Jump to content

D5LA - kull 1, på Båtplassen (D5LA - kull 1 - BP)


roaldbj

Recommended Posts

Min gamle sjef maste på meg for at jeg måtte ta "røkke sertifikatet", men han husket ikke helt kravene for det. Hadde vel kunnet avlastet han litt da.. :sailing:

 

Som andre har nevnt, så heter det sertifikatet som har fått sitt navn uløselig knyttet til en industrimagnet egentlig Fritidsbåtskippersertifikat. Koden i det store systemet til sjøfartsdirektoratet er D5L. Siden et gammeldags kystskippersertifikat har koden D5, så er det vel bare naturlig at D5L kalles for "Kystskipper Light".

 

D5L-sertifikatet har blir svært populært de siste årene, og med nye regelendringer på trappene blir det nok enda mer etterspurt. Man har nemlig en forskrift ute på høring for øyeblikket. Forskriften kalles på folkemunne "RIB-forskriften", men den kommer til å gjelde for alle mindre passasjerbåter som brukes til skoleskyss, taxi, sightseeing, osv, osv. For slike mindre passasjerbåter, med inntil 12 passasjerplasser, setter forskriften bl.a. krav om at føreren minst skal ha D5L.

 

Som du kanskje har fått med deg andre steder på baatplassen har vi nettopp fullført D5L-kurs via nettet - og planen er å starte et tilsvarende kurs her på baatplassen.no til høsten. Hvis du har spørsmål er det selvfølgelig bare å ta kontakt, enten her eller med en IM.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Som du kanskje har fått med deg andre steder på baatplassen har vi nettopp fullført D5L-kurs via nettet - og planen er å starte et tilsvarende kurs her på baatplassen.no til høsten. Hvis du har spørsmål er det selvfølgelig bare å ta kontakt, enten her eller med en IM.

 

Det høres veldig interessant ut. Du skal ikke se bort ifra at det kommer en IM fra meg når høsten nermer seg ang D5L :smiley:

Link to post
Share on other sites

og den regner jeg med er av merke "Aristo" :wink:

Uff nei! Aristo er jo bare en simpel plastikketterligning.

Mine regnestaver er av merket Faber Castell, laget av sammenlimte trelister, med innlagt metallforsterkning. Den første kjøpte jeg for konfirmasjonspenger. (Prislappen sier: Kr. 77,20) og det ble mange flere siden . . . .

 

Det høres veldig interessant ut. Du skal ikke se bort ifra at det kommer en IM fra meg når høsten nermer seg ang D5L :smiley:

Ja, det hadde vært kjekt! Vi har hatt det skikkelig moro med det kurset som gikk sist vinter, spesielt samlingene har vært noen flotte høydepunkt! Her er også jevnt tilsig av deltagere til neste vinters D5L på baatplassen, så det ser jeg frem til med spent forventning :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

For de som er like hektet på astronavigasjon og sekstant av typen ASTRA III B som en annen her på forumet er følgende tråder aktuelle:

http://landandseacollection.com/id1.html

På denne tråden bekrives flere tema knyttet til sekstanter - men alt er kopibeskyttet. Jeg kan derfor ikke legge noe ut på denne tråden.

En annen grei dansk tråd er denne:

http://www.olav-hansen.dk/sekstant.htm

Her gis det mer ikke-kopi beskyttet informasjon, bl.a. på:

http://www.olav-hansen.dk/sekstant_1.htm

hvor det fremgår:

The Astra IIIB has somewhat revolutionized celestial navigation. Never before has such a high quality, accurate, metal sextant been available at such a low price. Over 8000 sextants of this model have been sold in the US alone in the past 9 years; far more than any other serious sextant. Its popularity has spread throughout the rest of the world as well. The frame is made from lightweight aluminum alloy which resists corrosion. Aluminum alloy is not new to sextant construction. It is currently used in Freiberger sextants, and by C. Plath for a lightweight version of their famous Navistar Classic sextant. The sextant is electrically lighted by LED on the arc and drum. Its low price, excellent optics, and choice of horizon mirrors and other accessories makes it the perfect selection for beginners. Yet, we know several professional navigators who prefer the ASTRA IIIB merely because they can leave their expensive models at home without sacrificing noticeable accuracy. The ability to quickly and economically change the type of horizon mirror is a major attraction of this sextant to many navigators. This is because whole horizon mirrors are generally preferred by beginners who later may wish to change to a traditional mirror as proficiency is attained. Maintainability is appreciated by schools and other groups who because of heavy usage need inexpensive replacement parts due to the threat of student mishandling.

