agun Startet 8.November.2002 Del på Facebook Startet 8.November.2002 Hei! Når motoren står i fri, roterer propellen forover med ca. 1 omdreining pr. sekund. Kan dette sannsynligvis ordnes ved å justere gisvaier? - eller er det tegn på noe mer "alvorlig"? Noen som har en mening om dette? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 8.November.2002 Del på Facebook Svart 8.November.2002 motor og girtype takk !!!! Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
agun Svart 8.November.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2002 Hei bmo! Motoren er en Volvo TD70 A, girets fabrikat er jeg usikker på (gamle saker dette....) - kjøpte båten for 3 mnd siden, har ikke funnet ut alt ennå, utvekslingen er 1:1,32. Bak står et Stern Powr 103 drev. Giret er angivelig nyoverhalt, lameller skal være skiftet. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 9.November.2002 Del på Facebook Svart 9.November.2002 Muligens et "skudd i blinde", men .... har i dag en påhengsmotor med eksosutslipp gjennom propellen - her dreier propellen alltid rundt, selv om motoren står i fri - skyldes rett og slett "effektene" av den "vannstrøm" som eksosutslippet "drar med seg". Ville derfor gått ut i fra 2 følgende teorier: 1. Hvis du enkelt kan holde igjen propellen - da er alt som det skal være 2. Hvis den ikke lar seg ekelt holde igjen - da er noe sansynligvis feil - f.eks. at gearkassen ikke kommer skikkelig i "midtstilling" når den angivelig settes i fri. Lurer forøvrig på hva som skjer når du gir gass med gearet i fri. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 9.November.2002 Del på Facebook Svart 9.November.2002 Siden du skriver at lamellene er skiftet, tyder det på at du har et hydraulisk gear. Har selv et BW-72 gear, her går også akslingen rundt når jeg setter giret i fri. Det vil som regel stoppe etter en stund. Om dette skjer og vor lenge det går er avhengig av temraturen i gearkassa. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
blue moon Svart 15.Mai.2015 Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 Jeg oppdaget også at min gjør det (Hurth ZF80) en knapp omdr pr sek. Er dette normalt? Når jeg ruser motoren stopper akselen helt, slakker av så kommer den svake rotasjonen tilbake.. Kan nevnes at jeg har justert tomgangen, men vet ikke om det var slik før jeg skrudde tomgangen ned. Kan kanskje ha en sammenheng. Ingenting å bry seg om? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
sap_2000 Svart 15.Mai.2015 Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 (redigert) Har du mekanisk vaier på girvelgeren eller solenoid? Gitt korrekt justert vaier eller solenoid så er det antagelig at oljetrykket blir litt lavere på tomgang så lamellene på den ene girpossisjonen så vidt griper litt. Ikke noe å bry seg om, og ikke uvanlig på hydrauliske kasser. De med slureventil påmontert kan slure i timesvis. Antagelig så har du er bra justert akselopplegg som går veldig lett. Tipper at hvis du legger hånda på akselen så stopper rotasjonen. Redigert 15.Mai.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
blue moon Svart 15.Mai.2015 Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 Takk for svar SAP. Mekanisk vaier der jeg justerer tomgangen, vet ikke hva solenoid er, men ingen bevegelig del jeg kan se i motor ved å sette den i gir. Ikke sliteventil påmontert. Når jeg setter hendel forover kommer den i et hakk før den går i gir, som er helt normalt, men ved å sette den i revers bakker den medengang før den kommer i hakket sitt. Ser ikke på det som noe problem, bare uvant. Kjenner den går fint i frihakket når spaken står rett opp. Skal prøve å se om jeg kan stoppe rotasjonen med hånden. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
sap_2000 Svart 15.Mai.2015 Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 Jeg mente å spørre om du har mekanisk spak med vaieroveføring til ventilen (girvelgeren) på girkassa. Skjønner nå at du har mekanisk girspak. Det jeg da mente var om armen på girkassa står helt i null når girspaken din står i fri? Dette kan du finne ut ved å koble av vaieren på giret og sjekke at nullpos på armen stemmer overens vaierens nullpos. På de med elektroniske spaker, så er det en solenoid på girkassa (egentlig 2) som styrer giringen. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.