m/s draugen Startet 28.Mars.2007 Del på Facebook Startet 28.Mars.2007 (redigert) Var ute på sjøen i helgen og først på uken,fortreffelig vær. Traff en annen båt,"Flesa"og selvsagt hadde jeg tusen spørsmål om båter.Da vi kom til turtall og turbo,fikk jeg fortalt at turboen kan sote hvis jeg går på lavt turtall.Med det menes mellom 1900 og 2100.Motoren er en yanmar 66hk.1986 mod. Stemmer dette og har andre erfaringer med dette.Synes det er trist i så fall,for lydnivået er fint på dette turtall og farten er jeg også fornøyd med........ Redigert 29.Mars.2007 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 28.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2007 (redigert) Det er greitt at man gjør om/redigerer "overskriften på innlegget,men da må det også være omgjort på rett norsk også.Da blir det med min fattige kunnskap,"ved lavt turtall"og ikke sakte turtall...................... Mvh. "flisespikker" Redigert 28.Mars.2007 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 28.Mars.2007 Del på Facebook Svart 28.Mars.2007 (redigert) Alltid noen som er mer opptatt av norsken enn innholdet og spørsmålet. Ikkje skjønner jeg hvorfor... og når vi først er i det hjørnet, når ble Viksund 880 en Cabincruiser? Det er en snekke etter mine begrep... (fint båt dog) Til spørsmålet, det er et poeng at turbodiesler ikke bør gå med lave turtall over lengre tid. Jeg har forstått det slik at de kan bli "glatte" i sylinderforingene, med påfølgende oljeforbruk og blårøyk. Men, hva er "lengre tid"?, her er nok delte meninger, men det står vel 2 timer i boka? Motoren blir ikke ødelagt om du f.eks må gå med ca 2000 o/min i timevis. Det viktige i slike tilfeller er at du bør la motoren få opp mot full belastning i 5-10 minutter før den blir stanset (selvsagt må du etter dette kjøle motoren som normalt ved å la den gå ca 5 min på tomgang). Dvs at ligger du 2 timer å fisker så gir du 5-10 minutt opp mot fullfart eller fullfart og så lar du motoren gå ca 5 min på tomgang... Når jeg fisker praktiserer jeg å gi skikkelig på når jeg skal flytte plass... hvis jeg har ligget lenge Det sies at de fleste kjører motorene sine for fint, gi derfor på en gang i blant og gå ikke hele dagen på lavt turtall uten å gi på innimellom... Lykke til, du har en flott motor. Vi hadde en 77 hk i 20 år uten et feilslag, dvs eksosbendt gikk hull på noe som er helt normalt på disse motorene.... Redigert 28.Mars.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
m/s draugen Svart 28.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2007 (redigert) Takk" Bjoris" Noen cabincruiser er det ikke,flott båt ja. Får vel peise på en gang i blant da.Gjør vel ikke så mye ugagn om jeg jeg går på "mitt turtall",bare jeg gir på en gang i blant da skjønner jeg? Redigert 28.Mars.2007 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 29.Mars.2007 Del på Facebook Svart 29.Mars.2007 Hadde en 77hk Yanmar som Bjoris og det var vel samme blokka som din 66 hk. Jeg opplevde denne omtrent som Bjoris gjør men jeg vil gå lengere og si at den blir skikkelig sur ved gange på lave turtall over tid. Røykskyen den la igjen etter seg når den ble belastet var intet mindre enn imponerende. Ca en gang i uka så kjørte jeg den på full fart i minimum 20 minutter. Stort sett grei motor men impellere var den kresen på. Motoren ble kondemnert etter ca 15 år etter å ha hatt totalsvikt i kjølesystemet. I de 10årene jeg hadde den var det få problemer med den. Grei motor. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 29.Mars.2007 Del på Facebook Svart 29.Mars.2007 Det er nok et temmelig generelt faktum at turbodiesler har en tendens til å sote i eksosturbinen ved for lange perioder med for lav omdreining; det blir ganske enkelt for lite luftstrøm gjennom turbinen til å holde den ren. Mer omdreining gir mer luft. Nå vet ikke jeg om du har vridbare vinger, men det ville i så fall være en god løsning å holde friskere omdreining og "lettere" vinger. Noen perioder med hardkjør har motoren selvfølgelig også bare godt av På større motorer bruker man ofte en solid dose med nøtteskall, riskorn og lignende som jages gjennom turboen av og til for å hjelpe på rengjøringen . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Arvid_A Svart 29.Mars.2007 Del på Facebook Svart 29.Mars.2007 Hvis nedsotingen av turboladeren har gått så langt at du merker redusert effekt på motoren, kan turbovask være tingen - se denne linken: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;hl=turbovask Sitér dette innlegget Link to post
Blåsa Svart 29.Mars.2007 Del på Facebook Svart 29.Mars.2007 og når vi først er i det hjørnet, når ble Viksund 880 en Cabincruiser? Det er en snekke etter mine begrep... (fint båt dog) Beklager, offtopic... men hehe... spurte meg selv det samme spørsmålet.. Cabincruiser, nei. Fantastisk snekke i hvertfall. En mine favoritter.. Jeg er ingen motormann, men har dørt det samme som Bjoris beskriver, av en bekjennt som har samme båt som deg med en Yanmar Turbodiesel. Samme greien med soting på lavt turtall. Men han prøver å holde et høyere turtall innimellom på fisketurer og slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.