troja Startet 28.Mars.2007 Del på Facebook Startet 28.Mars.2007 hei lurte på om det finnes en starsjoner vhf som har innebygget gps? slike at man slipper og koble på en? eventuelt bruker man kartleseren sin gps hvist man skal koble selv? og da må vel disse vær av samme merke? er i utgangspunkte ute etter en enkel og grei starsjoner uten så mye ekstra som aldri blir brukt! kansje noen har en gamel og selge?? ha en fin dag Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.Mars.2007 Del på Facebook Svart 28.Mars.2007 GPS kommuniserer vansligvis via nmea, og dette leser de aller fleste VHF med DSC. Om det finnes noen VHF med innebygget gps er sikkert mulig, men har ikke sett noen selv ennå Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
troja Svart 28.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2007 nmea hva er det da? litt grønn på området Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.Mars.2007 Del på Facebook Svart 28.Mars.2007 (redigert) Det er en kommuniksjonsprotokoll.. en måte slikt utstyr kommuniserer med hverandre på (de snakker samme språk)... Det er sikkert andre her som kan dette bedre enn meg... men det handler i praksis kun om å koble sammen noen ledninger.... vanligs to stk om jeg ikke hsuker feil mellom gps og vhf Redigert 28.Mars.2007 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
opas Svart 28.Mars.2007 Del på Facebook Svart 28.Mars.2007 Jeg har valgt en løsning med å kombinere plotter og VHF. Valgte selv Navman Trackfish 6500 og Navmann VHF 7200 og lot forhandler ta monteringen slik at DSC virker som den skal. Med denne løsningen er det mulig med kameratplotting slik at du kan få andre kameratbåter inn på kartplotteren. Skal bli artig å prøve dette. Sitér dette innlegget 2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax Link to post
nab Svart 28.Mars.2007 Del på Facebook Svart 28.Mars.2007 Her finner du litt mer info: NMEA info Det er som Sydvesten skriver en standard protokoll for kommunikasjon mellom maritimt utstyr. Hvis du kjøper en VHF og en GPS som har NMEA inn/utganger, så kobler du sammen utgangen fra GPS til inngangen på VHF'en, så vil du automatisk få posisjonen på VHF'en hvis du skulle få bruk for den så meget omtalte "distress"-knappen ... Sitér dette innlegget Link to post
troja Svart 28.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2007 supert da skjønne jeg litt mer og hva jeg skal se etter Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 28.Mars.2007 Del på Facebook Svart 28.Mars.2007 (redigert) nmea hva er det da? litt grønn på området Nmea er et "felles språk" som de aller fleste maritime elektroniske instrumenter og hjelpemidler benytter for å "snakke" seg imellom. For deg betyr dette at dersom du kjøper en VHF med Dsc-funksjon (det er vel det du er ute etter siden du ønsker posisjonsdata til vhf) av et merke, kan du koble denne mot hva du ønsker av gps-fabrikater som har nmea-utgang. Du trenger altså ikke samme fabrikat eller merke. Som Sydvesten nevner, er det kun to ledninger som skal kobles mellom apparatene for å få dette til å virke. Kjøper du en ny gps eller vhf i dag, vil ofte ledningene følge med i pakken (eller du får det som tilleggsutstyr) samt at det går fram av bruksanvisningen hvordan det skal kobles. Dette er "plug&play" dersom du kjøper anerkjente merker. Kjøper du utstyret på samme sted, burde forhandleren kunne hjelpe deg. Redigert 28.Mars.2007 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 28.Mars.2007 Del på Facebook Svart 28.Mars.2007 Det finnes nok flere VHF med GPS. F.eks denne. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 28.Mars.2007 Del på Facebook Svart 28.Mars.2007 Det finnes nok flere VHF med GPS. CE-merket og dermed godkjent for bruk i Norge? