roaldbj Svart 13.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 Betyr dette at du starter med sikkerhetskurs og HF/SSB høsten 2008 og som har avsluttende eksamen før påske 2009? I så fall er jeg herved påmeldt. Det kan kanskje være lurt å lage en tråd med passende trådtittel, bare husk at jeg da er påmeldt. Sitér dette innlegget Link to post
lundberg Svart 13.April.2008 Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 En liten fråga. Âr det något spesielt formulär som fartstiden skall dokumenteras på? Och i så fall vart kan man få tag på det! På förhand tack J.Lundberg Sitér dette innlegget Det är bara idioten som anser sig fullärd. Var det en klok man som sa en gång. Må jag aldrig bli idiot!!!!! Link to post
roaldbj Svart 13.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 Når det gjelder konvertering fra D5L til D5LA regner jeg med at nedenforstående er tilstrekkelig? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 13.April.2008 Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 En liten fråga. Âr det något spesielt formulär som fartstiden skall dokumenteras på? det finnes intet formular, fartstiden for D5L kan dokumenteres med en attest. En e-post til utstedende myndighet bør kunen avklare krav til hvem som kan attestere. For de av oss som ikke deltar regelmessig i forskjellige aktiviteter i båtforeninger eller lignende eller har hatt båt i samme havn i årevis, så er antagelig det enkleste å ta en praktisk utsjekk. Da får du en attest fra sensor som legges ved søknad om sertifikat. (Ettersom praktisk utsjekk krever båt på 15 meter eller mer så kan det gi muligheten til å få prøve å manøvrere interessante båter ) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 Fartstiden ble hos meg ble dokumentert ved at havnesjefen signerte på et dokument jag hadde oversendt som viste at jeg hadde disponert båt over en viss størrelse (tror det var 9 meter) i mer enn noen år (tror det var 5 år). Dette ble oversendt myndighetene og åpenbart godkjent av dem. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 13.April.2008 Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 ........ (Ettersom praktisk utsjekk krever båt på 15 meter eller mer så kan det gi muligheten til å få prøve å manøvrere interessante båter ) .... Ja, jeg vet hva du snakker om. Senest idag hadde jeg en som dundret i kaien slik at betongen spratt :nono: Men egentlig ble han visst mest forundret over min kommentar: "Stort nærmere enn det kommer du ikke . . . ." Fartstiden ble hos meg ble dokumentert ved at havnesjefen signerte på et dokument jag hadde oversendt som viste at jeg hadde disponert båt over en viss størrelse (tror det var 9 meter) i mer enn noen år (tror det var 5 år).Dette ble oversendt myndighetene og åpenbart godkjent av dem. Grensene er 8 meter og 3 år. De båtforeningene jeg har kontakt med har mer eller mindre ferdiglagede "formularer" som de fyller ut og signerer etter behov. Dessuten har jeg i flere omganger hjulpet kursdeltagere som jeg kjenner bakgrunnen til og som legger frem en hensiktsmessig dokumentasjon overfor meg på at de fyller de omtalte minstekravene - så det bør la seg ordne. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sjøtummel Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Ja, jeg vet hva du snakker om. Senest idag hadde jeg en som dundret i kaien slik at betongen spratt :nono:Men egentlig ble han visst mest forundret over min kommentar: "Stort nærmere enn det kommer du ikke . . . ." Ettersom jeg har måttet hjelpe til i et par tilfeller hvor noen har fått armer og bein mellom båt og brygge så er jeg en ivrig talsmann for praktisk opplæring, i alle fall når vi snakker om båter på over 15 meter. På noen timer med en flink instruktør (og med en båt hvor eieren ikke er hyperallergisk mot riper og striper) lærer man gjerne mer enn på et par sommeruker med prøving og feiling. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.