Jump to content

Valg av motor - Zodiac Cadet 310


Suzuki

Recommended Posts

jeg oppgraderer i jolleavdelingen, og vil gjerne be om det som finnes av erfaringer vedr. motorisering på Zodiac Cadet 310.

Jeg har idag en 285 med en daff Yamaha Malta. Denne er bare på 3HK så planing er utelukket. Vi oppgraderer derfor til større motor, ifbm innmontering av styrekonsoll.

Så; vi er litt usikre på hva vi skal velge. Vil gjerne ha litt kjørefakta fra andre medlemmer som har denne båten eller ganske tilsvarende modeller.

 

Alternativet var egentlig en 9,9HK som har godgjordt seg i boden, men den er nå skrinlagt som jollemotor. Alternativene er da 4HK ( brukt ) 5HK ( brukt eller ny ) 6HK ( brukt) eller 8HK ( om jeg får fatt i brukt.

 

Hva gir best resultat ? Vil tro at en 6HK er bedre til å løfte båten i plan, selv om effekten bare er marginalt bedre enn en 5HK ? Tosylindet gir vel også mer moment vil jeg anta, selv om jeg ikke har sett noen kurver ?

Vi kjører ofte ganske nedlesset, to voksne, to barn, handleposer og barnevogn blir noen kg totalt.

På den annen side ønsker vi ikke å ha så diger motor at vi ikke klarer håndtere den uten å brekke ryggen. Det ser ut til å bli resultatet med 9,9HK en, den er best egnet til en fastmontasje etter vårt syn.

 

Så; hva kan vi forvente om vi ønsker at båten skal plane ? Må vi regne med å gå i depl. fart med 5HK og tung last, og plane med lett last ( en diger Suzuki og en lettmatros ..) ?

 

Selvsagt er det 8HK som frister mest, men disse er sjeldne, og vi er ganske kresne, så det er ikke lett å få fatt i en.

For ordens skyld; jeg tror mitt bruksmønster utelukker 4T motor. Og selvsagt skal det være en Yamaha, alt annet ville være uhørt ?.. :cool:

 

Suzui

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Suzuki

 

Vi har 2 joller, 1 hardplast AL320 med 10 Johnson GT og styrekonsoll 2004 mod. Og en stk ny Aquaquick 3 m med 8 hk

Tohatsu. 2007 og 2006 mod.

 

Johnson motoren veier 37 kg

Tohatsu veier 26 kg.

 

En jolle med 10 hk trenger større bærekraft akter, store potonger. Tohatsu leverer 6, 8, 9,8 hk med vekt 26 kg. Tohatsu 9,9 42 kg.

 

Tohatsu går stille i alle turtall i forhold til Johnson. Lavere vekt samtidig som vi har 12 l tank. Vi er også 4 i båten ofte med

mye vi lesser ombord. Da planet ikke vår tidliger 2,80 jolle. Men med 2/3 personer gikk det fint. Mener det har med lengden

av båten å gjøre. Tror derfor at en 3,1 m jolle går bra med en 8 hk.

 

Så lenge vekten er 26 kg, ville jeg valgt en 8 eller 9,8 hk.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Låner tråden din litt Suzuki da det er i samme "gate":

 

Har hatt en Achilles 265 m/ 8HK Tohatsu. Den gikk greit opp i plan med 2, men jeg kunne ikke kjøre særlig fort. Det sprutet veldig opp bakfra og inn i båten når farten økte. Prøvde å heve motoren - det hjalp litt, en ble ikke helt bra.

 

Kjøpte en Zodiac Cadet 285 m/8 Hk Evenrude i går. Håper at den vil fungere bedre i så måte. Noen som har samme båt og motorstørrelse som kan gi noe info om dette?

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Låner tråden din litt Suzuki da det er i samme "gate":

 

Har hatt en Achilles 265 m/ 8HK Tohatsu. Den gikk greit opp i plan med 2, men jeg kunne ikke kjøre særlig fort. Det sprutet veldig opp bakfra og inn i båten når farten økte. Prøvde å heve motoren - det hjalp litt, en ble ikke helt bra.

 

 

Vel, det er derfor jeg kjøpte ny jolle også. Enten kunne jeg selge jollen, eller skjære av håndtakene. Det var håndtakene

som gjorde at "hele fjorden" kom opp i jolla.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

ønsker vi ikke å ha så diger motor at vi ikke klarer håndtere den uten å brekke ryggen.

 

 

Så lenge vekten er 26 kg, ville jeg valgt en 8 eller 9,8 hk.

:yesnod:

 

Tohatsu er gode motorer. Hadde en 8 HK på en seilbåt - kraftige saker. Hadde en 5 hk på gummibåten (290 cm) frem til i fjor, men har for i år anskaffet 9.8 HK. Veier det samme som en 6 HK. Nå begynner det å haste hvis du skal ha en lett to-takter ettersom de ble forbudt å importere etter 1. januar, så det er kun lageret som nå selges ut. Slet litt med å få tak i en 9.8 HK. Foreløpig er den kun båret inn i garasjen - og vekten var en fornøyelse i forhold til en 9.9 Yamaha jeg hadde for noen år siden.

