Jump to content

D5LA - kull 1, på Båtplassen (D5LA - kull 1 - BP)


roaldbj

Recommended Posts

Jeg kan jo også anbefale boken "The barefoot navigator" om astronavigasjon uten sekstant, og "Secrets ov the viking navigators" som diskuterer teorier om hvordan det ble navigert ut og inn på kysten vår for rundt tusen år siden. Å kunne navigere uten elektronikk, og til og med uten presisjonsmekanikk, er morsom og nyttig kunnskap. Om det imponerer blondinene som gjester flybridgen vet jeg ingenting om.

Link to post
Share on other sites

Det viktigste med alt utstyr er at det blir brukt. Blir man slapp med dette, forsvinner kunnskapen fort. Dette gjelder også

navigering etter papirkart.

 

Som sedvanlig har jeg bestilt årets utgave av skautraveren. Da blir det også navigering ute i skogen med kart og kompass.

 

Ellers grattis til alle som har vært på kurs hos Poseidon. Det høres ut som alle er fornøyde.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Har i dag handlet DVD som omhandler astro navigasjon.

 

I tillegg ble det en Astra IIIB Deluxe - Traditional Split Mirror

 

 

 

x9_large.jpg

 

 

Sakser fra omtalen i katalogen hos Nautisk Forlag:

 

Astra IIIB har på en måte revolusjonert området astronomisk navigasjon, i og med at en kvalitetsmessig god sekstant aldri har vært til salgs for en så lav pris før. Bare i USA har denne sekstanten solgt i over 13000 eksemplarer.

 

Rammen er laget i lettvekt aluminium, som er et korrosjonsfritt materiale. Aluminium er ikke nytt for produksjon av sekstanter, men blir også brukt av andre fabrikanter som Feiberger og C.Plath. Sekstanten har LED belysning på mikrometerskruen og alhiaden og meget god optikk.

 

Spesifikasjoner:

 

Alhiade går fra -5° - 130° , radius 153 mm

Nøyaktighet på 20'' gjennom hele buen

1' skala, vernier leser ned til 0,2'

Horisontspeil og indeksspeil er 51 mm

4 solfiltere til indexspeilet og 3 for horisonten

Denne modellen kommer med et tradisjonelt todelt "lille speil.

 

Sekstanten blir produsert av Changzhou Celestaire Instrument Co. i Kina i henhold til Celestaire - USA sine spesifikasjoner. Den blir levert i en lakkert treboks med instruksjonsbok, nøyaktighetssertifikat, olje og justeringsverktøy.

 

 

 

 

 

Snakket litt med ansatte hos Nautisk Forlag.

 

Selv fikk jeg en "hyggelig" pris, og det var absolutt mulig med kvantumsrabatt i tilfelle flere fra BP ønsker et felleskjøp.

 

Men, som Bitteliten har hevdet,

 

diskusjonen om kikkerter viser vel at vi er så egenrådige og har så sterke meninger at det kan stilles spørsmål om det mulig å bli enige om fellesinnkjøp.

 

Jeg vil trene meg litt - derfor kjøpte jeg dette slik at jeg kan frorsøke å praktisere det i Kattegat i sommer

Link to post
Share on other sites

Har i dag handlet DVD som omhandler astro navigasjon.

 

I tillegg ble det en Astra IIIB Deluxe - Traditional Split Mirror

 

Jeg vil trene meg litt - derfor kjøpte jeg dette slik at jeg kan frorsøke å praktisere det i Kattegat i sommer

Gratulerer så meget; jeg er imponert over besluttsomheten :wink:

Med DVD og noen turer over Kattegat vil du helt sikkert ha mye moro - og kanskje få noen aha-opplevelser på kjøpet.

Det skal bli spennende å høre dine erfaringer når sesongen går mot slutten.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Først vil jeg takke alle, spesielt Poseidon, for nok en fantastisk helg i Stavanger!

Deretter lurer jeg på om D5L må løses før D5LA, eller om man kan ta begge kursene, for så å sende inn søknad på D5LA?

Og så lurer jeg på om "klasserommet" vårt her på Båtplassen fortsatt blir stående til disposisjon?

Fant noe litteratur på et hjørne i Stavanger i helgen, så nå er jeg i gang med å studere "Den Norske Los" bind 1 i håp om at dette er noe av pensum til vinteren.

Link to post
Share on other sites

Vil bare gjenta at dersom medlemmene på BP blir enige om et noe større antall sekstantinnkjøp,

 

så var Nautisk Forlag interessert i å vurdere pris.

 

Dette ville eventuelt bli en spesialbestilling hos Nautisk Forlag.

 

Jeg forstår det slik at salg av sekstant ikke er en daglig aktivitet i butikken.

 

Det er fint om flere vil vurdere evt import av sekstanter.

