Jump to content

D5LA - kull 1, på Båtplassen (D5LA - kull 1 - BP)


roaldbj

Recommended Posts

Vi er endel glade og ivrige båtfolk som nå har gjennomført et opplegg med utdannelse i D5L i regi av Poseidon her på Båtplassen (BP).

 

Flere av oss har optimistiske og fremtidsrettede tanker om å utvide dette til D5LA her på BP i løpet av høsten 2007 - våren 2008, med eksamen mars/april 2008,

 

- noe som jeg forstår innebærer at vi kan bruke D5L-sertifikatet utover de 20 nm utenfor grunnlinjen, samt et område som ligger utenenfor linjestrekningen

 

Lindesnes til Limfjorden (vest)

 

Karlskrona - Svinemunde (øst).

 

Forhåpentligvis kan Poseidon bidra med minst to ting:

 

1) Forhøre seg med de aktuelle myndigheter hvorvidt dette er mulig.

 

2) Iverksette nødvendige tiltak for å forberede, gjennomføre og fullføre et slikt D5LA opplegg.

 

 

 

Tenkte at denne tråden kan inneholde interesse blant BP medlemmer om å delta i dette opplegget,

 

samt å forberedende henvisninger til aktuelt undervisningsstoff.

 

 

 

Bl.a. har Nautisk Forlag noe stoff som kan være aktuelt.

Link to post
Share on other sites

Vel i den grad det er tvil, jeg vil gjerne delta på D5LA kurs. Etter det jeg har forstått er et slikt kurs normalt på 40 undervisningstimer. Dersom det lar seg gjennomføre rent faglig, ville det vært fint med inledene teori hjemme/på nettet, og deretter en samlingshelg med evnt praksistur og eksamen?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Vel i den grad det er tvil, jeg vil gjerne delta på D5LA kurs. Etter det jeg har forstått er et slikt kurs normalt på 40 undervisningstimer. Dersom det lar seg gjennomføre rent faglig, ville det vært fint med inledene teori hjemme/på nettet, og deretter en samlingshelg med evnt praksistur og eksamen?

:yesnod::yesnod::yesnod::yesnod::yesnod::yesnod:
Lar det seg gjøre er jeg med.
Link to post
Share on other sites

Ser at Nautisk Forlag har følgende:

 

 

 

Astro Navigation - DVD

A complete Astro navigation training programme with powerful graphics, making it easy to understand the celestial sphere, whilst live action shows you how to check, adjust and use a sextant. Includes worked examples demonstrating each stage of taking a sight. The CDROM presents the complete video with the added benefit of interactivity and a glossary of terms and the complete video script, a sight reduction form, a plotting sheet, extracts of tables and over 80 practice exercises. Les mer... kr 498,00

 

Jeg lurer på hvordan forholdet er mellom denne DVDen og det fullstendige pensumet til D5LA?

 

Kan noen antyde alternative undervisningsbøker til D5LA?

Link to post
Share on other sites

Eg er etter alle solemerker med om det lar seg gjør å gjennomføre her på BP. Dette til tross for at eg deler hjemby med Poseidon i utmerkede Stavanger, og således med letthet kunne ha deltat på eit av hans ordinære kurs. Har alt begynt å silke etter sekstant på ebay :wink:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Med forbehold om at jeg blr ferdig med eventuelle nye forsøk på å klare kravene til D5L så er jeg med på en ny runde med kurs og turer til Stavanger. Når det gjelder felles innkjøp er jeg redd for at det vil gå samme veien som felles innkjøp av kikkerter. Det er med sekstanter som med båter, noen vil ha plast og andre vil ha stål. Noen vil ha brukt og andre vil ha ny. Uansett tror jeg at det kan bli gøy, og at Poseidon lærer oss å trekke sola ned i horisonten mens vi setter sjøbein.

Link to post
Share on other sites

Er dette noe jeg kan sette på ønskelista?

Ja, dette ser ut til å være en ny og forbedret utgave av den forrige Astra modellen. Denne nye kjenner jeg ikke, men den forrige ble absolutt regnet for å være blant de bedre sekstantene.

 

Selv har jeg som tidligere nevnt kjøpt mine via www.ebay.de Jeg er fornøyd med de som jeg har fått tak i, men man kan selvfølgelig også være uheldig.

