Jump to content

Legging av teak på badeplattform av glassfiber


Jon-Kåre

Recommended Posts

Hei!

 

Nating og liming bør du gjøre med epoxy. Ja om du ikke vil gjøre det igjen om noen år da.

Lakking over natemasse på gummibasis, NEI. Nytter ikke å lakke med en stiv lakk over myk natemasse.

Men personlig, det er fy og fy å gjøre slike prosjekt med truete planter fra jordas lunger.

Ihvertfall så lenge søppelfyllingene våre som regel har en masse gamle teakdører på lager.

Redigert av rolf-eigil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ooo... :flag: Nice :cheers:

Dere får alt til å se så enkelt ut. Men dere har vel sikkert gjort det 100 ganger før :smiley:

Nei det har vi nok ikke. Jeg har klagt fremdekket på en 17 foting for noen år tilbake samt innvnendig i gjeld-frid II. 17 foteren var jeg meget fornøyd med resultatet på noe jeg ikke er på Gjeld-frid II. 2 tommeltotter og nøyaktighet så får alle til dette. Naboen som eier plattformen har ingen erfaring og det er han som har gjort største delen av jobben og skal ha æren for at det er så bra som det er.

 

Ahh så lekkert :yesnod:

Hva slags olje ble brukt?

 

Mvh

 

Pjolter

 

Han har brukt Owatrol teak olje

Dra gjennom epoksyen med en utbrettet binders eller en tynn spiker etter et par minutter for å punktere bobler.

Godt råd. Han hadde gjort dette mens jeg var på påskeferie og fått det meget bra til. Før jeg dro fant vi ut at vi ikke hadde fargepigment til epoksyen så vi gjorde en prøve med å bruke sort tech7 som farge. Dette så ut tl å funke så han har brukt dette som pigment

 

Hei!

 

Nating og liming bør du gjøre med epoxy. Ja om du ikke vil gjøre det igjen om noen år da.

Lakking over natemasse på gummibasis, NEI. Nytter ikke å lakke med en stiv lakk over myk natemasse.

Men personlig, det er fy og fy å gjøre slike prosjekt med truete planter fra jordas lunger.

Ihvertfall så lenge søppelfyllingene våre som regel har en masse gamle teakdører på lager.

 

Skal vi se:

 

Teaken er fra gamle dører.

MAhognyen fra gammelt panel revet i eldre bolig (1954)

Noe av mahognyen er fra plattingene som var inni gjeld-frid II

 

Mere miljøvennlig får du det neppe

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Skal vi se: :cheers:

 

Teaken er fra gamle dører.

MAhognyen fra gammelt panel revet i eldre bolig (1954)

 

Noe av mahognyen er fra plattingene som var inni gjeld-frid II

 

Mere miljøvennlig får du det neppe

Dette var kjempe flott meget vakkert og så flott svar alle rett mvhBjørn :fishing:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har han fått montert den på båten. Plattformen ble meget bra så den har vi all grunn til å være fornøyd med

 

badeplattform_10.jpg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Herregud da kan jeg opplyse deg om at natene ser like fine ut idag som da de ble lagt for 3 år siden. Hvis du leser tråden vil du og se at det ikke er snakk om tykkere staver en 5-6mm. Når så stavene er limt til underlaget med epoksy blir det ikke mye bevegelser.

 

Lagt til. Hvis du leser tråden nøye vil du og se at det ble pratet med NOVATEC før fugingen ble gjort

 

Merkelig førsteinnlegg, skulle tro du er ute og skøyer

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Hei!

 

Nating og liming bør du gjøre med epoxy. Ja om du ikke vil gjøre det igjen om noen år da.

Lakking over natemasse på gummibasis, NEI. Nytter ikke å lakke med en stiv lakk over myk natemasse.

Men personlig, det er fy og fy å gjøre slike prosjekt med truete planter fra jordas lunger.

