Jump to content

Skal kjøpe Evinrude 95hk, 1995. Hva følger med?


Patnyg

Recommended Posts

Hei.

 

Mandag skal jeg kjøpe motor, og jeg er litt uerfaren på hva som følger med.

 

Det er en Evinrude 90 hk, 1995 modell.

 

Er det noen som vet hva som følger med av instrumenter, kontroll boks O.L. F, eks kabler, tiltmåler.

 

Patnyg

Link to post
Share on other sites

Kontroll boks fikk jeg med, propell og tiltmåler. Tiltmåler er jo noe som er til motoren.

 

Men Papirer på motoren viste han ikke om han hadde. Er dette dumt med hensyn til forsikring? krever ikke forsikrings selskapene dette?

 

Siden det er såpass stor motor, bør den lade batteriet under kjøring? Den bruker vel en del når jeg skal starte den opp også.

 

Men slike ``strømkabler`` er vel i båten fra før av?

Link to post
Share on other sites

Papirer på motoren er viktig, slik at du vet at du kjøper motoren av rettmesig eier, ved reg./omreg hos småbåtregistret krever de dokumentasjon av motoren i for av faktura etc. Noe forsikringselskap krever også dokumentasjon

 

"strømkablene" er normalt intergrert i kabelstokken som går til/fra kontrollboksen

Link to post
Share on other sites

okei.

 

Han hadde papirer på at han eide båten og motor, men om han hadde spesifike papirer veit jeg ikke.

 

Så kablene som går fra kontroll boks til motoren, inneholder ``strømkabler`` som lader opp batteri, og er strøm til motor når jeg skal starte?

Link to post
Share on other sites

Du må koble motoren til et batteri. Den lader batteriet selv under gange med disse kablene. Kontrollboksen betjener elektriske funksjoner som start/stopp, tilt og choke i tillegg til gass/gir med egne vaiere.

Edited by rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Så sant ikke selger har kvitteringen fra dengang motoren var ny bør du sjekke hvor gammel den er, det er meget vanlig at utenbordsmotorer er tildels betydelig eldre enn det som oppgis.

Sjekke denne linken for å bestemme årsmodell.

Link to post
Share on other sites

nei, hvist jeg skjønner spørsmålet rett, hvist båten ikke har motor/kontrollboks nå, da er det sansynligvis bare kabler til annet el-utstyr som lanterner,pumpe,tankmåler etc. som er igjen der batteriet er plassert

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har bare kabler til lensepumpe, lanterne og noe høytalere. Ingenting gikk til noe annet som motor.

 

så det følger nok med.

 

jeg har bare båten uten kontroll boks og motor.

Link to post
Share on other sites

Ikke glem å få med oljetanken, for denne motoren har en separat oljetank på fire/fem liter, samt ledninger til denne! Regner da med at det er modellen Ocean Runner som kom i 1995.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg mener den veier ca 160kg. Evinrude heter Ocean Pro og Johnson heter Ocean Runner, ellers akkurat samme motor.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Okei.

 

Den er grei.

Det burde en 17 fots bayliner tåle? Den skal tåle 90 hk.

 

Det står i papirene

 

Particulars of engine(if any)

Type: Force Outboard

Effect: 67 kw 90 hp

Weight: 129,28 kilograms.

 

Betyr det at båten ikke tåler mer, eller at båten kom med motor merke Force, og at den veide 129.28 kg?

Link to post
Share on other sites

Regner med at det betyr at båten har hatt en Force motor, men vanskelig å si så sikkert uten å vite mere om hva slags papirer du referer til. Amerikanske båter er kjent for å tåle store motorer - har noe med bensinprisene der å gjøre!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Papiret er fra Us marine.

 

builders certificate. Altså de som lagde den, regner med at det er den force motoren ja, som veier 130 kg.

 

Tusen takk for hjelpen så langt mouche, veldig bra :cheers:

 

Jeg kommer til å komme med spørsmål etter kjøp av motor også.

Link to post
Share on other sites

Så kablene som går fra kontroll boks til motoren, inneholder ``strømkabler`` som lader opp batteri, og er strøm til motor når jeg skal starte?
Ja :smiley:
Ja?

De motorene jeg har vært borti er det ett sett med ledninger (Rød og sort) som går rett til batteriet + en kabel

(Ganske tykk og lang )som går til kontrollboksen (for el start, power trim og alt annet signal fremover)

Er det annerledes på disse modellene?

 

 

Det burde en 17 fots bayliner tåle?

Den skal tåle 90 hk.

Particulars of engine(if any)

Type: Force Outboard

Effect: 67 kw 90 hp

Weight: 129,28 kilograms.

Betyr det at båten ikke tåler mer, eller at båten kom med motor merke Force, og at den veide 129.28 kg?

Den tåler helt sikkert det. og det er sikkert en Force motor som har sittet her ja.

 

Ellers mener jeg det skal følge med oljetank, kabel fra motor og gass/gearboks til motor i dene størrelsen.

Dette da det følger med når den er ny.

Wire til gass og gear kommer vel i tillegg fordi det er avhengig av båtlengde hvilke som skal benyttes.

Instrumenter er bonus fordi det er tilleggsutstyr.

Edited by Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Okei.

 

Jeg får med kontroll boks, oljetanken(separat) alle ledninger som går fra kontrollboksen, og tiltmåler instrument.

 

Mer vet jeg ikke.

 

Men er det universal feste på alle motorer? Slik at bolt hullene på båten passer til bolt hull på motor feste?

Link to post
Share on other sites

Nei det er det dessverre ikke.

Noen ganger må du tette de gamle og borre nye hull

 

Denne ledningen til batteriet pleier å sitte på motoren...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

okei. For Motoren skal lade batteriet slik at jeg kan høre på musikk, ha på lanterner osv..

 

Men dette følger vel med, er vel en kobling fra motor til koblinger til ledninger til batterie, +/- ledningene.

 

Men tiltmåleren han har på båten nå, burde ikke jeg få med den? Eller er ikke det utstyr til en hver motor? Er bare standard utstyr.?

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...