Jump to content

Noen som kan støpe styrekonsoll til 15"?


Ulv I

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg trenger en ny og bedre styrekonsoll i båten.

Båten er 15" og skal ha en 30hk på den.

Styringen i dag er en enkel sak som står festet med ett stag til bunnen av båten og en skrue i siden av båten.

Dette er noe simpelt "tull" som ikke holder mål.

 

Er derfor på jakt etter en konsoll, har laget en tegning på en slags konsoll jeg kunne tenke meg.

Er det noen som vet om noen som selger løse konsoller av denne typen (evt lignende).

I værste fall, noen som kan lage en konsoll som ligner litt på denne?

 

Konsollen jeg har tegnet finner du her -> https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11049/konsoll.JPG

 

Forslag mottas med takk :-)

 

mvh Freddy.

Redigert av Ulven (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Takk for det :wink:

 

Men eg byrjer å bli ganske lei polyesterlukt og pussestøv for ei stund no... :smash:

 

Men Ulven, er vel ikkje noo i vegen for at du kan prøve å lage ein konsoll sjølv vel :smiley: ?

 

Redigert: Ulven kom visst før meg der...

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Minnet om prosjektet til Sinten :lol::lol::lol:

(Sorry, men kunne ikke dy meg :diving: )

Pass deg no din vetle Rogalending :boxing:

 

Berre vent å sjå, finishen skal bli så blank og fin at det går ann å spegle seg i den :cool:

Det er jo tross alt det innd.... (*kremt) ytre som teller :wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Var jeg deg Ulven så ville jeg sjekket med Alboats i Fredrikstad. De har en konsoll til en av sine båter som ser slik ut:

DSCF0009.JPG

DSCF0004.JPG

OK priser har de også. Jeg skal ned i påsken for å hente et jockeysete til min jolle. Si ev. ifra så kan jeg ta med en til deg også som du kan få når du kommer for å sette opp nettverket mitt :wink:

Redigert av goggen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tok en telefon til dem, og :eek: for en pris...

 

For 8 lapper kan jeg få laget til mye fint selv også.. hehe..

Jeg fikk noen tips til å lage til noe som midtstilles i båten i stedenfor på siden. Skal se litt nærmere på det først.

 

Men, jeg svipper innom å hjelper deg med nettverket jeg, bare si i fra!

 

Jeg fikk også tips om at det begynner å bli til dels normale priser for GPRS/3G routere nå.. så om man er langs dekningsområdene så finnes det muligheter for å jobbe trådløst også.. hehe.. hjemmekontor i akterkabin? :-)

Trådløst nett med dekning på flybridge? :cheers:

Redigert av Ulven (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Jeg tok en telefon til dem, og :eek: for en pris...

For 8 lapper kan jeg få laget til mye fint selv også.. hehe..

 

Trådløst nett med dekning på flybridge? :cheers:

Det var jæ... dyrt.. Jeg betaler kun 3200,- for jockeysete inkludert ratt og styrekabel. Det synes jeg var billig...

Trådløst i båten høres fristende ut.... :cool:

Vi snakkes!

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Her er det klart på sin plass med litt markedsføring....

 

Jeg har en liten annonse liggende under båtutstyr, der jeg har et bilde av en innredning jeg har laget til juniors With jolle. Ikke det at jeg skal "prakke på noen " mine tjenester, men heller lansere muligheten for å lage noe tilsvarende selv i x-finer.

Jeg har brukt 8mm x-finer i flatene, med mahogny overflate. Innvendig har jeg et "skjelett" av 2"x2", men du kan sikkert bruke tynnere emner enn dette. Jeg har laget listverket selv, en mahognyplank, ei sag og en håndoverfres er det du trenger av utstyr.

Plater og plank får du sannsynligvis hos en trevaregrossist, eller en lokal trevarebedrift. Dersom noen trenger tips på området kan de eventuellt ta kontakt med meg.

Dette er mye billigere enn å kjøpe "ferdigløsninger", og mye enklere og rensligere enn å prøve seg på epoxy og glassfiber.....

Jeg har oljet overflaten, og synes selv at den har blitt ganske bra.

Link to post
Share on other sites

Jada, hadde vært fint med noe slikt, men syns kanskje at den spiser litt mye plass i båten enn den fra newstream, der har man plass til ting inn under.

