Jump to content

finnes det vhf med gps ?


troja

Recommended Posts

hei lurte på om det finnes en starsjoner vhf som har innebygget gps? slike at man slipper og koble på en?

eventuelt bruker man kartleseren sin gps hvist man skal koble selv?

og da må vel disse vær av samme merke?

 

er i utgangspunkte ute etter en enkel og grei starsjoner uten så mye ekstra som aldri blir brukt! kansje noen har en gamel og selge?? :rolleyes:

ha en fin dag :sailing:

Link to post
Share on other sites

GPS kommuniserer vansligvis via nmea, og dette leser de aller fleste VHF med DSC. Om det finnes noen VHF med innebygget gps er sikkert mulig, men har ikke sett noen selv ennå

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er en kommuniksjonsprotokoll.. en måte slikt utstyr kommuniserer med hverandre på (de snakker samme språk)... Det er sikkert andre her som kan dette bedre enn meg... men det handler i praksis kun om å koble sammen noen ledninger.... vanligs to stk om jeg ikke hsuker feil mellom gps og vhf

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har valgt en løsning med å kombinere plotter og VHF.

Valgte selv Navman Trackfish 6500 og Navmann VHF 7200 og lot forhandler ta monteringen slik at DSC virker som den skal.

Med denne løsningen er det mulig med kameratplotting slik at du kan få andre kameratbåter inn på kartplotteren.

Skal bli artig å prøve dette.

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Her finner du litt mer info:

NMEA info

 

Det er som Sydvesten skriver en standard protokoll for kommunikasjon mellom maritimt utstyr. Hvis du kjøper en VHF og en GPS som har NMEA inn/utganger, så kobler du sammen utgangen fra GPS til inngangen på VHF'en, så vil du automatisk få posisjonen på VHF'en hvis du skulle få bruk for den så meget omtalte "distress"-knappen ... :wink:

Link to post
Share on other sites

nmea hva er det da? litt grønn på området :confused:

 

Nmea er et "felles språk" som de aller fleste maritime elektroniske instrumenter og hjelpemidler benytter for å "snakke" seg imellom.

For deg betyr dette at dersom du kjøper en VHF med Dsc-funksjon (det er vel det du er ute etter siden du ønsker posisjonsdata til vhf)

av et merke, kan du koble denne mot hva du ønsker av gps-fabrikater som har nmea-utgang.

Du trenger altså ikke samme fabrikat eller merke.

 

Som Sydvesten nevner, er det kun to ledninger som skal kobles mellom apparatene for å få dette til å virke.

Kjøper du en ny gps eller vhf i dag, vil ofte ledningene følge med i pakken (eller du får det som tilleggsutstyr) samt

at det går fram av bruksanvisningen hvordan det skal kobles.

 

Dette er "plug&play" dersom du kjøper anerkjente merker.

Kjøper du utstyret på samme sted, burde forhandleren kunne hjelpe deg.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er litt usikker på hva som er kravene til en GPS som er integrert i en VHF.

 

Jeg synes jeg hørte noe vagt om at det er de samme kravene som til GPS som brukes ved AIS sender.

 

Her kreves det en GPS mottager med RAIM, som betyr GNSS Receiver Autonomous Integrity Monitoring (RAIM) Performance Analysis.

 

Det er en enkel forklaring på RAIM i Wikipedia:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/RAIM

 

 

 

Slik jeg har forstått er en GPS mottager med RAIM grovt forenklet utviklet for å gi større presisjon dersom plutselige posisjonsendringer skyldes at nye satelitter benyttes til beregning av posisjon.

 

Eksempelvis kan mottak av signaler når man ligger i ro, ha plutselige forflytninger på opptil 20 meter (noe jeg har målt hjemme hos meg selv på hustaket).

 

Jeg har oppfattet at RAIM systemet gjør at man ikke får disse "pluselige" posisjonsendringene.

 

Men jeg er usikker på om IMO har stilt tilsvarende krav til integrerte GPS mottagere i VHFer.

 

Jeg fikk nylig sendt over de tekniske kvalitetskravene for at en AIS skal bli godkjent - dette var prøver utført i henholod til British Apoprovals Board for Telecommunications (BABT).

Link to post
Share on other sites

Jeg stiller meg litt tvilende på at en "RAIM" gps vil være en nødvenidighet (les: krav) for oss som frivilling montere allsken duppedingser ombord, men at dette nok kan være et krav for de som er AIS pliktige (klasse A) er nok ikke umulig. Det er også meget mulig at dette er en nødvendighet for de skip som utelukkende baserer seg på eletronisk navigasjon.

 

Men jeg skal vokte meg vel for å si hva som en fritidsbåteier betrakter som nødvendig, her har jeg brente lanken før...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kommentaren min om RAIM-basert GPS var utelukkende knyttet til et instrument med integrert VHF og GPS.

 

Flere av oss har i flere år hentet NMEA signaler fra GPS system ombord og "matet" dette inn i VHF på vanlig måte - og dette er tillatt i VHFer med DCS.

 

Spørsmålet er om det eksisterer VHF med integrert GPS?

 

RAIM-basert GPS er ikke bare et krav til klasse A AIS, men også til klasse B AIS.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har jeg skaffet meg en VHF type M-TECH 500 med DSC. har allerede testet den men har ikke koblet på GPS en enda!

det fulkte med en data kabel som en rød og brun tynn kabel kommer ut i fra!

skal jeg da koble til di like kablene fra GPSen da?(samme farge).

må forlenge disse kablene har det noe og si om jeg bruker en litt tykkere kabel til forlenging?

 

i båten har jeg 2 stikk batterier som minusen er koblet sammen, bør jeg ta + fra det ene batteriet og - fra det andre når jeg kobbler strøm? eller kan jeg bruke kun det ene bateriet? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Den enkleste kommentaren er når det gjelder spenningstilkobling:

 

Det spiller ingen rolle hvor du hener pluss 12 volt og minus 12 volt fra batteribanken.

 

Det som er mer komplisert er koblingen mellom VHFen din og GPSen.

 

Du nevner at at du har M-TEC 500 VHF,

 

kan du også oppgi hvilken GPS du har?

 

Da kan trolig flere her på forumet hjelpe deg.

 

Den ene ledningen til/fra VHFen er trolig NMEA pluss mens den andre er VHF minus.

 

Desverre er det ingen felles bruk av fargekoder mellom de forskjellige produsenter av navigasjonsutstyr.

 

 

h

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...