SF Startet 26.Mars.2007 Del på Facebook Startet 26.Mars.2007 Snakket med en mekaniker hos Rogaland Lystbåtservice i dag og ba om litt tips på Bravo drev. Han mente blant annet at en skulle sjekke opprettingen mellom drev og motor hvert år. Gjøre dere andre det? Bruker dere proffer eller gjør dere det selv? Anser meg selv som en rimelig habil mekaniker så jeg må vell lære meg dette. Har tidligere kun erfaring med VP drev. Noen som vet hvor skaffer jeg opprettingsverktøy samt beskrivelse av jobben? Tips ønskes Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 26.Mars.2007 Del på Facebook Svart 26.Mars.2007 I følge boka skal opprettingen sjekkes hver 100 time, elle en gang i året. Står noe om mål på tolken her på Mercstuff.com Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 26.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2007 Ja det gjør det, men blir dette gjort i praksis? Er dette nødvendig eller er det typisk "overkill" fra produsenten for å gardere seg mot evt krav om garanti? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 26.Mars.2007 Del på Facebook Svart 26.Mars.2007 Etter at jeg kjørte i filler couplingsplata så sjekker jeg nå hvert år, jeg tar inn drevet på høsten så da er det jo veldig greit å stappe inn tolken før montering og det viser seg å være litt ute av kurs når våren kommer. Når couplingsplata ryker får man i alle fall en skikkelig møkkajobb. Bedre å rette opp motor en gang i året enn å bytte den plata hvert tredje år. Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 26.Mars.2007 Del på Facebook Svart 26.Mars.2007 Ja det gjør det, men blir dette gjort i praksis? Er dette nødvendig eller er det typisk "overkill" fra produsenten for å gardere seg mot evt krav om garanti? Ikke godt å si. Jeg har nå montert en del av disse drevene det siste året, både på nye og noen år gamle båter. Og jeg bruker tolken for å sjekke opprettingen. Men har enda til gode å måtte justere noen motorer pga av de er skjeve. Kun når motor har vært ute av båten har det vært nødvendig å justere, og det er jo helt naturlig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 26.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2007 Hvor kjøper dere tolken? Ser det ligger noen på Ebay. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 27.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Noen som har en skikkelig beskrivelse av demontering av bravo drev, finner kun til Alpha drev på nettet. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 27.Mars.2007 Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Jeg fikk laget meg en på et mek. verksted, litt modifisert med en slide som kan føres frem og tilbake inn i lageret. På den måten blir det lettere å se hvilken vei motor skal justeres. Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 27.Mars.2007 Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Jeg kjøpte min hos "Båt & Motor Service", Mercruiser forhandler i sandviken i bergen. Betalte 500 blank for min. Kjekt å ha slik at jeg kan skjekke oppretting før utsett hver sesong. Man garderer seg mot å brenne lageret i transom. Dette var også det eneste Univa ikke ville dekke på garanti nå når jeg monterer maskinen selv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 27.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 500 kr, det var ikke allverden. Antok at denne var dyrere da får jeg sjekke med Merc dealeren her i Stavanger. Noe spesielt du bør være obs på når du tar av Bravo drevet? Hva trenger jeg av pakninger for remontering? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 27.Mars.2007 Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 (redigert) På gearwiren er det en klips du må du kansje åpne med en nebbtang, oljen i fra ekspansjonstanken begynner å renne men stopper når drevet kommer langt nok i fra. Her er det en ventil som stenger når drevet kommer langt nok i fra transom. Pass på at akslingen ikke faller ned å gir deg et rapp over fingrene når du trekker drevet ut, kan gjøre ganske vondt. O-ringene som sitter på drivaksel har det med å gå i stykker. Redigert 27.Mars.2007 av Hydrox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 27.Mars.2007 Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Det er ingen pakninger, det er bare o-ringer og de bruker du på nytt igjen. Bare pass på at du ikke mister o-ringene. Husk å ta av knopmåler slangen som sitter på baksiden av drevet, eller så knekker du kanskje stussen til slangen når du dra ut drevet. Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 27.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Kanskje greit å ha nye o-ringer i bakhånd dersom noen er skadet. Slange for knopmåler?? Er det giver til loggen integrert i drevet? Denne er i såfall ikke tilkoblet hos meg. Hvor ligger evt denne slangen? Drevet mitt er et Bravo 3X fra 2003. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 27.Mars.2007 Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Når det gjelder bravo 3x vet jeg ikke, jeg har selv et bravo 2 fra rundt 2000 og der sitter det en slange ned på drevet rett under belgene. Mener at denne slangen er til knopmåleren, vann presses inn i slangen når man kjører og får derav et utslag på instrumentet på dashbordet. Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 27.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Takker for det. Jeg skal sjekke drevet mitt. Jeg har en giver montert som skråggjennomføring. Denne er deffekt, så det hadde vært fint om jeg kunne bruke den på drevet. Tenkte å fjerne den gamlme til fordel for en ny gjennomføring for ekstra kjølevannsinntak. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
liberty Svart 27.Mars.2007 Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Manual for bravo finner du her http://www.boatfix.com/merc/Servmanl/11/11covr5x.pdf Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 27.Mars.2007 Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 En kompis av meg benytter denne trykkloggen på bravo1 drevet og det fungerer faktisk ganske bra. En trykklogg i fra VDO koster ca 1300 kroner men tror ikke det inkluderer slangen mellom instrument og transom. Nå fikk ikke jeg plass til denne trykkloggen i instrumentpanelet mitt og droppet den, bruker GPS i stedet. Og når man kjenner båten så vet man hvor fort man går ved å se på turtelleren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 27.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Manual for bravo finner du her Kanonbra, der var jo hele manualen liggende på nett Takker for info!!!! Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
borre16610 Svart 28.Mars.2007 Del på Facebook Svart 28.Mars.2007 Min erfaring er at trykklogg er svært nøyaktig over 7-8 knop Hadde da Bravo 1 og org. mercruiser logg. +-2 knop mot GPS Min Simrad 1515 viser 10 knop for mye, klarer ikke å stille den. Noen som vet hvordan? Børre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 28.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2007 Den orginale trykk loggen fra Sea Ray ser ut til å være ok men giveren er død. Tror jeg prøver å koble denne til drevet Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 2.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2007 Etter å ha sjekket litt priser på å få service gjort av aut mekanikker og ikke minst når de har tid falt valget på å gjøre dette selv. Fikk kjøpt meg et "alignment tool" i dag og med manualen som liberty la ut link til så tror jeg dette er i boks Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
tomcat Svart 23.Juni.2007 Del på Facebook Svart 23.Juni.2007 Hei! Kjøpte du "alignment tool" i Stavanger? Siddis? Pris? Mange spørsmål på en gang ble det visst. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 23.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2007 Heisan. Ja jeg kjøpte dette hos Siddis Motor. Forstod det slik at dette ikke var noe de solgte mye av. Det jeg fik kjøpe var et ekstra som de hadde liggende på verkstedet. Mener jeg betalte 600 kroner for det. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.