Jump to content

Sette Sleipner eller annen liten bensinmotor i båt?


Sleipner93

Recommended Posts

Hei!

 

Vi har hytte ved et ferskvann og drømmen min er vel og ha ei snekke. Problemet er først at jeg ikke har råd til båtplass ved sjøen :sad: Men hytta ligger ved et egentlig rimelig stort vann bare det største problemet er at det er noen en bru man må gjennom for og kjøre til alt. Denne brua er ikke mer enn 1,5m bred så ei vanlig snekke kan jeg bare glemme :cryin: Men en liten færing eller lignende på 18fot kanskje er jo ikke breie? Lurer på om det hadde vært mulig og sette inn en snekke motor i denne med vribard propell? Har nå en Sleipner 2cyl bensin bak i hagen men dette blir vel for stort og tungt? Et annet problem som bekymrer meg er at stevnen er jo veldig "tynn" på disse. Er det fek.s mulig og sette inn en bredere stevn bak uten altfor mye arbeid?

 

Ta forbehold om skrivefeil! :lol:

Link to post
Share on other sites

Ingen andre som har noe å tilføye? :smiley:

 

Det eneste jeg vil tilføye er: Glem det!

Hvis du vil ha begrunnelsen så kommer den her: en Oselver er "verdens beste båt" til å ro og seile. Men den er meget lett bygget, med tynne brede bord på svært smekre spant. Du ville komme til å riste den fullstendig i stykker i løpet av "no time".

Det ville rett og slett være "helligbrøde" å sette noen som helst motor i en Oselver - man lager vel heller ikke diskotek i en stavkirke :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hva med å bygge noe selv? Søk på nettet etter byggetegninger. Eller du kan med veiledning tegne selv.. Sjekte/pram-utgave av en asiatisk longboat..? :-)

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Vurderer og bygge selv men utgiftene blir nok mye mer enn hva jeg kan betale desverre. Det meste av planer som ligger på internett er Kryssfiner og lim og det har jeg ikke sansen for desverre :wink: Men visst du har peiling på tegning av båt så kan du godt hjelpe meg visst du vil :lol:

Link to post
Share on other sites

Vil ikke akkurat påstå jeg har så mye peiling, men forsøker å lære litt her og der.. :-)

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Med litt innsats kan du få tak en gammel Sleipner eller FM totakter på 3 hk eller mindre. I Sverige er det produsert en rekke små totaktere, om du kan finne på nettet, f. eks. www.blocket.se og noe er også blitt importert fra USA og England. Dette er ganske små motorer, men jeg er enig i at oselveren ikke er spesielt egnet for motorisering.

 

Ole Bjørn Moe i Grimstad hadde en par totaktere for mye da jeg snakket med ham i vår. Prøv ham på 90535528.

 

Vennlig hilsen

Kjetil Dahl

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...