 

Ved egen import er det viktig å vurdere kvaliteten på sekstanten, slik at man ikke kjøper inn B-vare.

 

Jeg har forstått at det stilles relativt strenge krav både til opptikk og vinkelavlesninger for at sekstanten i det hele skal ha noen mening ombord.

 

På denne siden til Nautisk forlag er det en beskrivelse av de sekstantene de fører:

 

 

http://www.nautisk.no/show/(category)/370

 

 

Jeg tror at en realistisk pris på brukbar sekstant begynner på ca 2.000 (minus 15 - ? prosent)

 

 

Håper at det kommer flere kommentarer til innkjøp.

 

 

Det eneste felleskjøpet jeg kan huske som har fungert over all forventning var Svein H's opplegg med innkjøp av voltmetre. De er knallbra - jeg kjøpte 4 stk, men angrer på at jeg ikke doblet antallet.

Link to post
Share on other sites

Vil bare gjenta at dersom medlemmene på BP blir enige om et noe større antall sekstantinnkjøp,

Tiltaket er prisverdig, men jeg tviler litt. For min egen del vil jeg antagekig ha nok nytte og moro med en enkel og billig plastsekstant og bruke mer penger på en god peilekikkert og annet viktig og nyttig utstyr som f.eks. et godt barometer til båten.

 

Jeg aner ikke hvilke bøker Poseidon vil bruke til fak som meteorologi, men for dem som leser engelsk og vil vite mer om vær og vind langs kysten kan jeg anbefale Weather at Sea som ikke er noe kostbart bokverk.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg forsøker å orientere meg litt om faginnholdet i D5LA.

 

Spennende å sette seg nye mål.

 

 

Fra fagplanen utarbeidet av Sjøfartsdirektoratet (?) har jeg funnet følgende:

 

d5la.jpg

 

 

Antar at noen her på BP som allerede har serifikatet kan spesifisere innholdet og evt undervisningsmateriell mer utdypende.

Link to post
Share on other sites

Først vil jeg takke alle, spesielt Poseidon, for nok en fantastisk helg i Stavanger!

Selv takk; det var enda en gang en stor opplevelse også for meg å ha dere alle sammen på ett sted - maken til flott gjeng finnes ikke!

Deretter lurer jeg på om D5L må løses før D5LA, eller om man kan ta begge kursene, for så å sende inn søknad på D5LA?

Nei, man skal ha gjennomført D5L og det har du vel så snart vitnemålet foreligger, med en dertil passende karakter. Men det koster ikke noe ekstra å søke om D5L nå, og så søke D5LA neste vår....

Og så lurer jeg på om "klasserommet" vårt her på Båtplassen fortsatt blir stående til disposisjon?

Her har jeg ikke gjort noen avtale med Ingar & Co, men vi har et par "etternølere" som ikke får anledning til å avlegge prøven før i mai, og de har bedt om at klasserommet forblir åpent iallefall såpass lenge.

Fant noe litteratur på et hjørne i Stavanger i helgen, så nå er jeg i gang med å studere "Den Norske Los" bind 1 i håp om at dette er noe av pensum til vinteren.

DNL 1 er en fantastisk flott bok, en som jeg griper til både titt og ofte når jeg trenger stoff og "facts" til kursene - så den kan du ha mange gode grunner til å bruke tid på :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg forsøker å orientere meg litt om faginnholdet i D5LA.

Antar at noen her på BP som allerede har serifikatet kan spesifisere innholdet og evt undervisningsmateriell mer utdypende.

 

Jeg har lagt ut den prosedyren for D5LA som jeg allerede har fått godkjenning for i "klasserommet vårt". Den gjelder ved vanlig klasseromsundervisning og må tilpasses noe for å passe med nettundervisning og samlinger i Stavanger, men det regner jeg med at skal være innen rekkevidde.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har nå begynt å se på DVD om astro navigasjon, produsert av Amberley Marine 2003.

 

DVDen er omlag 50 minutter og inneholder tema om

 

- hvordan man justerer sekstanten med vertikale og horisontale innstillingsprosedyrer

 

- prinsipper for bruk av sekstanten

 

- celestrial informasjon

 

- måne observasjoner

 

- planet observasjoner

 

- stjerne observasjoner

 

DVDen inkluderer mer enn 80 øvelser.

 

For meg uten bakgrunnsinformasjon om astronavigasjon har DVDen så langt vært meget informativ.

Link to post
Share on other sites

Dette høres flott ut roaldbj,

men spenn ikke forventningene alt for høyt når det gjelder D5LA-kurset og hva vi kommer gjennom på et halvt hundre timer :wink::wink:

Når det gjelder det astronomiske så må vi i kurset begrense oss til å benytte solen, men prinsippet er det samme for stjerner og planeter, så hver enkelt kan selvfølgelig fordype seg så mye de lyster :wink:

Å benytte månen blir litt mer komplisert, det kommer av måten den går rundt jorden, samtidig med at både vi og månen samtidig går rundt solen :crazy::crazy::crazy:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg la nettopp ut et spørsmål på D5L-forumet, men antar at det også er mange på det åpne forumet som kan hjelpe.