Eneste er at den fra newstream nok blir litt høy siden den er beregnet for å stå oppe, men alt kan jo tilpasses..

 

Jeg har i grunn bestemt meg for å selv forsøke å bygge en selv.

Har begynt med en liten grov skisse på hvordan jeg vil ha den, skulle bare hatt noen kvelder ledig så jeg kunne planlagt litt mer..

Men nå kommer påsken og da håper jeg på noen dager fri til å syssle med dette..

 

Blir nok endel turer til Kjøyta bygg de dagene det er åpent i påska ja.. :-)

 

Tanken er å lage den i tynne x-finer med litt forsterkninger der det trengs.

Til slutt så er tanken å kle den med poliester, pusse den ned og få på det som trengs for å få den blank å fin, men det får vi ta senere..

I første omgang skal "prototypen" lages, så får vi se om den monteres inn eller ikke.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Selvsagt er det innvendige rommet på konsollet tatt i bruk :rolleyes: ! Foran har jeg laget en "skuff" med lås på, der jeg setter ned bensintanken for deretter å skyve den inn under midtre tofte, og låse. Bakenfor der er det et rom for øsekar, fiskesaker ,tau etc som er tigjengelig via et lokk oppå konsollet. Jeg har mao full utnyttelse av den innvendige plassen i båten. Tenkte å lage et rom for eventuellt batteri, dersom junior trenger det.... (Har ikke fortalt han om at det er mulig å få stereoanlegg for båt...) :smiley:

Se eventuellt annonser for på Finn på With 285(?) Rider. De har bare en midtstillt benk med ratt foran som sittemulighet.

Link to post
Share on other sites

Tanken er å lage den i tynne x-finer med litt forsterkninger der det trengs.

Til slutt så er tanken å kle den med poliester, pusse den ned og få på det som trengs for å få den blank å fin, men det får vi ta senere..

I første omgang skal "prototypen" lages, så får vi se om den monteres inn eller ikke.

Dette var tanken min også, men så vart eg råda til å fjerne alt som heiter tre for dette har ein ikkje kontroll på med tanke på råte når det vert innstøpt.

 

Det eg gjorde var å lage ein konsoll i finer og spon som ser ut som den ferdige konsollen (plugg). Denne smurte eg med formvoks og støypte så utompå pluggen. Etter 3-4 lag med matte og polyester reiv eg pluggen innan i frå og resultatet vart ein trefri konsoll. Planen var eigentleg å bruke denne pluggen fleire gongar og kanskje støype til eit par kompisar, men sidan den måtte rivast for å få av støypen får jo ikkje det :nonod:

 

Viss du går for denne løysinga så hugs å bruk rikelig med formvoks slik at den løyser lett frå pluggen. Eit anna tips er vistnok å montere eit par ventilar rundt om som du kan blåse luft i når du skal avforme støypen. Dette gjore ikkje eg, men det skulle eg ha gjort :headbang:

 

Uansett kva løysing du går for så håper eg du heldt oss opptatert. Alltid kjekt å lese om slike byggeprosjekt :flag:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Selvsagt er det innvendige rommet på konsollet tatt i bruk :rolleyes: ! Foran har jeg laget en "skuff" med lås på, der jeg setter ned bensintanken for deretter å skyve den inn under midtre tofte, og låse. Bakenfor der er det et rom for øsekar, fiskesaker ,tau etc som er tigjengelig via et lokk oppå konsollet. Jeg har mao full utnyttelse av den innvendige plassen i båten. Tenkte å lage et rom for eventuellt batteri, dersom junior trenger det.... (Har ikke fortalt han om at det er mulig å få stereoanlegg for båt...) :smiley:

Se eventuellt annonser for på Finn på With 285(?) Rider. De har bare en midtstillt benk med ratt foran som sittemulighet.

 

Når du nevner det, kanskje ikke så dumt å flytte tanken fremover med tanke på vektfordelingen og skuffene og det.

Selv om jeg ikke har noen problemer med å få den i plan med min 3-sylindrede 30hk :rolleyes:

 

Har du hydraulisk styring, eller vanlig kabel?

Jeg så for meg at det kanskje ble finere om man brukte hydraulist da denne kabelen kan bøyes og gjemmes litt lettere enn en wire.

