Jump to content

Seilerklær, hva trenger man?


Wannskrækk

Recommended Posts

Jeg skal være med å seile fra sør-England til Norge i mai (hipp-hurra!) og trenger noen tips i forhold til bekledning; hva bør man ha, og hvor er det lurt å handle? Lengste strekk for min del blir sannsynligvis Dover/Calais - Danmark, og det kan fort bli 3 døgn i sjøen, eller mer. Tørkemulighetene er begrenset. Hel dress? Kjeledress? Må det være gore-tex, eller kan man nøye seg med rimeligere alternativer?

Ull under, fleece, 3 sjikt og alt det der behersker jeg fra fjellet, men storhavet har jeg liten erfaring med.

På forhånd takk, Wannskrækk

Link to post
Share on other sites

Når jeg har seilt i vinter, har jeg hatt på meg feltsko med to par lette ullsokker (fra sportsbutikk), ulvang-stilongs, olabukse og overtrekksbukse. På overkroppen; ull t-skjorte, litt varm inne-genser, fleece-jakke og seiljakke. Tett i halsen og varmt på ørene er viktig. Hadde av og til med en fleece finlandshette, men brukte den ikke. Anbefales likevel - fås kjøpt i sportsbutikker for ca 2-300 kr.

 

Feltskoene er helt ypperlig i båt. Jeg har ikke den ekte/originale norske typen, men en billigutgave til ca 500 kr. De gir godt grep på både tørt og vått dekk, samtidig som de er vannavstøtende. Ikke helt vanntette, men tåler regn og vannsprut.

 

Jeg har Ronstan Coastal(?) jakke og bukse. Kjøpt hos Skaane i horten til overkommelig pris. Selvfølgelig ikke like bra som Musto, H/H og liknende, men duger helt ok.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Alt avhengig hva slags båt du skal seile, samt om du skal "trå til" underveis. Sjekk www.seatronic.no å se på

XM 8000 eller XM 5000. Gode sjøklær du har bruk for senere også. Tåler litt. Viktig på seilbåt. Dårlig med tak, så viktig

at du ikke blir våt/kald etter en 1/2 time. Støvler, selvfølgelig. Og det sedvanlige med lys såle.

 

Ellers er det vel tilbud på norsk flaggfabrikk også. I tilegg til XM har du HH, Henri Lloyd, Musto samt flere. Varmedress kan

brukes, men ikke til å jobbe med. Puster ikke, men er du med som "ballast" kan den brukes.

 

Ellers tro jeg du får en kjempetur.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

..............og alt det der behersker jeg fra fjellet, men storhavet har jeg liten erfaring med.

På forhånd takk, Wannskrækk

det kan ju fortfarande vare kallt i begynnelsen av Maj.....spes på natten

 

du skriver om fjell.....du kansje har en skoteroverall...... :smiley:

 

noe sådant duger ju oxo.........

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg gleder meg som en unge, og innser selvfølgelig at dette kan bli tildels tøft og, avhengig av været bla. Akkurat det med vanntett varmedress vs. vanntett/mer eller mindre pustende seilerjakke og bukse er et stort spørsmål. Det må da gå an å holde seg varm nok med ett vanntett/pustende skall? Hvis man har ull under, fleece osv?

Jeg skal nok jobbe litt og, men det blir vel en del stillesitting og hvis vinden vindretningen sier så..

Ikke kan jeg drasse med meg mer enn hva jeg faktisk trenger heller; fly, tog, osv.

Link to post
Share on other sites

Tett godt i halsen og jakkeermet ved håndleddet. Jeg bruker forresten neopren hansker. De holder varmen når de blir våte, og når du jobber med hendene underveis. Sitter du stille med tørre neopren-hansker blir fingrene kalde.

 

Kle deg for minus 10C.

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

De selger hel foret, vanntett kjeledress med stormhette på en båtbutikk i Strømstad, for ca 1100,-. Det er kanskje en løsning? Skoterdress, blir ikke det for tett? Har uansett ikke egen, kun 3lags gore-tex. Gore-tex vottene (Norrøna) tar jeg med, til rorvakt med hansker inni. Og pustende fjell-lue supplert med sydvest er vel lurt og.

