Jump to content

Problem med Bravo Three!


HP-260

Recommended Posts

Da vi idag skulle sette vårt Bravo 3 drev på båten fikk vi det absolutt ikke på....Etter mange, mange forsøk og som bare ble til mer og mer frustrasjon ga vi opp hele greien og gikk hjem.

Hva kan grunnen til dette være ??

Vi har selv hatt noen tanker om dette og det er BLA. at vi har for mye gris og smørning inni lageret der akselen fra drevet og motor møtes...kan det være mulig?

Ellers byttet vi lager i høst og og jeg lurer på om det er der feilen ligger at Mercruiser har forandret på lageret der drevet sin aksel blir festet?

Når jeg sier lageret så tenker jeg på den delen som er skroggjennomføringen!!

Syntes dette var veldig rart for drevet har vi hatt av hver vinter i 10 år og det har aldri vært noe problem!!

Link to post
Share on other sites

Lageret du har byttet er sferisk, har du linet det opp etter at du satte det inn?

Satte du lageret riktig vei? Rød dot ut

Det er to typer lager hvis du har siste generasjon Bravo 3 må du ha det nyeste lageret, men hvis dette er tilfelle få du drevet nesten på plass

 

CN

Link to post
Share on other sites

Bruk tolken og sjekk at motoren er linet opp riktig. Uten unntak er det nødvendig å line opp etter noen år etterhvert som motoren "setter" seg på labbene. Drevet kan da bli litt plundrete å få av også. (kiler og skrutrekker både her og der)

 

Kanskje var det en grunn til at det gamle lageret gikk i stykker ?

Link to post
Share on other sites

Lageret du har byttet er sferisk, har du linet det opp etter at du satte det inn?

Satte du lageret riktig vei? Rød dot ut

Det er to typer lager hvis du har siste generasjon Bravo 3 må du ha det nyeste lageret, men hvis dette er tilfelle få du drevet nesten på plass

 

CN

Dette gjelder lageret i transomplaten. Det nye lageret var likt det gamle. Rød dot er ut. Ny zimmerring innenfor. Når jeg skyver inn drivakslingen på drevet kommer det nesten inn (mangler 2 cm). Spline går i inngrep såvidt. Når jeg hadde ute lageret la jeg inn en god del grease i splinehylsen på motorakslingen. Lurer på om dette gjør at det stopper. Hvis ikke er det feilt lager jeg har satt inn. Har ikke linet opp lageret, men det skal heller ikke være nødvendig ihht Mercruiserhåndboken.

Link to post
Share on other sites

Bruk tolken og sjekk at motoren er linet opp riktig. Uten unntak er det nødvendig å line opp etter noen år etterhvert som motoren "setter" seg på labbene. Drevet kan da bli litt plundrete å få av også. (kiler og skrutrekker både her og der)

 

Kanskje var det en grunn til at det gamle lageret gikk i stykker ?

Ble linet opp når motoren ble installert og justert for 3 år siden. Drevet kom lett av i fjor høst, ikke skrujern eller kiler.

Link to post
Share on other sites

Selv med hubben er drit full av grease så vil du ikke merke det. Den er åpen i begge ender så det vil bare tyte ut bak mot svinghjulet. Men hvis motor ikke er rettet opp så skal det veldig lite til før det kniper. Jeg rettet opp min i fjor vår og på høsten når jeg tok av drevet sjekket jeg og da var motor litt ute av kurs igjen. Drevet gikk lett av men i løpet av vinteren så er det nesten garantert at motor kommer mer ut av kurs grunnet skrogets opplagring på bukker. Skroget vill alltid bevege seg litt. Og som andre sier her så er lagret sfærisk og du vil aldri klare å sette inn nytt lager å få det rett bare på øyemål. Sett i tolken så ordner det meste seg!

 

La oss høre hvordan det går?

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Jeg har en coupler for bensin og en for diesel, den for bensin er åpen i begge ender mens den for diesel var lukket i bakkant med kun et lite hull som fett skulle komme ut av i bakkant, hvis fettet er kaldt vil jeg tro det er kanskje dette også som medfører litt problem så sant du har diesel utgaven av coupleren da? Hvis du tar en lommelykt og lyser inn vil du kunne se om det er et lite knappenålshode stort hull i senter vil jeg tro. Men coupleren kommer jo i mange varianter så jeg kan jo ta feil ang ditt problem.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Kanskje et dumt spørsmål men stiller det alikevell.............har du sjekket opprettinga av motor og drev?

Jeg har selv hatt en tråd gående rundt dette da jeg selv ikke har gjort dette før. Første sessong for min del med Bravo drev.

 

Antar at du vil ha problemer med å få drevet på dersom opprettinga er mye ut av possisjon.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var drevet på og alt er bare velstand!!Hvertfall nesten.

Det som nå er på listen er at powertilten er forskjellig lengde og det gjør at vi ikke får festet den boltet som løfter drevet. En annen ting er at når jeg tok å skulle tilte drevet oppover gikk ikke pumpen...men når jeg tok den nedover begynte pumpen med en gang og drevet gikk sakte, men sikkert nedover. Er det bare det at drevet og powertilten har stått lenge iro som gjør at den ikke fungerer og hva kan være grunnen til at den ikke lystrer i det hele tatt nær jeg vil tilte drevet oppover??

Link to post
Share on other sites

Da var drevet på og alt er bare velstand!!Hvertfall nesten.

Det som nå er på listen er at powertilten er forskjellig lengde og det gjør at vi ikke får festet den boltet som løfter drevet. En annen ting er at når jeg tok å skulle tilte drevet oppover gikk ikke pumpen...men når jeg tok den nedover begynte pumpen med en gang og drevet gikk sakte, men sikkert nedover. Er det bare det at drevet og powertilten har stått lenge iro som gjør at den ikke fungerer og hva kan være grunnen til at den ikke lystrer i det hele tatt nær jeg vil tilte drevet oppover??

 

Power tilten er lett å fikse. Monter den ene av dem og så løsner du på hydraulikk røret på den andre og drar den ut til den er lik den andre. Eller skubber den inn alt ettersom hva du velger.

At drevet kun går ned kan være dårlig kontakt eller et rele som har tatt ferie. Typisk er bryter til tilten er dårlig. På gir hendelen. Få ein med deg og sjekk om der går strøm inn på pumpa når ein trykker på tilt knappen.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Har to brytere på dashen og den ene er heter Trailer som bare løfter drevet helt opp...Den andre er den som er på kontrollboksen og der er det mulig å tilte motoren ned og opp til en vis grense.

Ingen av bryterne ville løfte drevet opp!!

Har tenkt på at det er et rele som har tatt kvelden, men får sjekke opp i det til helgen.

Redigert av Lars_Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...