 

Forøvrig må jeg understreke at det slett ikke er noe krav å ha sin egen kostbare sekstant for å være med på D5LA-kurset. For hvordan man enn snur og vender, så vil nok sekstanten bli lite brukt etter at kurset er slutt . . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Forøvrig må jeg understreke at det slett ikke er noe krav å ha sin egen kostbare sekstant for å være med på D5LA-kurset. For hvordan man enn snur og vender, så vil nok sekstanten bli lite brukt etter at kurset er slutt . . . . .

Takk Poseidon

 

Du vet - det er mye vi har ombord og andre steder som strengt tatt ikke er nødvendig. Men akk så gildt det er å ha det :wink:

Link to post
Share on other sites

.... Men akk så gildt det er å ha det :wink:

Ja, og så gir det en liten ekstra følelse av tradisjon og presisjon når man tar en kvaltietssekstant mellom hendene og kjenner hvor presist alhiaden arbeider og hvordan man kan friste de siste brøkdels gradene ut av mikrometerskruen.

Å kjenne metoden for å finne sin posisjon ved hjelp av himmellegemer gir en helt annen følelse enn å lære seg å trykke på en knapp merket On/off og lese av med tre desimaler på en skjerm . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Du vet - det er mye vi har ombord og andre steder som strengt tatt ikke er nødvendig.

Når du nevner det så kommer jeg nok til å skaffe meg et nøyaktig skipsur før jeg går til innkjøp av en sekstant av beste merke. :wink: Et godt ur gjør det lettere å finne posisjonen med sekstant etter det jeg har hørt (men jeg hører jo så mangt).

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, bl.a. fordi strømmen ombord kan svikte og da blir GPS heller lite anvendelig.

(Jeg har forøvrig også regnestaven liggende innen en armlengdes avstand..... :wink: )

 

 

Jeg tok kystskipper'n i 1987 og da var det ikke krav til sekstant.

Men vi måtte ha consol og deca,n selv om de holdt på å avikle signalene til denne typen navigasjonsinstrumenter.

 

Ellers må jeg si jeg er inponert av dere som har fullført kurset og ikke minst poseidon som kjører slike kurs.

Kjempe innsats av dere alle sammen.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Ja, bl.a. fordi strømmen ombord kan svikte og da blir GPS heller lite anvendelig.

(Jeg har forøvrig også regnestaven liggende innen en armlengdes avstand..... :wink: )

Nå skal jeg banne litt i kjerka...

 

Er du midt utpå havet... trengs vel ikke regnstaven "innen en armlengdes avstand".. eller ?

Går strømmen, så skitt au...

 

Jo, solhøyden er sikkert bra greier.. men ta med ett par billige/bærbare GPS'er og noen pakker batterier.. så har du posisjon god nok.

Hadde våre forfedre hatt slike hjelpemidler for hånden, hadde de pælmet både regnastaver, sekstanter og kronometre overbord...

 

Geir :seeya:

 

PS.

Håper alle som avla eksamen på D5LA idag, fikk god uttelling etter sin innsats.

Lykke til hele gjengen. Er "litt" misunnelig.

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Er du midt utpå havet... trengs vel ikke regnstaven "innen en armlengdes avstand".. eller ?

Går strømmen, så skitt au...

 

Jo, solhøyden er sikkert bra greier.. men ta med ett par billige/bærbare GPS'er og noen pakker batterier.. så har du posisjon god nok.

Hadde våre forfedre hatt slike hjelpemidler for hånden, hadde de pælmet både regnastaver, sekstanter og kronometre overbord...

Hvorvidt du ikke bryr deg om du overlever eller ikke har nok liten betydning for hva slags krav som settes til å et sertifikat med utvidet fartsområde. Elektronikken i båten kan svikte på mange måter, og slår lynet ned er det ikke sikkert at de billige bærbare overlever de heller. Det mange nok grunner til at du ikke skal gjøre deg helt avhengig av at GPS til en hver tid virker. Det kan hende det er slik i dag at det å bruke sekstant er en slags navigasjonsmessig førstehjelp, men det er også et krav om at du har gode nok basiskunnskaper om førstehjelp for å få sertifikat for større fartøy enn småbåter.