Samme hovedside har også en henvisning til:

http://www.olav-hansen.dk/sekstant_2.htm

Her beskrives kost-nytte verdien av ASTRA III B:

Contrary to the adage that you getwhat you pay for; global exchange rates, tariffs, and labor costs havecombined to produce variations in value. In this monetary respect only,we would rate the ASTRA IIIB sextant highest, and the Tamaya sextants lowestin value for the metal sextants. The Davis Mark 15 is the best in valuefor the plastic models.

Jeg er så langt - som nybegynner - imponert over ASTRA III B, og det er liten tvil om at vi får kjøpt den billigere hos Nautisk Forlag enn hva som er prisen i Danmark - etter mine beregninger.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Vi har nettopp mottatt melding om at samtlige kandidater fra Båtplassen som deltok på D5LA undervisningen i perioden høsten 2007 til påsken 2008 har fått godkjent sine eksamensresultat. Jeg håper at Poseidon kan bekrefte dette offentlig.

Jeg tror det er tre grunner til at alle medlemmene nå har fått sitt D5LA sertifikat:

1) Alle deltagerne, jeg gjentar gjerne dette fordi jeg har fått et personlig forhold til alle sammen, har vært interessert i å lære noe nytt knyttet til båtlivet. Ingen, absolutt ingen, har satt seg på sin høye hest og sagt at "dette kan vi". Alle har vært interessert i å hjelpe hverandre og i å gjøre hverandre gode.

2) Alle har vært interessert i å lære sammen med andre som har samme interesse. Fellesskapslæring er alltid mer effektivt enn individuell læring.

3) Vi har hatt en utrolig inspirerende leder/lærer som har hatt som overordnet mål å videreformidle sin kunnskap til oss enkle (jeg snakker om meg selv) fritidsbåteiere. Hans overordnede mål har vært å bevisstgjøre oss på hva vi kan, og ikke på alle svakhetene våre.

 

Jeg har ingen argumenter mot å videreføre D5L og D5LA her på båtplassen.

 

Det er ingen hemmelighet at vi i D5LA2008 klubben allerede har kommet langt når det gjelder fremtidige samlinger. Jeg har fått svært mange flotte båtvenner som jeg håper jeg ikke vil glemme i fremtiden.

Link to post
Share on other sites

Ja, og det er en stor fornøyelse for meg å bekrefte at det var en fantastisk opplevelse å bli kjent med dere alle; først gjennom D5L-kurset og vinteren etter på D5LA. Jeg innrømmer gjerne at mye av D5LA-pensumet kan bli noe "abstrakt" for ikke å si "abstronomisk", men denne gjengen tok fatt i det onde med det gode - og flere ganger i løpet av kurset lå de i forkant av meg, og de formelig tigget om mer stoff å bryne seg på . . . .

 

Roald sin punktvise oppstilling er meget god, også fra min side har det vært en berikende erfaring av de samme grunner som han nevner. Det som Roald ikke nevner direkte er også verdt å ta med: etter en lang vinter på hver sin kant er det befriende å komme sammen en helg på et stemningsfullt veteranskip, med en blanding av historisk sus, godt læremiljø og en snev av eksamensnerver :wink::wink::wink:

 

En ganske liten korreksjon til opplysningen: Det er D5LA-vitnemålet dere nå mottar. D5LA-sertifikatet, det må hver og en av dere søke sjøfartsdirektoratet om å få utstedt, men det kommer nok . . . .

 

Gratulerer til dere alle sammen, enda en gang :flag::flag::flag::flag::flag::flag:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

- og flere ganger i løpet av kurset lå de i forkant av meg, og de formelig tigget om mer stoff å bryne seg på . . . .

Det stemmer - og jeg vet at det er fler enn meg som nå er litt skuffet over at vi ikke kan ta flere kurs/sertifikater innen båtlivet uten å gå på en eller annen høyskole. Så jeg har funderinger på å ta flysertifikat neste år - ettersom MC lappen antakelig blir tatt i år. Og inspirasjonen til flysertifikat kom på D5LA samlingen der en av deltakerne er aktiv flyger :yesnod:

 

Og årsaken til skuffelsen er ikke bare fordi vi synes det er morro å lære nye ting - det er også fordi det er en genuin interesse for båtliv blant alle på kursene (og her på Baatplassen) og fordi Poseidons opplegg er veldig bra.

 

Jeg håper og tror alle dere som tar D5L i år har samme erfaring som oss andre. En stor takk til hele gjengen og Poseidon for å gjøre livet enda mer fargerikt :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:rolleyes: Neste nivå er bestemt til D5LA3G (Gastronomisk navigasjon innen 3 retters middager). Kurs går i Stavanger neste år :cheers:

 

Seriøst, så synes jeg at vi skulle prøve å få til en sammenkomst ift. 2 særdeles vellykkete kurs der deltakere med samme interesser nådde sitt mål.

