Jump to content

Propell roterer i fri


agun

Recommended Posts

Muligens et "skudd i blinde", men .... har i dag en påhengsmotor med eksosutslipp gjennom propellen - her dreier propellen alltid rundt, selv om motoren står i fri - skyldes rett og slett "effektene" av den "vannstrøm" som eksosutslippet "drar med seg". Ville derfor gått ut i fra 2 følgende teorier:

1. Hvis du enkelt kan holde igjen propellen - da er alt som det skal være

2. Hvis den ikke lar seg ekelt holde igjen - da er noe sansynligvis feil - f.eks. at gearkassen ikke kommer skikkelig i "midtstilling" når den angivelig settes i fri. Lurer forøvrig på hva som skjer når du gir gass med gearet i fri.

Link to post

Siden du skriver at lamellene er skiftet, tyder det på at du har et hydraulisk gear. Har selv et BW-72 gear, her går også akslingen rundt når jeg setter giret i fri. Det vil som regel stoppe etter en stund. Om dette skjer og vor lenge det går er avhengig av temraturen i gearkassa.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
  • 12 år senere...

Jeg oppdaget også at min gjør det (Hurth ZF80) en knapp omdr pr sek.

Er dette normalt? Når jeg ruser motoren stopper akselen helt, slakker av så kommer den svake rotasjonen tilbake..

 

Kan nevnes at jeg har justert tomgangen, men vet ikke om det var slik før jeg skrudde tomgangen ned. Kan kanskje ha en sammenheng.

Ingenting å bry seg om?

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post

Har du mekanisk vaier på girvelgeren eller solenoid?

Gitt korrekt justert vaier eller solenoid så er det antagelig at oljetrykket blir litt lavere på tomgang så lamellene på den ene girpossisjonen så vidt griper litt.

Ikke noe å bry seg om, og ikke uvanlig på hydrauliske kasser. De med slureventil påmontert kan slure i timesvis.

 

Antagelig så har du er bra justert akselopplegg som går veldig lett. Tipper at hvis du legger hånda på akselen så stopper rotasjonen.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Takk for svar SAP. Mekanisk vaier der jeg justerer tomgangen, vet ikke hva solenoid er, men ingen bevegelig del jeg kan se i motor ved å sette den i gir. Ikke sliteventil påmontert.

 

Når jeg setter hendel forover kommer den i et hakk før den går i gir, som er helt normalt,

men ved å sette den i revers bakker den medengang før den kommer i hakket sitt.

Ser ikke på det som noe problem, bare uvant.

Kjenner den går fint i frihakket når spaken står rett opp.

 

Skal prøve å se om jeg kan stoppe rotasjonen med hånden.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post

Jeg mente å spørre om du har mekanisk spak med vaieroveføring til ventilen (girvelgeren) på girkassa. Skjønner nå at du har mekanisk girspak. Det jeg da mente var om armen på girkassa står helt i null når girspaken din står i fri? Dette kan du finne ut ved å koble av vaieren på giret og sjekke at nullpos på armen stemmer overens vaierens nullpos.

 

På de med elektroniske spaker, så er det en solenoid på girkassa (egentlig 2) som styrer giringen.

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...