Som OLPI sier så har jeg vist flere tråder her ;) Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.