 

Forsommeren i Stavanger er aldeles nydelig. Poseidon klarer kanskje å ordne innlosjering og evt. en D5LA3G på enten Gamle Salten eller Sandnes?

 

Er det noen interesse for dette blandt deltakerene ut på forsommeren 2009?

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Seriøst, så synes jeg at vi skulle prøve å få til en sammenkomst ift. 2 særdeles vellykkete kurs der deltakere med samme interesser nådde sitt mål.

Jeg stiller :sailing:

Forsommeren i Stavanger er aldeles nydelig. Poseidon klarer kanskje å ordne innlosjering og evt. en D5LA3G på enten Gamle Salten eller Sandnes?

Innlosjering må la seg ordne, båter har vi da nok av :sailing::sailing:

Er det noen interesse for dette blandt deltakerene ut på forsommeren 2009?

Ja, det blir det opp til andre å finne utav . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Seriøst, så synes jeg at vi skulle prøve å få til en sammenkomst ift. 2 særdeles vellykkete kurs der deltakere med samme interesser nådde sitt mål.

Gnisten kan du finne ut hvem som har anledning til å organisere dette? Du har vel e-mail adresse til alle sammen. I likhet med Bitteliten kunne jeg tenke meg noe mer om radiotelefoni - vurderer langbølgemottager ombord for nedlasting av gribfiler (?)

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at dere diskuterer litt om sekstant i denne tråden. Selv om en sekstant kan være kjekk å ha om strømmen om bord skulle bli borte, eller om GPS eller Loran-C faller ut(Loran-C har ikke global dekning), har også sekstanten en stor svakhet, nemlig at det ikke må være skyer som skjermer for de himmellegemene man vil bruke for å ta en astronomisk observasjon. Samtidig må man ha en klokke om bord som går på sekundet rett. Flere har opplevd å krysse blant annet Atlanterhavet uten å ha fått tatt en eneste astronomisk observasjon under overfarten grunnet skylag. Spesielt om vinteren med stor lavtrykksaktivitet kan dette forekomme.

 

På dagtid er det dessverre ikke så ofte at både sol og måne er synlige samtidig, men det forekommer, og da kan man få en meget god astronomisk observasjon.

 

Tussmørket om morgon og kveld er de eneste tidene man kan bruke 3 eller flere stjerner(eventuelt 2 eller flere) for å finne observervert plass med en konvensjonell sekstant. Er det overskyet akkurat da, uteblir observasjonen. Har man derimot en boblesekstant, kan man ta astronomiske observasjoner utenom tussmørket da man ikke lenger er avhengig av å se horisonten.

 

Men bevares, det er kjekt å kunne bruke en sekstant og finne observert plass ved hjelp av den. Å ha med flere GPS-mottagere, der noen er drevet av små batterier som brukes i lommelykter etc., og der det medbringes reservebatterier i tillegg, er uansett smart når man skal krysse større havstrekninger. Man skal huske på at GPS er overvåket 24 timer i døgnet av flere landstasjoner rundt om i verden, og flere satelitter kan svikte samtidig uten at det får følger for brukere av GPS.

Link to post
Share on other sites

GPS er overvåket 24 timer i døgnet av flere landstasjoner rundt om i verden, og flere satelitter kan svikte samtidig uten at det får følger for brukere av GPS.

 

Joda, stasjonene på Scriever AFB, Hawaii, Kwajalein, Ascension og Diego Garcia kan sende disse korreksjonene.

Men det vet man ikke før man får neste almanakk.

Og, de kan kun si noe om feil i efemerisdata.

Propagasjonen kan de ikke si noe om. Da må man til med lokale korreksjoner.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at dere diskuterer litt om sekstant i denne tråden. Selv om en sekstant kan være kjekk å ha om strømmen om bord skulle bli borte, eller om GPS eller Loran-C faller ut(Loran-C har ikke global dekning), har også sekstanten en stor svakhet, nemlig at det ikke må være skyer som skjermer for de himmellegemene man vil bruke for å ta en astronomisk observasjon.

 

Det er et par store svakheter til:

1. at du må ha korrekt tabell

2. at det helst bør være flatt vann for å ta rett høyde på sola

3. at du skal ha litt snøring på regningen - og enten huske formelsettene eller ha med rett ark å fylle inn.

 

Vi fordypet oss i en observasjonsmetode som kalles middagshøyden. Vi tok ikke høyden på middagen over byssa - men solas høyde når den står på sitt høyeste.