 

PS. Vi som avla eksamen på båtplassen denne helgen tok "bare" D5L og har dermed ikke dokumentert at vi kan se på sola og si hvor vi er med større nøyaktighet enn at vi befinner oss under åpen himmel (eller glasstak). En del av oss kommer nok til å ta et nytt kurs hos Poseidon dersom det er praktisk mulig, men de som ikke går videre vil nok klare seg godt langs kysten med det vi har lært så langt.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kommer neppe til å "få bruk" for D5LA, sikkert ikke D5L heller, men jeg har både båten og heimen full av saker og ting som er kjekke å ha, ikke har bruk for. Siden det i tillegg er så kjekt å å lære noe nytt, og ikke minst så knakende kjekt å være samlet i Stavanger med mange gode venner fra baatplassen så er jeg selvsagt med D5LA til neste år på denne tiden...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja, og så gir det en liten ekstra følelse av tradisjon og presisjon når man tar en kvaltietssekstant mellom hendene og kjenner hvor presist alhiaden arbeider og hvordan man kan friste de siste brøkdels gradene ut av mikrometerskruen.

Min morfar var skipper på seilskuter en gang tidlig på 1900 tallet. Når min gamle onkel på på 84 hørte at jeg sulle utdanne meg til "skipper", så utrykker han du skulle hatt far sin gamle sekstant,

Og der med er jakten i gang. Men det blir vel som å lete etter den berømte nåla, men finner han den så blir jeg kjempeglad, om ikke den er brukanes så er det i allefall et klenodie.

 

 

Å kjenne metoden for å finne sin posisjon ved hjelp av himmellegemer gir en helt annen følelse enn å lære seg å trykke på en knapp merket On/off og lese av med tre desimaler på en skjerm . . . .

Det var en tid det var en lykkerus å skru på knappen, tallene kom frem, klarte å plotte de i kartet (selvlært).

Det var som en hel ny verden åpnet seg.

Men det var dengang, etter mye lesing hjemme, to helge i Stavanger, så åpnet det seg en ny verden.

Så hvis annledningen byr seg til høsten så vil jeg være med inn i en ny verden.

Link to post
Share on other sites

Siden det i tillegg er så kjekt å å lære noe nytt, og ikke minst så knakende kjekt å være samlet i Stavanger med mange gode venner fra baatplassen så er jeg selvsagt med D5LA til neste år på denne tiden...

 

Helt enig, og om man i tillegg skulle komme i den situasjonen at man tilegner seg noe mer bevisste holdninger i tillegg til ferdigheter så er vi jo på rett kurs. F.eks. D5LA :smiley:

 

Jeg er klar for neste etappe!

Mvh

Haber

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Link to post
Share on other sites

Dette med å lære noe nytt er alltid kjekt. Så jeg har allerede hatt noen turer på Ebay for å sondere sekstant markedet. Selv om man ikke kommer til å få bruk for den er det fint å kunne bruke den. Og det er jo også en slags forsikring, som Jan sier, elektronikken kan svikte. I disse dager med virus og fa....skap kjenner vi jo godt til frustrasjonen når en eller annen duppeditt skulle ha virket, men av en eller annen grunn ikke gjør det.

Jeg har tre brannslukningsapparater i båten, det er ikke for de at jeg trenger de, men skulle jeg trenge de, er de sabla kjekke å ha...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Nå kan nok aldri jeg rettferdiggjøre et innkjøp av sekstant baset på nytteverdi, så det blir rent hypotetisk for mitt vedkommende. Kommer neppe til å bruke den heller. Men kjekt å ha er den nok, så det rekker for meg som god nok rettferdiggjøring av en slik investering.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Når man har fritidsbåt som hobby, synes jeg for min del at det er tilfredsstillende å vite at man har sånn "noenlunde" forståelse av hvorledes sekstanten virker og kan brukes.

 

Jeg kommer nok derfor til å kjøpe en sekstant.

 

Det er mulig at utvalget hos Nautisk Forlag er greit, men før jeg handler vil jeg nok høre om vi på BP klarer å komme frem til en gunstig pris.

 

I dag har jeg tenkt meg innom Nautisk Forlag og handle DVD'en om Astro Navigation.

 

Kan være geit å få en erstatning til Ulseths bok om fritidsskipperen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...