Jump to content

Bunnstoff fra Maritim, erfaringer?


M/B Shanty

Recommended Posts

Prøvde Maritim sitt bunnstoff i år, men kun på styrbord side !

På babord side brukte jeg Seajet 033 Shogun i tilnærmet samme farge. (Marine blå)

Har gjort dette som en test for morro skyld. Det eneste problemet jeg ser med testen er at det er ikke sikkert at Maritim sitt bunnstoff neste år er av samme type som i år...

Skal uansett bli morro å se utviklingen fremover. Svaret kommer til høsten.

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

:flag:

Har benyttet dette i 2 år nå.Ganske fornøyd,men har hatt litt groe.Ikke sikkert det hadde vært noe bedre med et annet

eller dyrere bunnstoff.Har hørt rykter om at dette er produsert av Seajet.Hvis det er tilfellet er det nok tilsvarende Seajet 31

og ikke 33,som er noe dyrere.

Har vurdert og bruke Seajet 33 i år

Link to post
Share on other sites

Har brukt både Seajet 33, Maritim og Biltemas bunnstoff. Faktum er at det grodde mest det året jeg Hadde Seajet bunnstoffet. Dette tror jeg imidlertid kom av at båten lå ekstra lenge ute det året. Alle de tre nevnte har fungert bra, lite/ingenting groe. Kommer til å gå for Maritimi sitt i år, da det har den fineste fargen :lol:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hei sailorboy!

Interessant test du gjør på bunnstoff, men jeg tror du må ta med i betraktningen at det gror ulikt på "solsiden" og på "skyggesiden" av båten, gitt at båten ligger på samme bryggeplass store deler av sesongen.

Lys eller mørk farge på stoffet har også innvirkning på begroingen, etter hva jeg har lest her på sidene.

Men ha eb fin sesong i allefall!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Lys eller mørk farge på stoffet har også innvirkning på begroingen, etter hva jeg har lest her på sidene.
Hva har du lest? Jeg endrer i år til en mørkere farge - kan jeg da forvente mer eller mindre groe? Antar det blir mer siden bunnstoffet blir varmere der solen når til?

 

 

jeg har bare vasket av båten og "flekket" over der det er behov
Produsentene påstår at de groe-hindrende midlene svekkes og at man derfor likevel bør ha på nytt. Flere andre her mener det er unødvendig. Har etterhvert tenkt til å prøve det samme - når jeg nå endrer litt på fargen vil jeg se om det blir slitt bort. Merker du noe "svekkelse" i effekten når du kun flekker over?
Link to post
Share on other sites

Jeg har vertfall ikke hatt noe groe på båtene mine ,enda jeg bare har flekket over -

Syntes det blir mye jobb å dra over hele + at man bare bygger opp lagene til det blir så tykt at det detter av i flak

siste båten (nå solgt) lå lenge i vannet i ro (minst 2-3mnd) og det var ikke noe groe annet en på drevet, så dette er noe som har fungert for meg og det koster jo ikke noe med en boks i slengen - denne gangen brukte jeg litt over en halv boks på 28 fotern - så jeg kjøper ikke noe annet middel

Link to post
Share on other sites

Hva har du lest? Jeg endrer i år til en mørkere farge - kan jeg da forvente mer eller mindre groe? Antar det blir mer siden bunnstoffet blir varmere der solen når til?

Det gror litt mindre på mørkt bunnstoff. Produsentene klarer å dytte mer "gift" i det mørke bunnstoffet.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Det gror litt mindre på mørkt bunnstoff. Produsentene klarer å dytte mer "gift" i det mørke bunnstoffet.

Det er ikke hva jeg har hørt. Giften er like mye (lite) av uansett farge. Men mørke farger, spesielt sort, "spiser" mye av sollyset. Alt som gror trenger lys, derfor gir et mørkt farget bunnstoff dårligere lysforhold for alger, etc.

Link to post
Share on other sites

Fikk bekreftet at dette er Seajet på messa. Dog sier historien videre at det de selger til egen "branding" er av noe dårligere kvalitet enn 33. Jeg vet ikke jeg, men vi lar oss vel lure??

Min erfaring med Seajet er uansett meget bra. Tror de japanske ingeniører og kjemikere har gjort en god jobb. Fikk forøvrig høre at Seajet 34 ikke helt egner seg for norske forhold - ennå. Japanerne forstår ikke helt det, men jobber med saken. Det stoffet skal jo være hakket bedre enn 33.

 

Men det er selvsagt riktig som det skrives i denne tråden at lokale forhold f. eks. ved bryggeplass, spiller inn og da må vi vel igjen støtte oss til egne erfaringer.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
............ noen som har brukt Maritim sitt bunnstoff etter 2007...? Er bunnstoffet bra?

 

Brukte Maritim sitt bunnstoff i fjor, det ble endel groing da, men det kom nok også av at det ble mye landligge p.g.a. dårlig vær. Nå ser det ut som om bunnen er brukbar.

På Maritim ble jeg fortalt at deres bunnstoff bare holdt ett år, mens andre dyrere produkter som regel holdt to..........

Link to post
Share on other sites

, mens andre dyrere produkter som regel holdt to..........

 

Også der er det vel betydelige forskjeller, men etter det jeg husker av tester så kommer spesielt Jotuns selvpolerende godt ut over to år.

 

Forøvrig vil jeg nok en gang hevde at Hempels hvite bunnstoff holder bra så at alle lyse bunnstoff er dårligere enn alle mørke bunnstoff er ikke i henhold til mine erfaringer over en del år.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

jeg har brukt maritim sort av den billigste sorten i 4 sesonger og den gjør jobben sin meget bra, jeg har bare vasket av båten og "flekket" over der det er behov, fargen holder seg også så det ser bra ut- absolutt å anbefale

 

Ser at flere mener at det holder å flekke over av den grunn at det tar lang tid før bunnstoffet blir vasket helt ned til primer. Spørsmålet er om bunnstoffet fortsatt gjør nytten når laget av bunnstoff er minimalt? Har selv lagt på et lag annenhvert år av selvpolerende bunnstoff og flekket det andre året.

 

Fint om vi kan dra i gang en debatt om behovet for stoffing hvert år eller kun flekking til laget med bunnstoff er helt nedslitt.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Seajet og ett par andre er visstnok kemisk selvpolerende (ikke mekanisk slik som Hempel). Antistoffene er der til det ikke er farge igjen har jeg blitt fortalt.

 

Har selv alltid brukt sort seajet 033, funker som bare det.

Ett strøk holder 2-3år.

 

Til flekking har jeg brukt sort drevspray (seajet 034) Anbefales på det varmeste !

Ikke bygger det tykt og det er enkelt og raskt.

 

På ny båt er det blått. Tror ikke det finnes blå drevspray :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...