 

Akkurat solhøyden var ikke det ene og alene det viktigste på kurset - det var masse mer som var interessant som middelbreddeseilas, peile sola i oppgang/nedgang for å kontrollere kompassets deviasjon, storsirkelseilas, meteorologi og oceanografi.

 

Man kan undres om man noen gang får bruk for astronomisk navigasjon. Og antakelig får jeg ikke det - men jeg er av den psyka sorten som synes det er morro å bruke hue på noe annet enn det jeg gjør til vanlig, og dette er en sak som interessererer meg :smiley: Og sekstanten skal nok med i båten til sommeren - for morro skyld.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har etter at jeg begynte på D5LA kjøpt sekstanten Astra IIIB Deluxe - Wide Horizon Mirror.

Jeg har foretatt svært mange målingsfeil, men jeg har etter hvert blitt noenlundre brukbar - synes jeg selv - til å vurdere solhøyde. Jeg seiler hver sommer i Kattegat og Skagerak. Det har vært store opplevelser knyttet til måling av solhøyde både på Anholt og på Väderöyene. Både Bitteliten og jeg er klar over at det er svært mange begrensninger knyttet til sekstantmåling. Vi har vel begge en glede av å finne ut hva våre forfedre klartre å måle.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ingen som kommer til å farte rundt med lommesekstant og årets almanakk sånn i tilfelle alt annet feiler, men en viss forståelse for hvordan ting beveger seg i forhold til horisonten og himmelen over oss kan være nyttig. :rolleyes: Og så er noen av oss blitt veldig flinke til å finne solens rettvisende peiling i det sanne opp- og nedgangsøyeblikk. :crazy:

 

Tussmørket om morgon og kveld er de eneste tidene man kan bruke 3 eller flere stjerner(eventuelt 2 eller flere) for å finne observervert plass med en konvensjonell sekstant. Er det overskyet akkurat da, uteblir observasjonen. Har man derimot en boblesekstant, kan man ta astronomiske observasjoner utenom tussmørket da man ikke lenger er avhengig av å se horisonten.

 

Når vi tar hensyn til at de fleste av oss stort sett ikke kommer til å seile så veldig langt fra den norske kysten og bruker båten mest om sommeren så er det greit å huske på at vi har nautisk skumring hele natta på Sørlandet og Sørvestlandet i det meste av høysesongen. (Nord for Bergen blir det ikke mørkere en vanlig tussmørke midt på sommeren.) Dog har dette begrenset nytte i forhold til pensum for D5LA, for det omfattet bare to stjerner (Sola og Stella Polaris) og slett ingen måner.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg anser det som et totalt irrelevant argument i forhold til hvorfor ikke vi kan lære om det :lol: når vi først er i gang med nautisk kompetanseutvikling for overivrige middelaldrende er det antakelig farligst å slutte - abstinensen kan bli hard å takle. Vi vil ha mer kurs :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Ser noen argumenterer med at det ikke er det store behovet for å kunne ta solhøyder og desslike for sikker navigasjon, da en alltid har med seg en reserve GPS. Som deltager på årets D5L kurs her på båtplassen er erfaringen at uansett hvor en plasserer GPSen så finner kaffekoppen til Poseidon veien inn i elektronikken (skulle en ha mer en en, så har Poseidon tilsvarende med kaffekopper). :smiley: Så kunnskapen kan være god å ha.

 

Sitat Bitteliten: "Jeg anser det som et totalt irrelevant argument i forhold til hvorfor ikke vi kan lære om det når vi først er i gang med nautisk kompetanseutvikling for overivrige middelaldrende er det antakelig farligst å slutte - abstinensen kan bli hard å takle. Vi vil ha mer kurs "

Enig med siste taler

 

Jeg er i alle fall lysten på neste trinn til vinteren. (Hvis dommens dag etter årets kurs faller heldig ut) :yesnod:

Hei og hå

 

Regent

Link to post
Share on other sites

....... Som deltager på årets D5L kurs her på båtplassen er erfaringen at uansett hvor en plasserer GPSen så finner kaffekoppen til Poseidon veien inn i elektronikken (skulle en ha mer en en, så har Poseidon tilsvarende med kaffekopper). :smiley: Så kunnskapen kan være god å ha.

......

Jeg kjøper mine kaffekopper på Fretex. På den måten kan jeg til enhver tid være sikret å ha et antall ulike kaffekopper som til enhver tid dekker minst det dobbelte av antallet kursdeltagere ombord . . . . .

Jeg er i alle fall lysten på neste trinn til vinteren. (Hvis dommens dag etter årets kurs faller heldig ut) :yesnod:

Ja, det er kjekt å høre hvor mange som har fått mersmak; det må vi klare å få gjort noe med :-)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...