 

Stereo i båt er fint, hadde det når jeg var liten å hadde en 10 fot with (gamle typen).. fikk tak i noen vanntette høyttalere.

Problemet er at CD spiller og bølger ikke er helt bra kombinasjon. Se heller etter en kassett spiller med Line-IN mulighet. (billig brukt).

Så kan poden ta med MP3 spilleren sin å koble den til der, da kan det også spilles mens man durer avgårde på bølgende blå!

Har selv vurdert stereo, fint med litt musikk i bakgrunnen når man ligger å venter på at makrellen skal bite på.. f.eks. :crazy:

 

:flag:

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg laget en sånn "one-off" konsoll, hadde jeg ikke giddi å rote med treverk og former.

Jeg ville kjøpt meg ei plate 10 mm. Divinycell H60 el, skjært til delene med Stanleykniv, og så limt det sammen med limsparkel.

Deretter sparkle opp hulkil 20-25 mm. i alle innvendige hjørner, og pusset ned alle utvendige hjørner til samme radius.

Laminer over hele greiea med 3-4 lag med 300 g. CSM.

All "endeved" hadde jeg remset med CSM.

Fest den til båten ved å fase ned til enkeltlaminat, og laminer den fast.

Helsparkl hele greia med limsparkel tilsatt 3% voksløsning. Puss og mal.

 

Min 20° C.

Max 60% fuktighet.

Ikkeno UV.

 

Blir så fint så.

Link to post
Share on other sites

Det viste seg at det var veldig gunstig i Withen til junior å flytte vekten fremover i båten.( se dagens innlegg om erfaringer med With...)

 

Jeg har kjøpt vanlig styrekabel til båten, den er såpass smidig at jeg har fått lagt den gjennom "midtkonsollen", ut til ripa under en tofte, gjennom et hull tatt ut med 30mm koppbor, derfra mellom skrogene bak til et ditto hull opp på siden av "aktertoften"( eller hva det nå heter på slike småbåter :smiley: ).

Der passer den perfekt til innkjøpt hekkfeste som er tilpasset kabelen. (Typen med to halvkuler i klem rundt "Rørdelen" på kabelen. ).

Vet ikke så mye om hydraulisk styring, og for å avsløre meg totalt, trodde jeg at man måtte ha strøm til en eller annen pumpe på et slikt system. Men siden man en gang for hundre år siden tok eksamen i et fag kalt hydraulikk og pneumatikk, kommer jeg til at det sikkert ikke er nødvendig....

(hydraulisk jekk fungerer så langt jeg husker etter en håndbevegelse opp og ned.. :crazy: )

 

Bortsett fra det, jeg mener at det var et poeng å bruke begrenset med midler på prosjektet, og den styrekabelen var dyr nok med ratt, boss, fester, etc synes jeg....

 

Jeg tror at junior får finne ut om underholdningsalternativer til båten i form av musikk selv... Det er dårlig med makrell i ferskvann, så poden kommer antageligvis til å sette på ac/dc for full guffe, og legge seg til fem meter fra solplassen der mor tenker seg en stille stund.

Da tenker jeg det skulle blitt lett å forklare hvordan man kom til å ikke bare hjelpe den håpefulle med installeringe , men i tillegg være INITIATIVTAGER til konserten :wink:

Link to post
Share on other sites

1. Vet ikke så mye om hydraulisk styring, og for å avsløre meg totalt, trodde jeg at man måtte ha strøm til en eller annen pumpe på et slikt system.

 

2. Det er dårlig med makrell i ferskvann,

1. Det er vel det nye som kommer nå og det skal visst være ganske komfortable saker :smiley:

Man kan jo forestille seg det da...

 

2. Kan man spørre hvilket vann det dreier seg om?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det forespurte ferskvannet er Eikeren, som "henger sammen med" Fiskumvannet. Begge ligger i Øvre Eiker, mellom Drammen og Kongsberg. (Sånn ca !)

 

Har arvet hytte der far har en 14 fot Askeladden med 8 hk Yamaha firetakt, sønnen har nevnte Withjolle og farfar har en 17 fot Fletcher med 135 hk....

Størrelsen på vannet tilsier at det holder med Askeladden...... :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...