Tidi Startet 26.Mars.2007 Del på Facebook Startet 26.Mars.2007 Min gamle Webasto HL3003 sluttet plutselig å blåse varm luft. Etter at den har blåst kald luft i ca 1 min, stanser den slik den skal. Når den starter opp etter ca 30 sekunder igjen, vil den ikke tenne. Blåser deretter kald luft i ca 2 min. før den slår seg av. Har sjekket at det kommer diesel frem til varmeren - glødepluggen gløder (er også ren og pen), samt at luftinntaket er slik det skal. Målte strømmen inn til kontrollboksen og fikk ett spenningsfall ned mot 10,5 volt når jeg slår på varmeren. Dette er kanskje normalt? Det er montert en motstand/varmeelement et godt stykke fra varmeren, ca 30 cm. Dette blir veldig varmt umiddelbart etter at jeg har slått på varmeren - noen som kan si meg hvilke funksjon denne har? Lurer også på om noen er i besittelse av norsk instruksjonsbok til en slik varmer ( fra 1978) Alle råd og tips mottas med takk, da vi har planer om båttur i påsken Sitér dette innlegget Link to post
Tidi Svart 26.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2007 Legger ved et bilde av motstanden Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 26.Mars.2007 Del på Facebook Svart 26.Mars.2007 Er ikke 10,5V for lite da ? Sitér dette innlegget Link to post
Tidi Svart 26.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2007 Syntes selv at 10,5 volt er lite, men regner med at varmeelementet trekker veldig mye strøm i startfasen og at dette er årsaken til spenningsfallet. Skjønner bare ikke helt funksjonen det har siden det står plassert langt fra selve varmeren. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.Mars.2007 Del på Facebook Svart 26.Mars.2007 Nå kjenner ikke jeg til denne Webastoen, men symptomene minner mye om Ardicen når flammevakten er for mye sotet. Da "ser" ikke fotocellen i flammevakten at det brenner, dermed stenger den av dieseltilførselen av sikkerhetsårsaker. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Tidi Svart 26.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2007 Flammevakt? Høres ut som noe jeg bør sjekkenærmere. Har ikke instr. bok eller spesielt god greie på varmere. Noe ide om hvor den kan sitte på en webasto og hvordan jeg sjekker den? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Mars.2007 Del på Facebook Svart 26.Mars.2007 Kanskje du kan ringe en av Webastoforhandlerne i Norge og be om råd, eksempelvis: Kolberg Caspary Lautom A/S Webasto-avdelingen Rykenvn. 70 1386 Asker Tlf:+47 66 75 30 10 Fax : +47 66 75 30 08 E-mail: webasto@kcl.no Jeg synes spenningsnivået på 10.5 v er lavt i forhold til det jeg måler hos meg selv - men jeg har nok atskillig nyere Webasto. Sitér dette innlegget Link to post
Tidi Svart 26.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2007 Har ringt og spurt, men fikk beskjed om at en så gammel varmer ikke var verdt å bruke tid og penger på. Er forsåvidt enig i at den bør skiftes ut, men det hadde vært greit om jeg fikk den til å virke i påsken. Tror at det kan bli en utfordring å holde motivasjonen til kjerring og unger oppe i kald båt Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.Mars.2007 Del på Facebook Svart 26.Mars.2007 Det med det formotstanden hørtes veldig merkelig ut. Hvis den blir varm tyder det på at det er ett betydelig spenningsfall over den. Har du målt dette, altså over selve motstanden? Kan ikke importøren svare på hva det er? Har du forsøkt å skaffe tegninger på varmeren? En mulig forklaring kan være at motstanden er satt inn for å forlenge levetiden til glødepluggen. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 27.Mars.2007 Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Er batteriene dine helt toppladet da? Ville sørget for det aller først. Kan godt være du har for mye spenningsfall frem til varmeren, men er batteriene i tillegg litt "vårslappe", gjør ikke det saken bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 27.Mars.2007 Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Holdt på noen ganger med webasto'n i gammle båten , først som det blir sagt her ha nok strøm over 12 v helst. Så går du over alle kontakter å skjekker for irr , gjør reint og spray over med electrocleaner eller no. Tipper den fyrer opp da jeg , så sant ikke noe er ødelagt . Du kan også (vis du får den igang) kjøre den på 2-3 liter med lampeolje , den renser varmeren og du får en varmer som er mye bedre etterpå . Dette gjorde jeg ,og varmeren var nesten ikke til å kjenne igjen.Lykke til videre Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
