Jump to content

Hvordan importere gammel brukt båt fra Sverige ?


Polar 17

Recommended Posts

Det er ikke noe problem, det er +MVA på kjøpesummen og HK avgift, Du må ha med kvittering på kjøpesummen og papirer på båten og motor når du kommer til grensen. Gå innom KGH på Svinesund ,så fyller dem ut tollpapirer for deg (300.- 400.-) så går det mye lettere.

Link to post
Share on other sites

Flott båt med nydelige linjer :smiley: men kjøp den uten motor, den blir for dyr, har selv skult over kjølen etter spesiellt gamle Merc motorer.

Konklusjonen er at hvis man ganger hk antallet med den f.. HK avg. så blir det en del kroner, for i utgangspunktet en gammel motor. Så kommer moms etc. i tillegg. Lykke til hva du enn velger å gjøre :smiley:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Takker for tips og informasjon.

Fant ut via importkalkulatoren her på båtplassen.no at båten ville komme på ca 40.000,- med HK avgift mm, dersom man regner om 30.000 SEK til ca 26.000 NOK.

Har spurt selger om litt mer informasjon. Skal spørre om han er interessert i å selge uten motor.

Så får vi se om det blir båtpusser-prosjekt på undertegnede ögså.

 

Synes også at Polar 17 har fine former. Litt lav i hekken, men den kombinerer det beste fra plast og trebåt. Plast skrog med tredekk og vindskjerm.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Dette er en gammel norsk båt, som alle vil være tjent med at seiler på norskekysten, en del av norsk kystkultur faktisk. Jeg har sendt brev til stortingsmenn tidligere om et forslag på frafall av momskrav og hk -avgift på eldre norske båter som tilbakeføres. Dette for å gjøre det enklere og rimeligere for entusiaster å bidra til å holde norsk kystkultur i hevd. din båt er jo overkommelig sett i et avgiftsperspektiv, meg snakker vi om en gammel redningsskøyte eller et annet klenodie av stor pengeverdi såvel som kulturell verdi, blir det jo verre. Jeg tok selv inn en 50 år gammel spissgatter for mange år siden, og endret bare seilnummeret i seilet fra det svenske tilbake til de opprinnelige norske uten å nevne det for noen, båten var slik jeg ser det norsk, og det hadde vært betalt moms på den i 1948!

 

uten å skulle oppfordre til lovbrudd, så kan det jo tenkes at du kan få to kvitteringer på denne båten, det fikk jeg fra en forståelsesfull svensk selger i sin tid...

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Hei

 

Vurderer sterkt å kjøpe en Storebro 340 fra 1990 i Sverige, for å importere denne til Norge.

 

Ser at en må regne inn hk. avgiften, som er 155.50/hk, + frakt, + kjøpesummen omregnet i Norske kroner, og så ta 25%mva på dette.

 

Dvs. at om en tar kjøpesum på: (700 000.- Skr x dagens kurs 85,08) = 595560,-Nkr

+ Motor Volvo 41B fra 1990 - (2x198Hk x 155,50)=61578,-Nkr

+ Frakt på egen kjøl(diesel+mat++) - 15000.-Nkr

+ Mva (595560.- + 61578.- + 15000.-)x1,25 =168034,-

= Totalkost båt ferdig ferdig importert til Norge =840172,50Nkr

 

Ser dette regnestykket riktig ut, eller er det noe mer jeg må tenke på?

 

Dersom båten eies av et firma i sverige, er det da noen mulighet til å få tilbake Svensk MVA, eller er det nytteløst på en så gammel båt uansett?

 

Når det gjelder CE merkingen, har jeg forstått det slik at det ikke gjelder denne, da den er produsert før 1998, men hva med motorene, vil jeg møte noen avgasskrav her jeg kan slite med å få godkjent?

 

Fernanda

(båtløs, men veldig på "kjøpern")

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...