Jump to content

Vannjet baug propellere fra willdo.nl


Sydvesten

Recommended Posts

Ser at Willdo(Willhelm Den Ouden, Vetus grunnleggeren) har "utviklet" et konsept for thrustere i baug og hekk basert på vannjet prinsippet... prisene er vistnok fra rundt 1600£

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det der er ikke noe nytt. Har sett noe nokså identisk, muligens fra Vetus, for 2 og vel så det tiår siden. Ideen er god men mener det var noen seriøse ulemper. Enkel montering så hvorfor har ikke dette tatt over for konvensjonelle baugpropeller?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nytt er det sikkert ikke, men det virker å være kommerielt tilgjengelig nå... Yachting Monthly skirver i allefall at monteringstiden blir halvert siden struktiur jobben blir mindre... Det er vel i grunnen kun snakk om å borre noen hull, trekke noen slanger og en skvett strøm... Stillgående er det også sammenlignet med de tradisjonelle "treskverkene"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nytt er det sikkert ikke, men det virker å være kommerielt tilgjengelig nå... Yachting Monthly skirver i allefall at monteringstiden blir halvert siden struktiur jobben blir mindre... Det er vel i grunnen kun snakk om å borre noen hull, trekke noen slanger og en skvett strøm... Stillgående er det også sammenlignet med de tradisjonelle "treskverkene"

 

Man fant "baug-jet" som det het den gangen komersielt tilgjengelig Vetus katalogene på 80-tallet. I katalogen var disse omtalt med store ord om alle fordelene kontra baug-prop. På slutten av 80-tallet forsvant de fra katalogene og ble borte frem til nå...

 

Hvorfor det ikke ble noen suksess den gangen aner jeg ikke, men registrerer at det var en flop den gang og at "jet-thruster" ikke er noe tema på yrkesbåter og større fartøyer. Sannsynligvis er det nok en grunn til det, men den som lever får se.... :confused:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hvorfor det ikke ble noen suksess den gangen aner jeg ikke, men registrerer at det var en flop den gang og at "jet-thruster" ikke er noe tema på yrkesbåter og større fartøyer. Sannsynligvis er det nok en grunn til det, men den som lever får se.... :confused:

 

Det er noen yrkesfartøyer med jet thrusterer, b.la denne: http://www.eidesvik.no/Fleet/PDF%20-%20Ful.../CS%20Arcos.pdf Mener også at noen Norske linebåter ble bygget med jet thruster.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...