Allan E Startet 26.Mars.2007 Del på Facebook Startet 26.Mars.2007 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 26.Mars.2007 Del på Facebook Svart 26.Mars.2007 (redigert) Hei Gladiator. Har du endelig fått kjøpt deg en flåte? Fortell mer.. Redigert 26.Mars.2007 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 26.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2007 Må fortsette her! I går tok jeg min gamle flåte som jeg ikke viste noe om tilstanden til å blåste den opp med kompressor. I dag morres var den fortsatt like hard etter 15 timer med luft. Den ser egentlig forbausende bra ut til tross for sine mange år (1973 fant jeg ut). Jeg kunne tenke meg å bytte ut utstyret som er ombord i denne med nytt. Pga sin alder vil denne ikke kunne bli sertifisert igjen men den kan fortsatt redde liv i noen år ennå. For å få en flåte av like god kvalitet må jeg ut med nærmere 20 000.- men det har stått mye annet på innkjøpslista også. Jeg kunne tenke meg å ta støvsugeren for å få tømt den helt for luft å prøvd å pakke den på nytt. Er det noen som har en kontainer stående hvor det har vært en 6 manns flåte? Jeg mener at det er bedre med en gammel usertifisert flåte enn ingen flåte, er dere enig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 26.Mars.2007 Del på Facebook Svart 26.Mars.2007 Hei Eg er samd i det, men det er jo òg eit spørsmål om kvar du skal segla. Ma. med tanke på avstand til event. redningsteneste. Du bør forsikra deg om at flaska har gass til å blåsa opp flåten. Dette finn du ut ved å vega den eller tømma den og fylla den opp att. Det er mykje rimlegare å trykktesta ei flaska på ein dykkebutikk enn la eit flåteverkstad gjera det. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 26.Mars.2007 Del på Facebook Svart 26.Mars.2007 Om den er sertifisert eller ikke har vel mindre betydning, så lenge den er tett og uten synlige fysiske skavanker? Det er vel ikke annet enn dette som blir testet ved sertifisering? Jeg ville ha beholdt flåten! Ingen grunn til å skifte ut noe som er i orden. Kanskje en ide å legge opp til en prøveoppblåsing hvert tredje år eller så? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 26.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2007 Dette finn du ut ved å vega den eller tømma den og fylla den opp att. Nå har jeg ikke åpnet gummien som ligger rundt flaska men tror du at det står hvor mye den skal veie når den er full? Fant ingen papirer med slike spesifikasjoner Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 26.Mars.2007 Del på Facebook Svart 26.Mars.2007 Dette høres interessant ut. Er det vanskelig å pakke flåten tror du? I så fall ikke vil det jo være fristende å gjennomføre denne testen selv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 26.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2007 Hvis jeg får tak i en kontainer så vil jeg prøve å pakke den slik at flaska ligger på toppen og da kan jeg spraye på et lag med tyntflytende rusthindrende spray f.eks. Lettere å holde kontroll på den da. Ellers vil jeg ikke si at det var noe metall som kunne ruste istykker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 26.Mars.2007 Del på Facebook Svart 26.Mars.2007 Minimumsvekt står preget på flasken. Det er sjelden at slike lekker gass så lenge de ikke har vært utløst. Husk imidlertid at også selve flaska har trykktesteintervall, jeg tror dette pleier å være hvert tiende år. Flåten tømmes vha støvsugeren. Prøv å pakk flåten på samme måte som den lå før du pakket den opp. Det kan være smart å ta noen bilder under utpakkingen slik at man lettere får lagt den sammen på samme vis. Se til at flasken er skrudd passelig til, mener at det skal være et spesielt moment på denne slik at gummipakningen ikke blir sprengt. Utløserlinen må også være skikkelig festet til utløseren på flasken, og den må løpe fritt slik at den ikke kan bli fastkilt under forsøk på utløsning. Dersom du legger flåten i en uorginal hard container bør du se til at flåten har mulighet til å sprenge denne ved utløsning. Jeg antar at det ligger en utstyrsbag i flåten. Pumpe, lekasjetetter, svamp, lykt, signalutstyr og en førstehjelpskit bør i alle fall ligge der. Bytt batterier og signalutstyr som er utgått på dato. Kontroll av en slik flåte er ikke all verdens hokus pokus. De bør selvfølgelig være sertifisert, men jeg mener at dette ikke er avgjørende til vanlig fritidsbruk. Og flåtene er robuste, slik at de lever i mange år dersom de unngår fukt og får periodisk ettersyn og kontroll. