Ex Skarpnes9100 Svart 27.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 Jeg måtte sage cutless lageret på langs så var det bare å plukke ut hele hylsa Gjorde godt rent og lot det nye lageret ligge i fryser'n over natt. Da var det bare å dytte inn med håndkraft Så var det bare å ha på vann på lageret og dytte inn akslingen igjen. Dro til på klemhylsa med 75Nm på hver skrue som en annen hadde tips om her for Sleipner hylse. Sjekket heldigvis roret også, og det stod i sju stein!! Var litt luggete i fjor, og nå fast. Demonterte hele akslingen til roet etter en 30 minutter med smøring og "rikke frem og tilbake". Gammelt størknet fett og irring var synderen. Slipte opp hele akslingen med 1200 vannslipepapir, vasket hylse og aksling med rødsprit, tørket og smurte opp alt med akslingsfett. Skrudde sammen, og VIPS, jeg har rene servostyringen!! Nå har je :cool:g grovpolert propellen og skal polere den med messingpuss. Får vel studere tipsene her inne for å unngå groing Sjøsetting på torsdag!!! GOD BÅTSOMMER !! Sitér dette innlegget =============================================== Båt: på jakt etter neste Lolly Link to post
alma Svart 27.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 Har du sjekka oppretningen på motoren nå når du først er så godt i gang? Sitér dette innlegget Link to post
Ex Skarpnes9100 Svart 27.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 Hmmm... Nei det har jeg ikke... Har ikke sett noen grunn til det, men kanskje en ting man burte gjøre når en først har ute akslingen ? Ellers virker motoren grei, men rister relativt kraftig på "for" lavt turtall.. Det skal justeres !! Ellers interessert i alle tips om båten, har forsøkt sendt mail til Nidelv ettermarkedsavdeling flere ganger men får aldri så mye som ett svar ): Sitér dette innlegget =============================================== Båt: på jakt etter neste Lolly Link to post
Hantoen Svart 18.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 Hei dere. Hiver meg på denne tråden da jeg driver og bytter Cutlesslager. Gikk greit å få ut gammelt. Brukte litt smergelpapir og slippe litt og rengjorde i stevnbeslaget før jeg dunket inn nytt Cutlesslager . MEN: lageret vil ikke helt inn. Gjenstår 3cm, og jeg tør ikke slå hardere....Kan jeg kappe 1,5cm for å få tilstrekkelig avstand til propellen? Tenkte med rørkutter for et pent kutt... Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 18.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 (redigert) Nei, det må du ikke gjøre, da risikerer du å ødelegge lageret. Det er bare en fordel at det stikker ut en bit, lettere å få tak i ved senere bytte. Så lenge akselen er lang nok er ikke dette noe problem. Du skal ikke behøve å dunke hardt for å få det på plass, da er det noe som butter Redigert 18.Februar.2014 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oliver Svart 18.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 Ser ut til at du har fått det langt inn og godt forbi, men har du fått ut pin skruene på hver side som holder lageret på plass? Er det samme lengden på det nye som det var på det gamle? Sitér dette innlegget Link to post
fabia Svart 18.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 bare pass på at du ikke slår det så langt inn at det stenger for vanninntaket Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 18.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 Hei dere. Hiver meg på denne tråden da jeg driver og bytter Cutlesslager. Gikk greit å få ut gammelt. Brukte litt smergelpapir og slippe litt og rengjorde i stevnbeslaget før jeg dunket inn nytt Cutlesslager . MEN: lageret vil ikke helt inn. Gjenstår 3cm, og jeg tør ikke slå hardere....Kan jeg kappe 1,5cm for å få tilstrekkelig avstand til propellen? Tenkte med rørkutter for et pent kutt...Takk for svar. Fikk et hint om å lunke stevnbeslaget, det gjorde susen! Nå er det på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 18.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 Godt jobba ! Bare å montere tilbake og tut og kjør Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 19.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Se det ja, der var det på plass! En annen variant kan være å la cutlesslageret få noen timer i fryseren før det trykkes på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Sammynorway Svart 12.April.2014 Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 Flott "mini" reportasje som hjalp meg masse når jeg skulle bytte cutlesslagret, frysebokstrikset var helt knall Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.