Jump to content

Cutlesslager-bytte


Arvid_A

Recommended Posts

Jeg måtte sage cutless lageret på langs så var det bare å plukke ut hele hylsa

 

Gjorde godt rent og lot det nye lageret ligge i fryser'n over natt. Da var det bare å dytte inn med håndkraft :giggle:

 

Så var det bare å ha på vann på lageret og dytte inn akslingen igjen. Dro til på klemhylsa med 75Nm på hver skrue som en annen hadde tips om her for Sleipner hylse.

 

Sjekket heldigvis roret også, og det stod i sju stein!! Var litt luggete i fjor, og nå fast. Demonterte hele akslingen til roet etter en 30 minutter med smøring og "rikke frem og tilbake". Gammelt størknet fett og irring var synderen. Slipte opp hele akslingen med 1200 vannslipepapir, vasket hylse og aksling med rødsprit, tørket og smurte opp alt med akslingsfett. Skrudde sammen, og VIPS, jeg har rene servostyringen!!

 

Nå har je :cool:g grovpolert propellen og skal polere den med messingpuss. Får vel studere tipsene her inne for å unngå groing :cool:

 

Sjøsetting på torsdag!!!

 

GOD BÅTSOMMER !!

204.jpg

208.jpg

214.jpg

158.jpg

===============================================

Båt: på jakt etter neste Lolly

Link to post
Share on other sites

Hmmm... Nei det har jeg ikke...

Har ikke sett noen grunn til det, men kanskje en ting man burte gjøre når en først har ute akslingen ?

 

Ellers virker motoren grei, men rister relativt kraftig på "for" lavt turtall.. Det skal justeres !!

Ellers interessert i alle tips om båten, har forsøkt sendt mail til Nidelv ettermarkedsavdeling flere ganger men får aldri så mye som ett svar ):

===============================================

Båt: på jakt etter neste Lolly

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hei dere. Hiver meg på denne tråden da jeg driver og bytter Cutlesslager. Gikk greit å få ut gammelt. Brukte litt smergelpapir og slippe litt og rengjorde i stevnbeslaget før jeg dunket inn nytt Cutlesslager . MEN: lageret vil ikke helt inn. Gjenstår 3cm, og jeg tør ikke slå hardere....Kan jeg kappe 1,5cm for å få tilstrekkelig avstand til propellen? Tenkte med rørkutter for et pent kutt...bilde

Link to post
Share on other sites

Nei, det må du ikke gjøre, da risikerer du å ødelegge lageret.

Det er bare en fordel at det stikker ut en bit, lettere å få tak i ved senere bytte.

Så lenge akselen er lang nok er ikke dette noe problem.

Du skal ikke behøve å dunke hardt for å få det på plass, da er det noe som butter

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei dere. Hiver meg på denne tråden da jeg driver og bytter Cutlesslager. Gikk greit å få ut gammelt. Brukte litt smergelpapir og slippe litt og rengjorde i stevnbeslaget før jeg dunket inn nytt Cutlesslager . MEN: lageret vil ikke helt inn. Gjenstår 3cm, og jeg tør ikke slå hardere....Kan jeg kappe 1,5cm for å få tilstrekkelig avstand til propellen? Tenkte med rørkutter for et pent kutt...bilde

Takk for svar. Fikk et hint om å lunke stevnbeslaget, det gjorde susen! Nå er det på plass.1392754669.jpg
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...