Jump to content

Hvor stor motor på 14 fots With mahogny?


With68

Recommended Posts

Hei

 

Jeg vurderer å kjøpe en 1978 modell Evinrude 35hk 3 sylindret 2 takter til min 14 fots With mahogni. Blir denne motoren for spe for båten? Selger skal ha tre tusen for den, syntes det var en grei pris. Den så velholdt ut og er med el-start. En jeg snakka med sa at disse gamle motorene brukte veldig mye bensin i forhold til en fra f.eks midt på 80 tallet. Stemmer dette?

 

Hans

 

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig For liten motor?.

 

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

Link to post
Share on other sites

En 35hk holder plenty til den båten, båten er veldig flatbunnet, går lett opp i plan og har god bæring. Medaljens bakside er selvfølgelig at det slår og rister som bare f....! Vi hadde en slik i familien (uten dekk) fra ca. 1967 til 1975 og på den hadde vi først en 10hk og siden 18 og 20hk. Den planet da med fire/fem personer ombord

 

Om en 1978 model bruker så mye mere enn en 1985 model? Tja, men at de bruker en god del mere enn nye motorer er helt klart. Hvis den motoren til 3000 holder en sesong, eller to, så begynn med den og vurder deretter å kjøpe en noe mere moderne motor fra si slutten av 90-tallet? Det er jo også grenser for hvor mye man kjører i løpet av en sesong med en båt som dette og hvor mye bensin man bruker.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tror motoren vil passe veldig godt til båden, både størrelsemessig og estetisk. Blir et snev av nostalgi over det :smiley: Husk bare at motoreffekten på den tiden ble målt på propellen istedenfor på akslingen. Kan derfor ikke sammenlikens med en ny motor i tilsvarende effektklasse. Har selv en kamerat som hadde en slik båt med 16 hk suzuki. Den kjørte faktisk fra en GH 14 med 20 hk yamaha. Tipper den gjorde drøyt 20 knop.

Link to post
Share on other sites

Var ikke 35hk'en 2 sylindret i 78?

 

min erfaring med eldre johnson/evinrude er at bensinen omtrent renner rett igjennom på full fart, men slakker man av endel så er de ikke så ille. Og 35hk burde være nok i massevis på den båten.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Fart/ytelse er nok også avhegnig av at motoren er helt i orden og har rett propell.

 

 

Hvordan finner jeg ut hva som er rett propell? Kan dette være forskjellig etter hvilken båt motoren sitter på??

 

Har ikke peiling som dere skjønner...

 

 

Hans

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg vurderer å kjøpe en 1978 modell Evinrude 35hk 3 sylindret 2 takter til min 14 fots With mahogni. Blir denne motoren for spe for båten?

 

Min far har makan båt, ser det ut til. Det er en 14" mahogny helplaner. Har desverre stått tørt i over 10 år nå - ble "pensjonert" når siste motor tok kvelden. Alt for flott båt til å gjemme vekk i et naust!

Farsan hadde en 40 hester yamaha på den. Det er kanskje akkurat på grensa(eller over?), da han fant det nødvendig å forsterke festet i motorbrønnen. Men han gjorde det litt mer pyntelig enn hva som er tilfellet med forsterkingen i din brønn!

En nydelig liten passbåt! :cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hei

 

35hk Johnson viste seg å være i minste laget for denne båten. Den kommer ikke opp i plan med fire voksne personer om bord. Jeg prøvde å måle hastigheten med GPS på slutten av sommeren i fjor og fikk den opp i 18 knop når jeg var alene, hadde medvind og hjemlengsel:) Det kan jo selvsagt være motoren min som begynner å merke alderen, men det virker som den går godt og rett å slett er for liten. Båten hadde ligget på vannet hele sommeren og var nok ganske mettet med vann, men synes likevel det var for dårlig ytelse. Jeg er derfor på utkikk etter en 40hk med kort stamme, men det virker ikke som det er så lett å få tak i det.

 

Håper andre med samme båt kan ha nytte av min erfaring :smiley:

 

Hilsen Hans

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...