 

Jeg forsøker for tiden (på påskefjellet) å sette meg litt inn i sekstanten.

 

Er det noen som har en god henvisning til litteratur som omtaler hvordan man justerer speilene på sekstanten?

 

Dette inngår som pensum på D5LA og jeg synes det er greit å kunne lese litt om dette i tillegg til det som vises i opplærings DVDen fra Amberley Martine om Astro Navigasjon.

Link to post
Share on other sites

Når vi bruker sekstant har vi bruk for nautisk almanakk.

 

Er det noen som kjenner til om Navigator Software som bl.a. selges hos Nautisk Forlag til kr 495 - og som skal ha tabeller frem til år 2031, har fullgode nautiske tabeller til bruk for astronavigasjon med sekstant?

 

 

Jeg har kopiert fra Nautisk Forlag:

 

 

Navigator Software , Pris: kr 495,00 , ISBN: 8573729872

 

Navigator is a program for celestial navigation. Features are:

 

Perpetual Almanac for all bodies (to year 2031)

Star Finder for easy star identification

Meridian passage calculation

Lines of position calculation

Astronomical position calculation

Print star finder and star charts

Print daily pages of the almanac

The star finder is a polar chart of the visible sky at a given time and position. You can point at a star and see its name, altitude and azimuth. Or you can point on the spreadsheet and see the corresponding star on the chart.

 

Lines of position are actually plotted on a small inset chart (centered at your estimated position) with all the data affecting its computation shown. Fixes are shown as a result of the LOPs.

 

Daily nautical almanac pages can be printed out. All that is needed is the initial date of a 3 day period. These pages are very similar to the official Nautical Almanac in arrangement and data, and show: star position tables (SHA and dec), sun and moon hour tables complete with increments and semi-diameter, planets hour tables with increments, aries hour table. Not included are: The latitude functions such as twilights and sun and moon rise and set, sun equation of time and meridian passage, and moon meridian passage. While not intended to substitute for the official Nautical Almanac, it nevertheless is quite enough to do celestial navigation using the traditional methods.

 

Chart Viwer:

 

Routes and tracks

Zoom in and out

Scan your own charts

Import GIF and JPEG images as raster charts

NMEA GPS interface

Create routes and tracks

Plot position and save track in real time

It should be understood though, that this is primarily a celestial navigation program, and is not meant to replace other more expensive and more complete charting software. It will not read commercially available raster or vector charts. It will, however, read charts you scan yourself, and save as a GIF or JPEG image. In fact you will have unlimited zoom in or out capability with excellent clarity. This feature of making your own charts from paper charts, cruising guides, or even roadmaps is becoming very popular with navigators using other programs.

 

The program comes with a beautifully illustrated and comprehensive printed User1s Manual. System requirements are PC (486 or pentium) running Windows 95/98/ME/NT/2000/XP.

 

Det hade vært fint om denne CDen gir informasjon frem til 2031 - da slipper jeg sannsynligvis å kjøpe noen nautiske almanakker....

Link to post
Share on other sites

Neida...fører du båt under 50 fot og 50 tonn (?), så trenger du "bare Båtførerprøven". Det har ingenting med sekstanter å gjøre. :lol:

 

D5L er kystskippersertifikat og gjør at du kan føre båter over 50 fot.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

:lol:

hehe... da har vel dette med dokumentert fartstid som båtfører å gjøre og, for å ta dette. :smiley:

 

Det blir vel dette en gang også tenker jeg. Når jeg avanserer til skøyte eller seilbåt. :yesnod:

 

Takk for svar forresten.. har lurt på dette en stund og ikke funnet noe konkret svar på internett enda. (før nå)

Link to post
Share on other sites

Vikers har nesten rett i det han sier, men D5L er ikke kystskippersertifikat, det sertifikatet heter D5. L-en står for Leisure craft, eller light på samnorsk. Rettighetene ved D5L er fartøy over 15 meters lengde, inntil 50 bruttotonn i det som kalles stor kystfart.

 

På nettet kan du finne mer på Sjøfartsdirektoratets Sjøvett side - trykk på linken merket Fritidsbåtskipper.

 

Du kan også lese om sertifikatet hos Poseidon.

 

Dette er det såkalte "Røkke-sertifikatet", og som følge av den saken er det ganske strenge krav til både undervisning, godkjenning av skole, eksamener og dokumentasjon av fartstid. Her er det også krav om legeattest.

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...