Jump to content

Ankervinsj til Polar 20


insane

Recommended Posts

Heisann alle sammen.

Mitt første innlegg her. Jeg har kikket litt rundt på forumet allerede, men ikke funnet svaret jeg er på utkikk etter, så da spør jeg ekspertene :wink:

 

Jeg har en Polar 20 som jeg hadde tenkt å montere ankervinsj på i påsken. Snakket med PolarBoats om dette, og de ville gjerne selge meg en til 27 000,-

Engbo derimot har en Mini 100 som passer til båter opp til 20 fot. De har et messetilbud på ca 10 000 for Mini 100 inkl. blytau, fjernkontroll ++ Alt jeg trenger.

 

Jeg snakket med min far som har hatt båt tidligere, og når han kjøpte ankervinsj, så kjøpte han kjetting, fordi den gang (10 år siden) var det mye problemer med tauvinsjer. Sluring etc.

Vi bruker båten mye til fiske, og vil da ankre opp i fjorden med fronten mot vinden. Da føler jeg det blir enklere å feste dreggen foran med tau enn med kjetting.

 

En annen ulempe med tau er kanskje også at det blir mer nøkking i forhold til kjettting når man ligger fortøyd? Eller er blytau med en meter kjetting i enden like bra?

 

Og er det noen her som har erfaring med Mini 100? Fungerer den ellers bra?

 

Mvh

Thor

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte en Midi i fjor i seilbåten, og tror jeg gjorde den tabben at jeg ikke hadde god nok høyde under vinsjen til å ta opp tauet når det vinsjes inn. Jeg solgte båten før jeg rakk å sjekke dette noe nærmere, men fikk i hvert fall ikke vinsjen til å gå som den skulle. I ettertid har jeg tenkt på hva som kunne være galt, og har kommet frem til at dette må være forklaringen. Tauføremekanismen ut fra skålene og den "kloa" som presser tauet inn mellom disse synes jeg uansett virket temmelig spinkelt.

Det var Mikkel her på BP som kjøpte båten. Kanskje han har fått det til å virke nå.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Den slapp ikke tauet fra skålene slik at dette fulgte med rundt en tre-fire tørn, og dermed stoppet vinsjen. Tauføreren bøyde seg og kloa (et lite plasthjul på en tynn ståltråd) som presser tauet inn mellom skålene knakk. Men som sagt, så kan dette være fordi det ikke var høyde nok for tauet under vinsjen.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...