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 27.Mars.2007 Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Veit ikkje om vekta er prenta inn i flaska, men det svarte jo Brigg på. For eit par mnd. sidan prøvde ein venn å blåsa opp flåten sin. Det skjedde ikkje noko særleg då han drog i utløysarsnora... Vår flåte (Zodiac i container) er pakka inn i ein gjensveist plastpose. Det vil eg ikkje klara sjølv. Dersom det er plass er det ingen grunn til å ikkja la gamle bluss ligga i flåten. Ofte virkar dei. Suppler heller med nye i tillegg. Det er mange langturseglarar som etterser flåtane sine sjølve. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 27.Mars.2007 Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Jeg tror du kan få det skikkelig moro med å få flåten inn i containeren igjen jeg. Selv om den ikke skal sertifiseres så burde den antagelig pakkes etter produsentens anbefalinger i tilfelle du skal bruke den til det er ment for. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 27.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 (redigert) Når jeg tømte den for luft så la gummien seg i de fleste markerte brettene som var i flåten. Men det skal bli en utfordring å få den liten nok til å komme inn i sin egen bag. Hadde håpet å få tak i en brukt kontainer som er litt større enn baggen min. Hos meg er det årer som er begrensning på lengden av pakken. Alt utstyret ligger i egne poser som er bundet fast inne i flåten. Ser for meg at det er lurt å ha støvsugeren stående klar til å ta inneklemt luft når den skal brettes. Tenkte at jeg skulle ta tyntflytende tectyl å spraye det på metalldelene til flaska så kan jeg heller legge plast rusnt disse delene slik at jeg får tectyl på flåten. Redigert 27.Mars.2007 av Gladiator (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 27.Mars.2007 Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Støvsugeren er et must. Men det har en tendens til å suge seg sammen ved ventilen slik at luften som ligger lenger unna i kamrene ikke kommer ut. Så du må i tillegg "massere" flåten slik at all luft kommer frem til ventilene slik at støvsugeren får tak. Å pakke bør gå greit. Begynn i rette enden, og legg vekt på mens du bretter/ruller flåten sammne. Det er ikke noen ulempe å være to til dette arbeidet. De flaskene jeg har vært borti på redningsflåter (riktignok 10-mannsflåter) har vært av aluminium, tror jeg. Koblinger etc er typisk av messing/messinglegering. Jeg ville vært forsiktig med å smøre noe rusthindrende middel på flasken. Dette vil før eller siden komme i kontakt med duken, og dette kan medføre svekkelse eller forkortet levetid på flåten. Dersom du greier å holde innholdet tørt bør ikke korrosjon være noe problem på en pakket flåte. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 27.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Det kjennes ut som om at hele flåten har et slags pulver på seg. Gummien er ikke klebrig noen plass. Når jeg blåste den opp åpnet kammrene seg fint og jeg kunne ikke se noen plass som gummien var klebet sammen. Da er det også lettere å få ut all luften med støvsugeren. Brukte en liten plastslange som jeg stakk inn forbi stengeklaffen for lufta og jeg kunne se at kammrene ble dønn flate. Terrassen er røykerommet til fruen og jeg hå si at det er en voldsom gummilukt fra flåten. Om ikke sjøen gjør deg kvalm så tror jeg lukta fra flåten vil gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 27.Mars.2007 Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Kanskje er lukta av flåten din minste bekymring den dagen du får bruk for den. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Kosmix Svart 27.Mars.2007 Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Om ikke sjøen gjør deg kvalm så tror jeg lukta fra flåten vil gjøre det Derfor det anbefales å bli ved båten så lenge som mulig! :lol: Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 27.Mars.2007 Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Det kjennes ut som om at hele flåten har et slags pulver på seg. Det er nok rett og slett talkum. Brukes på gummi for å forhindre at den blir klissete og sprekker. Vanlig å benytte på tørrdrakter etc før lagring for å bevare dem best mulig. Jeg vil anbefale deg å sette flåten inn med talkum igjen før du pakker den, slik at du unngår sprekker i gummien for fremtiden også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.