Link to post
Share on other sites

vanntett kjeledress med stormhette på en båtbutikk i Strømstad, for ca 1100,-.

vet ikke vad dette er...men låter som en "Biltema variant" kan vare bra men kan oxo vare 'bare billigt'.... :smiley:

 

nej har du noen varmedress så ta med den.....du skall enda sitte still på natten.....

 

vekk noen i besettningen om det skall skiftes sejl............ :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har seilt nordsjøen på kryss og tvers mange ganger både høst og vår, og har også kjennskap til hvor lumsk nordsjøen kan være på sitt verste-ja, selv midt på sommeren, ( har i tillegg 5 år på ringnot i området )

Slike "fancy" merkeklær er sikkert ok, men også svært dyre.

Vanntette kjeledresser finnes ikke (med unntak av redningsdrakter av kjeledresstypen).

Vi skal seile fra Norge (Haugesund) med kurs for algarvekysten i midten av april, og jeg velger å ha med meg, å bruke om nødvendig: Ullsokker (den gode gamle typen av ull) - den blå vanlige seilerstøvlen- stilongs+vanlig bukse-Lofoten varmedress m/hette-ull undertrøye+skjorte(flanell synes jeg er best) og en islender. Ull lue (også den av den gamle gode hjemmestrikkede typen) samt ull votter (hjemmestrikket-helst tovet).

Utenpå dette har vi vanlig oljehyre om det skulle bli nødvendig.

 

Det enkle er ofte det beste-er min erfaring, og prisen for det som er ramset opp her ligger vel noenlunde i samme leie som for ett par "musto" støvler+ett par neopren hansker.

 

Anyway, jeg ønsker deg gode vinder på overfarten.

Redigert av Capella (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alt avhengig hva slags båt du skal seile, samt om du skal "trå til" underveis. Sjekk www.seatronic.no å se på

XM 8000 eller XM 5000. Gode sjøklær du har bruk for senere også. Tåler litt. Viktig på seilbåt. Dårlig med tak, så viktig

at du ikke blir våt/kald etter en 1/2 time. Støvler, selvfølgelig. Og det sedvanlige med lys såle.

 

Så på XM 8000 på messa og må si jeg ble skuffet når jeg tok en titt på vaskeanvisningen. KUN håndvask!! Det holder ikke mål i 2007. Salgsmannen sa at den tålte vaskemaskin selv om den ikke var merkt slik men det sier de jo ikke når du kommer tilbake fordi noe gikk istykker i vasken. Nei jeg fant heller en dress fra Musto som var en tusing dyrere men den tåler ihvertfall en ordentlig omgang i vaskemaskinen.

Men om jeg hadde kjøpt dette bare for en tur er vel tvilsomt. Hvis du har klær til å være på vinterfjellet i storm er det mer en bra nok. Ta gjerne med regntøy som er 100% vanntett også. Og glem for all del ikke ekstra skift for våt blir man uannsett hvis det skulle regne skikkelig en stund. Jeg hadde kanskje investert i en sydvest, det er et ypperlig hodeplagg på havet.

Lykke til!!

Link to post
Share on other sites

Utenpå dette har vi vanlig oljehyre om det skulle bli nødvendig.

 

Det enkle er ofte det beste-er min erfaring

Støtter Capella, særlig vanlig oljehyr (som fiskere bruker) kan du få mye glede av. Har selv XM, det er bra til sommerbruk, men blir noe lett for guffene forhold. Ha en fin tur.

Link to post
Share on other sites

Hos oss er det enkle som gjelder, ikke noe fancy seilerklær av noe slag. Har riktignok et par billige flytedresser som brukes når det er kaldt, ved dårlig vær gjelder det å ikke ha dårlige klær. Da er det godt gammeldags oljehyre som gjelder, selvsagt med sydvest. Dette har holdt folket varm og tørr på sjøen i godt over 100 år og gjør det sikkert noen år til vil jeg tro..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tja si det.

