Jump to content

Webasto HL3003 tenner ikke - noen tips?


Tidi

Recommended Posts

Min gamle Webasto HL3003 sluttet plutselig å blåse varm luft.

Etter at den har blåst kald luft i ca 1 min, stanser den slik den skal. Når den starter opp etter ca 30 sekunder igjen, vil den ikke tenne. Blåser deretter kald luft i ca 2 min. før den slår seg av.

Har sjekket at det kommer diesel frem til varmeren - glødepluggen gløder (er også ren og pen), samt at luftinntaket er slik det skal. Målte strømmen inn til kontrollboksen og fikk ett spenningsfall ned mot 10,5 volt når jeg slår på varmeren. Dette er kanskje normalt? Det er montert en motstand/varmeelement et godt stykke fra varmeren, ca 30 cm. Dette blir veldig varmt umiddelbart etter at jeg har slått på varmeren - noen som kan si meg hvilke funksjon denne har? Lurer også på om noen er i besittelse av norsk instruksjonsbok til en slik varmer ( fra 1978)

 

Alle råd og tips mottas med takk, da vi har planer om båttur i påsken :rolleyes::confused:

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner ikke jeg til denne Webastoen, men symptomene minner mye om Ardicen når flammevakten er for mye sotet. Da "ser" ikke fotocellen i flammevakten at det brenner, dermed stenger den av dieseltilførselen av sikkerhetsårsaker.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Kanskje du kan ringe en av Webastoforhandlerne i Norge og be om råd,

 

eksempelvis:

 

 

Kolberg Caspary Lautom A/S

Webasto-avdelingen

Rykenvn. 70

1386 Asker

 

Tlf:+47 66 75 30 10

Fax : +47 66 75 30 08

E-mail: webasto@kcl.no

 

 

Jeg synes spenningsnivået på 10.5 v er lavt i forhold til det jeg måler hos meg selv - men jeg har nok atskillig nyere Webasto.

Link to post
Share on other sites

Har ringt og spurt, men fikk beskjed om at en så gammel varmer ikke var verdt å bruke tid og penger på. Er forsåvidt enig i at den bør skiftes ut, men det hadde vært greit om jeg fikk den til å virke i påsken. Tror at det kan bli en utfordring å holde motivasjonen til kjerring og unger oppe i kald båt :wink:

Link to post
Share on other sites

Det med det formotstanden hørtes veldig merkelig ut. Hvis den blir varm tyder det på at det er ett betydelig spenningsfall over den. Har du målt dette, altså over selve motstanden?

Kan ikke importøren svare på hva det er? Har du forsøkt å skaffe tegninger på varmeren?

 

En mulig forklaring kan være at motstanden er satt inn for å forlenge levetiden til glødepluggen.

Link to post
Share on other sites

Holdt på noen ganger med webasto'n i gammle båten , først som det blir sagt her ha nok strøm over 12 v helst. Så går du over alle kontakter å skjekker for irr , gjør reint og spray over med electrocleaner eller no. Tipper den fyrer opp da jeg , så sant ikke noe er ødelagt . Du kan også (vis du får den igang) kjøre den på 2-3 liter med lampeolje , den renser varmeren og du får en varmer som er mye bedre etterpå . Dette gjorde jeg ,og varmeren var nesten ikke til å kjenne igjen.Lykke til videre

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en gammel Webasto med samme problemet. Jeg fikke en servicemann til å se på den. Han konstanterte at den var ok. Det var den også når jeg lå ved land knyttet til landstrøm. Men når jeg var ute kom problemet igjen og jeg fant ut at motoren måtte kjøres for å få den igang. dvs den må ha lading på batteriene for å komme igang. Jeg tok dette opp med servicemannen, han snakket om spenningsfall. - jeg sjekket ledningene de hadde bra kvaderat - så jeg har konkludert med at jeg må lade batteriene ved oppstart av dyret ( den "brøler" ved oppstart) og gjør ikke mer med det.

Link to post
Share on other sites

Det som skrives her trekker i samme retning, og bekrefter mitt evige postulat: de fleste elektriske problemer ombord i båt skyldes "kontaktvansker og løsaktige forbindelser".

 

Hvis varmeren har virket bra tidligere, med den samme kabelen, så tror jeg nok at du bør sjekke forbindelsene i denne kretsen, hele veien fra batteri til varmer. Disse trekker nemlig "uforskammet" mye strøm i startfasen og dermed trekker de spenningen ned. Når man så husker på at en reduksjon i spenning fra de minst 12 V som du burde ha, til de 10,5 V som du har, medfører en effektreduksjon på ca 25%, da er det ikke å vente at den skal virke.

 

Du har målt 10.5V på selve varmeren mens den gløder, men hva er spenningen på batteriet mens varmeren gløder???? Forskjellen på disse to er spenningsfallet - altså tapt spenning. Det enkleste er kanskje å ta med seg en "saftig kabel", helst en på minst 10 kvadrat som du legger provisorisk fra batteri til varmer, hvis den da tenner og går som normalt - da vet du iallefall hvor feilen ligger.

 

Men hvis også spenningen på batteriet er meget lav, kanskje 11V isteden for minst 12V - da bør du nok like gjerne sjekke batteriet og ladingen av dette . . . .

 

Lykke til i alle fall!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Takker og bukker for alle forslag. Skal prøve å trekke nye kabler midlertidig for å se om det er spenningen som er problemet. I følge impotøren er motstanden jeg viste bilde av (og som jeg trodde var en eller annen form for ovn) en motstand for å regulere ned spenningen til 4,5 volt inn på glødepluggen. Skal bruke kvelden i båten, så får vi se hva som skjer. Påsken nærmer seg alt for fort :crazy: batteriene er forøvrig toppladet og tilkoblet vedlikeholdslader.

Link to post
Share on other sites

Kunne godt vært den som var problemet ja, men siden det kommer diesel helt frem i varmeren regner jeg med at sikringen er ok. I følge importøren, stenger denne for dieseltilførselen når sikringen ryker. Skal sjekke den for sikkerhetskyld. Et annet problem med varmeren er at den er montert på et vanvittig trangt sted- inne i ett skap der jeg bare kommer til med en halv hånd. Dersom noen kjenner en Italiensk lommetyv med lange fingre, er det bare å ta kontakt :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...
  • 5 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...