Ihvertfall så lenge søppelfyllingene våre som regel har en masse gamle teakdører på lager.

 

 

Har tenkt å legge nautolex gulvbelegg i båten, men strever litt med å finne det belegget jeg vil ha. Var på tolema, men det belegget de hadde der var litt for lyst syntes jeg. Det skulle være det samme de har på maritim: http://maritim.no/product.aspx?id=9728&...upkey=003003001

 

På tolema sa de det fantes en som het nautolex mahogny, som skulle være mørkere. Men det ville han ikke ta inn fordi det var lite etterspørsel.

Er det noen som vet om noen forhandlere som har nautolex mahgogny?

 

En liten oppdatering. Fugene er fortsatt hele og fine tross noen dystre kommentarer, grunnen til dette er nok at det er brukt tynne staver på 5 mm som nok er endel tynnere i snitt etter pussing. Stavene er limt ned med epoksy til glassfiberen og vil være nærmest for døde ã regne hva angår bevegelse.

 

 

Herregud! Novatech skriver selv på sine hjemmesider at tec7 IKKE passer til nating av båtdekk, da det er mye bevegelser..

Tec7 blir altfor hard, og markedsføringen på patronen er helt feil!! Tec7 er et lim..

 

 

Natet litt med Tec7, men neste år tar jeg det vekk og renater med Simson Natemasse. Har glippet litt i kantene. Som noen sier så blir det nok litt hart.

 

Dog er Tec7 et suverent lim.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering. Fugene er fortsatt hele og fine tross noen dystre kommentarer, grunnen til dette er nok at det er brukt tynne staver på 5 mm som nok er endel tynnere i snitt etter pussing. Stavene er limt ned med epoksy til glassfiberen og vil være nærmest for døde ã regne hva angår bevegelse

 

 

Hei!

 

Nating og liming bør du gjøre med epoxy. Ja om du ikke vil gjøre det igjen om noen år da.

Lakking over natemasse på gummibasis, NEI. Nytter ikke å lakke med en stiv lakk over myk natemasse.

Men personlig, det er fy og fy å gjøre slike prosjekt med truete planter fra jordas lunger.

Ihvertfall så lenge søppelfyllingene våre som regel har en masse gamle teakdører på

 

 

Herregud! Novatech skriver selv på sine hjemmesider at tec7 IKKE passer til nating av båtdekk, da det er mye bevegelser..

Tec7 blir altfor hard, og markedsføringen på patronen er helt feil!! Tec7 er et lim..

 

 

 

 

Natet litt med Tec7, men neste år tar jeg det vekk og renater med Simson Natemasse. Har glippet litt i kantene. Som noen sier så blir det nok litt hart.

 

Dog er Tec7 et suverent lim.

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har brukt TECH-7 som nating,dårlig resultat da snekka "lever" etter fuktigheten i luften,dessuten

renner det misfarging ned langs båtskroget fra sort Tech-7...ALDRIG igjen.

Under vannlinjen derimot er TEC-/ et prima produkt.

Er nesten ferdig med å legge nye teakstaver i hekken,baugen og på dollbordet rundt,nating skal skje i helga med

Sikaflex og sika primer før det selvfølgelig....teakolje etterpå.

Prøver å legge inn noen bilder etterhvert,lenge siden jeg har vært "aktiv her,kommer tilbake med full trøkk!

Ha en fin helg Båtfolkens... :flag_bp:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11334/p260711_15.36.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11334/p260711_21.02.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11334/p270711_19.26.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11334/p270711_19.27.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11334/p270711_19.29.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11334/p270711_19.29_01.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11334/p270711_19.29_02.jpg

Redigert av 23 fot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har brukt TECH-7 som nating,dårlig resultat da snekka "lever" etter fuktigheten i luften,

 

Det var jo noe av poenget mitt med hvordan det her var gjort, ingenting lever. Misfarging har jeg ikke hørt noe om

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...