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Mars.2007 Del på Facebook Svart 28.Mars.2007 Jeg er litt usikker på hva som er kravene til en GPS som er integrert i en VHF. Jeg synes jeg hørte noe vagt om at det er de samme kravene som til GPS som brukes ved AIS sender. Her kreves det en GPS mottager med RAIM, som betyr GNSS Receiver Autonomous Integrity Monitoring (RAIM) Performance Analysis. Det er en enkel forklaring på RAIM i Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/RAIM Slik jeg har forstått er en GPS mottager med RAIM grovt forenklet utviklet for å gi større presisjon dersom plutselige posisjonsendringer skyldes at nye satelitter benyttes til beregning av posisjon. Eksempelvis kan mottak av signaler når man ligger i ro, ha plutselige forflytninger på opptil 20 meter (noe jeg har målt hjemme hos meg selv på hustaket). Jeg har oppfattet at RAIM systemet gjør at man ikke får disse "pluselige" posisjonsendringene. Men jeg er usikker på om IMO har stilt tilsvarende krav til integrerte GPS mottagere i VHFer. Jeg fikk nylig sendt over de tekniske kvalitetskravene for at en AIS skal bli godkjent - dette var prøver utført i henholod til British Apoprovals Board for Telecommunications (BABT). Sitér dette innlegget Link to post
bao Svart 28.Mars.2007 Del på Facebook Svart 28.Mars.2007 Har Raymarine plotter og Navman vhf, kobblet disse sammen med NMEA, fugerer helt utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.Mars.2007 Del på Facebook Svart 28.Mars.2007 Jeg stiller meg litt tvilende på at en "RAIM" gps vil være en nødvenidighet (les: krav) for oss som frivilling montere allsken duppedingser ombord, men at dette nok kan være et krav for de som er AIS pliktige (klasse A) er nok ikke umulig. Det er også meget mulig at dette er en nødvendighet for de skip som utelukkende baserer seg på eletronisk navigasjon. Men jeg skal vokte meg vel for å si hva som en fritidsbåteier betrakter som nødvendig, her har jeg brente lanken før... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
roaldbj Svart 28.Mars.2007 Del på Facebook Svart 28.Mars.2007 Kommentaren min om RAIM-basert GPS var utelukkende knyttet til et instrument med integrert VHF og GPS. Flere av oss har i flere år hentet NMEA signaler fra GPS system ombord og "matet" dette inn i VHF på vanlig måte - og dette er tillatt i VHFer med DCS. Spørsmålet er om det eksisterer VHF med integrert GPS? RAIM-basert GPS er ikke bare et krav til klasse A AIS, men også til klasse B AIS. Sitér dette innlegget Link to post
troja Svart 16.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2007 Da har jeg skaffet meg en VHF type M-TECH 500 med DSC. har allerede testet den men har ikke koblet på GPS en enda! det fulkte med en data kabel som en rød og brun tynn kabel kommer ut i fra! skal jeg da koble til di like kablene fra GPSen da?(samme farge). må forlenge disse kablene har det noe og si om jeg bruker en litt tykkere kabel til forlenging? i båten har jeg 2 stikk batterier som minusen er koblet sammen, bør jeg ta + fra det ene batteriet og - fra det andre når jeg kobbler strøm? eller kan jeg bruke kun det ene bateriet? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Den enkleste kommentaren er når det gjelder spenningstilkobling: Det spiller ingen rolle hvor du hener pluss 12 volt og minus 12 volt fra batteribanken. Det som er mer komplisert er koblingen mellom VHFen din og GPSen. Du nevner at at du har M-TEC 500 VHF, kan du også oppgi hvilken GPS du har? Da kan trolig flere her på forumet hjelpe deg. Den ene ledningen til/fra VHFen er trolig NMEA pluss mens den andre er VHF minus. Desverre er det ingen felles bruk av fargekoder mellom de forskjellige produsenter av navigasjonsutstyr. h Sitér dette innlegget Link to post
troja Svart 16.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2007 gps er en Garmin gpsmap 172. batteribanken? koblet rett på polene jeg! Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 12.September.2012 Del på Facebook Svart 12.September.2012 http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=1365961 VHF med innebygget GPS Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Smurph Svart 13.September.2012 Del på Facebook Svart 13.September.2012 Hvis du har lite plass ombord kan kanskje denne comboen fra Standard Horizon være noe å tenke på? Virker som de fleste brukerne er godt fornøyd med den. http://www.standardhorizon.com/indexVS.cfm?cmd=DisplayProducts&DivisionID=3&ProdCatID=84&ProdID=1275 Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.