Jump to content

Hvor ofte sjekker dere opprettingen av Mercruiser drev?


SF

Recommended Posts

Snakket med en mekaniker hos Rogaland Lystbåtservice i dag og ba om litt tips på Bravo drev. Han mente blant annet at en skulle sjekke opprettingen mellom drev og motor hvert år. Gjøre dere andre det?

 

Bruker dere proffer eller gjør dere det selv? Anser meg selv som en rimelig habil mekaniker så jeg må vell lære meg dette. Har tidligere kun erfaring med VP drev.

 

Noen som vet hvor skaffer jeg opprettingsverktøy samt beskrivelse av jobben?

 

Tips ønskes :flag:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Etter at jeg kjørte i filler couplingsplata så sjekker jeg nå hvert år, jeg tar inn drevet på høsten så da er det jo veldig greit å stappe inn tolken før montering og det viser seg å være litt ute av kurs når våren kommer. Når couplingsplata ryker får man i alle fall en skikkelig møkkajobb. Bedre å rette opp motor en gang i året enn å bytte den plata hvert tredje år.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Ja det gjør det, men blir dette gjort i praksis? Er dette nødvendig eller er det typisk "overkill" fra produsenten for å gardere seg mot evt krav om garanti?

Ikke godt å si. Jeg har nå montert en del av disse drevene det siste året, både på nye og noen år gamle båter. Og jeg bruker tolken for å sjekke opprettingen. Men har enda til gode å måtte justere noen motorer pga av de er skjeve. Kun når motor har vært ute av båten har det vært nødvendig å justere, og det er jo helt naturlig.

Link to post

Jeg kjøpte min hos "Båt & Motor Service", Mercruiser forhandler i sandviken i bergen. Betalte 500 blank for min. Kjekt å ha slik at jeg kan skjekke oppretting før utsett hver sesong. Man garderer seg mot å brenne lageret i transom. Dette var også det eneste Univa ikke ville dekke på garanti nå når jeg monterer maskinen selv.

Link to post

På gearwiren er det en klips du må du kansje åpne med en nebbtang, oljen i fra ekspansjonstanken begynner å renne men stopper når drevet kommer langt nok i fra. Her er det en ventil som stenger når drevet kommer langt nok i fra transom.

Pass på at akslingen ikke faller ned å gir deg et rapp over fingrene når du trekker drevet ut, kan gjøre ganske vondt.

O-ringene som sitter på drivaksel har det med å gå i stykker.

Redigert av Hydrox (see edit history)
Link to post

Når det gjelder bravo 3x vet jeg ikke, jeg har selv et bravo 2 fra rundt 2000 og der sitter det en slange ned på drevet rett under belgene. Mener at denne slangen er til knopmåleren, vann presses inn i slangen når man kjører og får derav et utslag på instrumentet på dashbordet.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post

En kompis av meg benytter denne trykkloggen på bravo1 drevet og det fungerer faktisk ganske bra. En trykklogg i fra VDO koster ca 1300 kroner men tror ikke det inkluderer slangen mellom instrument og transom. Nå fikk ikke jeg plass til denne trykkloggen i instrumentpanelet mitt og droppet den, bruker GPS i stedet. Og når man kjenner båten så vet man hvor fort man går ved å se på turtelleren.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...