Jump to content

Hvor ofte sjekker dere opprettingen av Mercruiser drev?


SF

Recommended Posts

Snakket med en mekaniker hos Rogaland Lystbåtservice i dag og ba om litt tips på Bravo drev. Han mente blant annet at en skulle sjekke opprettingen mellom drev og motor hvert år. Gjøre dere andre det?

 

Bruker dere proffer eller gjør dere det selv? Anser meg selv som en rimelig habil mekaniker så jeg må vell lære meg dette. Har tidligere kun erfaring med VP drev.

 

Noen som vet hvor skaffer jeg opprettingsverktøy samt beskrivelse av jobben?

 

Tips ønskes :flag:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Etter at jeg kjørte i filler couplingsplata så sjekker jeg nå hvert år, jeg tar inn drevet på høsten så da er det jo veldig greit å stappe inn tolken før montering og det viser seg å være litt ute av kurs når våren kommer. Når couplingsplata ryker får man i alle fall en skikkelig møkkajobb. Bedre å rette opp motor en gang i året enn å bytte den plata hvert tredje år.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Ja det gjør det, men blir dette gjort i praksis? Er dette nødvendig eller er det typisk "overkill" fra produsenten for å gardere seg mot evt krav om garanti?

Ikke godt å si. Jeg har nå montert en del av disse drevene det siste året, både på nye og noen år gamle båter. Og jeg bruker tolken for å sjekke opprettingen. Men har enda til gode å måtte justere noen motorer pga av de er skjeve. Kun når motor har vært ute av båten har det vært nødvendig å justere, og det er jo helt naturlig.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte min hos "Båt & Motor Service", Mercruiser forhandler i sandviken i bergen. Betalte 500 blank for min. Kjekt å ha slik at jeg kan skjekke oppretting før utsett hver sesong. Man garderer seg mot å brenne lageret i transom. Dette var også det eneste Univa ikke ville dekke på garanti nå når jeg monterer maskinen selv.

Link to post
Share on other sites

På gearwiren er det en klips du må du kansje åpne med en nebbtang, oljen i fra ekspansjonstanken begynner å renne men stopper når drevet kommer langt nok i fra. Her er det en ventil som stenger når drevet kommer langt nok i fra transom.

Pass på at akslingen ikke faller ned å gir deg et rapp over fingrene når du trekker drevet ut, kan gjøre ganske vondt.

O-ringene som sitter på drivaksel har det med å gå i stykker.

Redigert av Hydrox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ingen pakninger, det er bare o-ringer og de bruker du på nytt igjen. Bare pass på at du ikke mister o-ringene. Husk å ta av knopmåler slangen som sitter på baksiden av drevet, eller så knekker du kanskje stussen til slangen når du dra ut drevet.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Kanskje greit å ha nye o-ringer i bakhånd dersom noen er skadet.

 

Slange for knopmåler?? Er det giver til loggen integrert i drevet? Denne er i såfall ikke tilkoblet hos meg. Hvor ligger evt denne slangen? Drevet mitt er et Bravo 3X fra 2003.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder bravo 3x vet jeg ikke, jeg har selv et bravo 2 fra rundt 2000 og der sitter det en slange ned på drevet rett under belgene. Mener at denne slangen er til knopmåleren, vann presses inn i slangen når man kjører og får derav et utslag på instrumentet på dashbordet.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Takker for det. Jeg skal sjekke drevet mitt. Jeg har en giver montert som skråggjennomføring. Denne er deffekt, så det hadde vært fint om jeg kunne bruke den på drevet.

 

Tenkte å fjerne den gamlme til fordel for en ny gjennomføring for ekstra kjølevannsinntak.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

En kompis av meg benytter denne trykkloggen på bravo1 drevet og det fungerer faktisk ganske bra. En trykklogg i fra VDO koster ca 1300 kroner men tror ikke det inkluderer slangen mellom instrument og transom. Nå fikk ikke jeg plass til denne trykkloggen i instrumentpanelet mitt og droppet den, bruker GPS i stedet. Og når man kjenner båten så vet man hvor fort man går ved å se på turtelleren.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha sjekket litt priser på å få service gjort av aut mekanikker og ikke minst når de har tid falt valget på å gjøre dette selv. Fikk kjøpt meg et "alignment tool" i dag og med manualen som liberty la ut link til så tror jeg dette er i boks :cheers:

 

alignment_tool_001_komp.jpg

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...