Jump to content

Hvordan kan vi sikre oss mot tyveri?

IBell

Recommended Posts

En splitter ny skjærgårdsjeep med påhenger er vel en drøm for kjeltringer. Vi tenker å få båten merket, men har dette en preventiv virkning? Et poeng er jo at båten er lettere å finne om den blir stjålet, men det viktigste er vel at den ikke BLIR stjålet.

Hva med motoren? Den har et motorlås, men er det trygt nok? - Og hvor store (tunge) motorer greier de å fjerne fra en båt som ligger ved en marina?

Ville definitvt påkostet Securemark, motorlås og lås til båten av godkjent merke. Hvor mye det hjelper? Vanskelig å si, men tyvene er opptatt av enklest mulig og raskest mulig så de tar heller naboens båt/motor enn din. Dessuten så kan forsikringsselskapet kanskje forlange at du har noen av disse sikringer, du får rabatt på forsikringen og kanskje lavere egenandel?

Ingen motor er for stor/tung for profesjonelle tyver, men gudskjelov så er det enkelt å få tak i en ny en (på forsikringen)!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Har man en attraktiv skjærgårdsjeep så bør man kjøpe godkjente låser/kjetting motorlås osv. At man tar bort/hjem hovedstrømbryter, bensinslange, ratt etc. er ting som man kan vurdere avhengig av hvor man har båten(hvor mye tyverier det er i området). Securemark ser jeg på som en selvfølge. Desverre har det vist seg at mange motorer fra hele Europa ender i Baltikum. Et våkent øye fra båteiere generelt er også viktig. Et er lov å ta en prat med folk som man ikke kjenner i havna og evt. notere bilnummer etc. Låst bom inn til havneområdet er også en god ide. Tyveriene skjer like gjerne midt på dagen av "montører" i kjeledress.

Er båten så stor at det er vanskelig å få den opppå henger? Jeg hadde min 16 foter på tilhenger i garasjen.

Flere fordeler, slipper båtplass, ingenting blir stjålet, slipper bunnstoff, i garsjen stod den med nøklene i, bensin, puter og fiskeutstyr på plass og ble ikke rørt av uvedkommende.

Når jeg skulle på vannet reiste jeg innom butikk og bensinstasjon før jeg sjøsatte. Å ta båten opp igjen på tilhenger får du trening i etterhvert så det går bare fortere og fortere.

En venn av meg påstår at den sikreste måten å unngå å bli tatt av isbjørn er å kunne løpe raskt. Ikke for at du skal kunne løpe ifra en isbjørn, men for at du skal løpe raskere enn noen av turkammeratene dine. :lol:

Slik er det med tyverisikring også. Vi har langt igjenn før vi har stoppet alle tyverier, men sikrer du båten din bedre enn naboen, har du større sjanse for å slippe unna :wink:

Hørte foresten om en som malte hele ny motoren grønn. På avstand så den ut som etter vrak, men under malingen var en ny 115 hk

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Hørte foresten om en som malte hele ny motoren grønn. På avstand så den ut som etter vrak, men under malingen var en ny 115 hk

Ikke særlig kult det heller da, når en først har investert i en ny flott motor. Men ellers er jeg enig i at man bør sikre sine eiendeler best mulig. Poenget er å gjøre tyvens jobb så vrien som mulig. En godt sikret motor (eller annet) kan ta motet fra tyven før han i det hele tatt har gjort noe forsøk. Han er stresset og tenker hele tiden på muligheten for å bli tatt. Kanskje har han orientert seg i området på forhånd, eventuelt på dagtid, og sett seg ut de enkleste mål. Så kommer han tilbake nattestid og henter verdisakene - så raskt og effektivt som mulig. Det kan være en godt investering å sette på en ekstra lås/wire, eller annen sikring, godt synlig slik at det ikke er noen tvil om at denne gjenstanden er VANSKELIG å få med seg. Da er sannsynligheten mye større for at det velges et annet bytte.

• 6 måneder senere...

Hei,

jeg tror det er et godt poeng å gjøre båten vanskelige å stjele enn naboens, tyvene velger selfølgelig letteste utvei.

Mine tips må bli.

1. securmerking av motor

2. FG godkjent lås og vaier (kjetting er så upraktisk)

3. God forsikring, så kan du iallefall sove godt. Dette er jo båt du har kjøpt i butikken og kan lett erstattes. Hvis det var en båt som du hadde brukt mange timer på å restaurere ville det nok vært verre hvis den ble stjålet.

4. Nawa lock-it-once påhengerlås

mvh

Jon

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...