Jump to content

Ekkolodd i trebåt.


pesa

Recommended Posts

Det var morro med så mye respons her inne, Har kikka litt på dette loddet og, http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q...501136;c:100143

Og det ser jo heller ikke dumt ut til en grei pris.'

 

Er interessert i å se bunnforholda og da jeg snuser litt på teinefiske til høsten. Ser jo forholda på de fleste lodd men noe er vel bedre en andre. Eller? hehe

 

Antar at jeg må feste svingeren i sida på båten da det er ei tresjekte for å unngå propellstrømmen,

Redigert av pesa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det du trenger for å ha eit ekkolodd i ein trebåt er ein gjennomgående bronsesvinger. Dette da treet ikkje er eit homogent materiale og således ikkje kan ha ein innvendig montert svinger. Det lar seg gjøre å montere svingeren utvendig langs skutesiden, men eg vil ikkje anbefale dette da det etter min erfaring er noe herk med ledninger over ripen og stag til å holde det fast osv... Av lodd å velge mellom vil eg anbefale eit Furuno LS4100 med gjennomgående bronsesvinger. Dette får du kjøpt billigst i statene hos f.eks BoatFix. Med ein pris i butikken der på $260 og frakt hjem hit på omlag $25 er ikkje dette så alt for gale etter min mening. I alle fall langt betre en andre forslag her i tråden.

 

Har dette loddet i min båt og er godt fornøgd med det :sailing:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Furuno lodd har en vanntetthetsspesifikasjon på IPx5, dette er for dårlig til åpne båter. Bør være minimun IPx6, aller helst IPx7. Eagle, Lowrance, Garmin og nye Raymarine har tetthet tilsvarende IPx7. Nå vet ikke jeg om du har åpen eller lukket båt, slik at dette har noen betydning for deg. Eagle og Lowrance er gassfylte og dermed de loddene som er best egnet for åpne båter.

 

Det er kjent at det har vært en del problemer med Furuno og Raymarine produsert før 2006 når det gjelder dugging.

 

IP standard

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er en åpen båt jeg har, så det er greit du sier ifra Abbor.

Men Hadde vert morro å høre åssen det funker fra boatfix med toll, de hadde jo mye annet snacks og der!

IP-standardene har eg ikkje så mykje greie på, men har lukket båt så dette har ikkje vært eit tema :smiley:

 

Det tilkommer ikkje toll på handel over dammen, men 25% norsk MVA på toppen av kjøpesummen og frakten. Alikavel er det langt billigare å handle f.eks Furuno og Navman sine produkter fra statene (slik som eg har gjort) enn i butikken her hjemme :crazy:

 

Ellers finnes jo ebay og der er det til ein kvar tid ein rekke godbiter av alle slag til salgs :wink:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

IP (Ingress protection) X5 betyr ikke noe mer en at apparatet ikke har noen rating mot inntrenging av kroppsdeler, støv osv (X) og at vann sprøytet på fra alle vinkler ikke har noen ødeleggende effekt (5) på apparatet.

Furunoen tåler godt å stå i en åpen båt.

 

Trenger man IP7 har man helt andre problemer. Da ville jeg øst båten først.

Link to post
Share on other sites

IP (Ingress protection) X5 betyr ikke noe mer en at apparatet ikke har noen rating mot inntrenging av kroppsdeler, støv osv (X) og at vann sprøytet på fra alle vinkler ikke har noen ødeleggende effekt (5) på apparatet.

Furunoen tåler godt å stå i en åpen båt.

 

Trenger man IP7 har man helt andre problemer. Da ville jeg øst båten først.

 

 

Hvis du ikke kan å dekode IP klassifisering burde du kanskje kikket på linken i posten min før du utaler deg på hva IPx5 står for. Første siffer i IP står for beskyttelse mot objekter, det andre for vannbeskyttelse. IPx5 betyr at enheten er sprutsikker.

 

IPx5 er for dårlig for en åpen båt. Det er godt mulig Furuno er tettere enn hva IPx5 klassifiseringen tilsier, men med denne klassifiseringen kan Furuno avvise reklamasjoner fra eiere av åpne båter med god samvittighet.

 

Årsaken til at IPx7 er å foretrekke er at disse enhetene er så tette at de ikke får problemer med kondensering som både kan gi dugg på skjerm og skader på elektronikk. Lowrance/Eagle er dessuten gassfylte for å unngå kondensasjon. Garmin hadde tidligere også gassfylling, siden dette er problematisk ved service har de i stedet gått for en løsning der totalt luftvolum inne i enhetene er så lite at det ikke kan dannes kondensasjon.

 

Raymarine hadde til og med 2005 IPx6 som klassifikasjon på loddene sine, de har nå gått over til IPx7 siden de har fått reklamasjoner på store mengder av de solgte DS400/500/600X loddene.

 

Har sett på GPS sporingsenheter til båten min i det siste, en på teknisk avdeling for et av produktene deres anbefalte meg å putte deres IP55 enhet inn i en IP67 boks inne i lukkede kabin for å unngå fuktproblemer, så det er ikke bare jeg som er bekymret for kombinasjonen av fukt og elektronikk.

 

Kommer selv til å kjøpe et Furuno lodd med IPx5 klassifisering nå i vår, men jeg har jo også lukket båt slik at dette forhåpentligvis er et minimalt proble. 5års kjøplov har vi jo også her i Norge.

 

 

 

 

 

Vil ikke anbefale de enkleste Humminbird loddene. 500 og 700 serien deriomot er bra.

Link to post
Share on other sites

Ok Troll . Da har jeg bare et spm til :) Åssen er det med språk på de fra USA Og måler de i M eller bare fot og favner?

Etter det eg husker er det "bare" engelsk språk på loddet, men det kan innstilles til både meter, favner og fot i dybdeangivelsen. Så noe stort problem å bruke for oss her på berget er det ikkje... Du finner ganske så mykje meir infor om det på Furuno sine sider. Her kan du laste ned manual m.m. om ønskelig.

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...