Jeg er ikke en sånn langseiler men....

Jeg ville iallefall reist i dåkksaideræne. Selv om de får Airport Security til å gå bananas.

Jeg ville tatt med meg den to-delte Musto Coastal dressen min.

Og superundertøy.

Og det lette HH regntøyet mitt.

Og Sebago støvlene.

Jeg kjøpte i ei golfsjappe en tjukk genser med windbreaker inni. Suveren hvis det er surt vær.

På Aurora i Bærum har jeg kjøpt ei tova strikkelue i ull med ørelapper. Jeg er tørr og varm på hue omtrent uansett vær.

Men det kan godt være at du kun får bruk for kortbukse.

 

Jeg glemte. jeg ville tatt med Musto hanskene mine. Og et par polvotter å trekke utenpå.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lasse:

 

Nå skal ikke diskutere med med de som har lang erfaring her, men jeg ser ikke at "Goretex" materiale som moderne seilklær gjerne har er bedre enn f.eks PVC om en bølge eller to skyller over deg, men jeg er selvsagt "lutter øre" for å lære noe nytt.

 

Det som jeg har er selvsagt med påsveiste mansjetter på armer som er 100% tette slik tørrdrakter har. Den er også relativt tett i halsen og har selvsagt ikke glidelås som kan lekke, men noen vanndråper kan selvsagt finne veien ned gjennom halsen i værste fall. Skal en unngå dette så er vel en påsviset tett halsmansjett det eneste som duger, eller det kan være en løs sak som en tar utpå om dette er påkrevd. Jeg vet ikke hvordan disse "fancy" seilklærne har løst dette problemet, men lærer gjerne

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hadde tidligere dresser av type Musto, følte det ofte ble for stort tungt og varmt (det kan være drittvær uten at det er drittkaldt)

Så nå bruker jeg tynnere utstyr (skalljakker tror jeg det heter) og når det er kaldt så bruker jeg ull under, jo kaldere jo mere ull og gjerne en god fleece jakke i tilegg.

Link to post
Share on other sites

Nei må skuffe deg der Mulligan, det er riktigt at man får mye kvalitetsutstyr med på kjøpet når man kjøper Bavaria og disse så ut som moderne drakter som hadde passet i en moderne båt - men nei de følger ikke med.

Men dette eksempelet du kommer med understreker at det har vært en gedigen utviklingen av både drakter, båtutstyr, produksjonsmetoder og båter siden 80 tallet.

Link to post
Share on other sites

dampmaskin.jpg

 

Mulligan, tok bilde av motoren din ifjor. Synes den er fin jeg. Sto i stil til dressen din :cool::lol:

 

 

Tilbake til seilerklærne, sjekk med Westcoast i Strømstad. De har billige klær, kjøpte soft-shell jakke der ifjor. Varme på

føtter og i nakke er viktig. Men skal du sitte mye er en flytedress helt greit. Varm i tilegg. Men den puster ikke.

 

Ser du bort fra årets farger er det mye salg, og klesbransjen har vel nok av marginer. VI ser ofte 50% skiltet.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

dampmaskin.jpg

 

Så noe lignende ombord i Orust båt som riktignok var et par år gammel, men æ vart skræmt... kjøpte heller en kvlitetsbåt som riktig nok hadde en samme farge på stripen som denne Orsut båten..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette kan bli en sær og til tider religiøs diskusjon, men det enkle tipset er å ha med et variert utvalg tøy. Vanligvis har jeg med en varmedress (som gjerne blir liggede i beredskap under dekk i tilfelle jeg blir søkk våt og kald), et sett med alt for dyre moderne seilklær, og gammeldags regntøy med sydvest og det hele, og en lett vindjakke i tillegg til ulltøy fra topp til tå og kanskje noe nymotens kunstfibergreier. Det pleier å bli en propp full skipssekk. Det har alltid vær litt for mye, men det er greit å vite at jeg stadig har igjen litt tørre og varme klær i sekken. Det er utrolig slitsomt å være våt og kald.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...