 

5 hesteren planet "enkelt" med meg og to av guttene ( 3 år og 4 år) ombord, men ettersom nummer tre også vil være med på gummibåt-tur var det best å være føre var og ha tilstrekkelig med motor til sesongen...

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 10" Bombardier (er det vel...) som jeg har hatt litt forskjellig på :

 

4 hk 2 cyl Johson (heter den sailmaster, mon tro ? Kun fremover og fri gir, gass på toppen.)

-Jolla gikk opp i plan med meg og min datter ombord, ca. 110 kg.

 

4 hk Mercury

-Jolla gikk opp i plan med meg og min datter ombord, ca. 110 kg.

 

4 hk Yamaha

- Jolla går IKKE i plan med meg OG min datter, såvidt den drar opp med bare meg, ca. 95 kg

 

9.9 hk Yamaha

Holdt på å vippe både bakover og sidelengs i forskjellige situasjoner. Båten buklet seg og føyk bortover vannet. Farlig; Solgt! :wink: Med styrekonsoll stiller det seg helt annerledes selvsagt.

 

Jeg ville gått for minimum 6 hk, da vil den nok klare et par personer med litt bagasje tror jeg. 5 hk og blir kanskje litt snaut med to pers+bagasje.

 

Mercury motoren jeg hadde vår MYE sprekere enn 4 hk Yamaha. Andre merker er jeg ukjent med. Johnson stiller vel i en egen klasse med 2 cylindre.

 

Hilsen

Are

Link to post
Share on other sites

Hei Suzuki.

 

Hvis jeg ikke tar feil veier en totakter (hvis du får tak i totakter) Yamaha 8 hk omtrent like mye som Tohatsus totaktere med 8 hk og 9,8 hk (sistnevnte har jeg selv). Yamahas 9,9 veier 10 kg mer, men da må man ikke glemme at dette er en større motor og vel egentlig en 15 hk som er trimmet ned.

 

Når det er sagt, er jeg svært godt fornøyd med min Thoatsu. Bare så det er sagt :yesnod:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også endt opp med en Tohats 9,8 hk. Har tenkt å hå den på en Suzumar 270 rib.

 

Var egentlig ute etter en Yamaha 9,9. Men etter å ha sett vekt forskjellen (26kg vs 42kg?) og pris. Så var jeg ikke i tvil.

Fikk tak i en overligger fra 2005 til en etter min mening hyggelig pris. Forskjellen var 2005 er grå mens 2206 er sort. Ellers helt like.

 

26 kg kan jeg alltids hive av og på jolla uten alt for store problemer.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg har tydeligvis "værstingversjonen" her...

Zodiac 310 Cadet med Yamaha 9,9 totakter 2005 mod. som er justert opp til 15 hk av forhandler.

 

Vi er som regel 2 voksne, to raskt voksende barn + hund, + alle handleposene.

For meg er denne ekvipasjen den eneste funksjonelle da den greit går opp i plan

og holder seg der med hele familien ombord.

 

Ungene begynte for noen år siden å fatte interessen for vannski, og det ble kjøpt inn.

Fra 12-13 års alder og til nå (eldstemann er 16) har dette gått så det suser.

Med en i baugen og pappa som kjører har vi hatt utrolig mye moro med vannskiene.

 

Nytten av en jolle som faktisk kan brukes til noe, oppveies langt på vei av noen kilo ekstra på motoren.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Yamaha 6 og 8 hester veier 27 kg.

 

96 mod Yamaha 6 hk 2-takt på 3 mtr Aquaquick går litt raskere en 09 mod Suzuki 6 hk 4-takter på Aquaquick 285.

Går også raskere i plan.

 

Aquaquick 270 Rib med 6 hk Yamaha 2-t får man så vidt i plan. men med en Yamaha 9,9 (15hk) er den hysterisk hoppene

og lite brukervennlig når det er mer enn krusning på vannet.

Link to post
Share on other sites

Den råeste to-takteren av 9,9/15-hesterne er utvilsomt Johnson. Den er drabla sprek, men lydnivået står også i stil.

 

Her er en ikke helt fersk test av både to- og firetaktere for de som er interessert.

 

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/46EA125C2E27CDC1C1257618004824DF?OpenDocument

Redigert av Akult (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har en 310 Zodiac med 9,9 =15 hk Tohatsu. Virker vedig tung når jeg løfter den, nabobåten har Johnsen virker mye lettere. Vi er 2 voksne og 2 ungdommer, drer lett i plan med alt som handles og det som er. God båt med god motor med tung for og løfte av og på. Vi har plater og oppblåsbar kjøl på vår båt.

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...