avmønstret5 Svart 27.Mars.2007 Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Jeg har også en gammel Webasto med samme problemet. Jeg fikke en servicemann til å se på den. Han konstanterte at den var ok. Det var den også når jeg lå ved land knyttet til landstrøm. Men når jeg var ute kom problemet igjen og jeg fant ut at motoren måtte kjøres for å få den igang. dvs den må ha lading på batteriene for å komme igang. Jeg tok dette opp med servicemannen, han snakket om spenningsfall. - jeg sjekket ledningene de hadde bra kvaderat - så jeg har konkludert med at jeg må lade batteriene ved oppstart av dyret ( den "brøler" ved oppstart) og gjør ikke mer med det. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 27.Mars.2007 Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Det som skrives her trekker i samme retning, og bekrefter mitt evige postulat: de fleste elektriske problemer ombord i båt skyldes "kontaktvansker og løsaktige forbindelser". Hvis varmeren har virket bra tidligere, med den samme kabelen, så tror jeg nok at du bør sjekke forbindelsene i denne kretsen, hele veien fra batteri til varmer. Disse trekker nemlig "uforskammet" mye strøm i startfasen og dermed trekker de spenningen ned. Når man så husker på at en reduksjon i spenning fra de minst 12 V som du burde ha, til de 10,5 V som du har, medfører en effektreduksjon på ca 25%, da er det ikke å vente at den skal virke. Du har målt 10.5V på selve varmeren mens den gløder, men hva er spenningen på batteriet mens varmeren gløder???? Forskjellen på disse to er spenningsfallet - altså tapt spenning. Det enkleste er kanskje å ta med seg en "saftig kabel", helst en på minst 10 kvadrat som du legger provisorisk fra batteri til varmer, hvis den da tenner og går som normalt - da vet du iallefall hvor feilen ligger. Men hvis også spenningen på batteriet er meget lav, kanskje 11V isteden for minst 12V - da bør du nok like gjerne sjekke batteriet og ladingen av dette . . . . Lykke til i alle fall! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Tidi Svart 27.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Takker og bukker for alle forslag. Skal prøve å trekke nye kabler midlertidig for å se om det er spenningen som er problemet. I følge impotøren er motstanden jeg viste bilde av (og som jeg trodde var en eller annen form for ovn) en motstand for å regulere ned spenningen til 4,5 volt inn på glødepluggen. Skal bruke kvelden i båten, så får vi se hva som skjer. Påsken nærmer seg alt for fort batteriene er forøvrig toppladet og tilkoblet vedlikeholdslader. Sitér dette innlegget Link to post
troja Svart 27.Mars.2007 Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 hadde en webasto i den gamle x mil landrovern jeg eide! kan det ikke være en termostat sikring som løser seg ut hvist webastoen blir overopphetet? da blåser den bare kald luft! Sitér dette innlegget Link to post
Tidi Svart 27.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2007 Kunne godt vært den som var problemet ja, men siden det kommer diesel helt frem i varmeren regner jeg med at sikringen er ok. I følge importøren, stenger denne for dieseltilførselen når sikringen ryker. Skal sjekke den for sikkerhetskyld. Et annet problem med varmeren er at den er montert på et vanvittig trangt sted- inne i ett skap der jeg bare kommer til med en halv hånd. Dersom noen kjenner en Italiensk lommetyv med lange fingre, er det bare å ta kontakt Sitér dette innlegget Link to post
Jarl-Espen Svart 24.Mars.2011 Del på Facebook Svart 24.Mars.2011 Hei Nauticat. Jeg har noelunde samme problem som du hadde med din webasto så jeg lurer på hvordan det gikk. Fant du ut hva som var feil med den?? mvh Jarl-Espen Sitér dette innlegget Link to post
Tidi Svart 22.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2011 Hei. Jeg skiftet til slutt hele varmeren og har desverre ingen løsning til deg :-( . Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.