Jump to content

Seilerklær, hva trenger man?


Wannskrækk

Recommended Posts

Seilte omtrent samme ruta i forfjor før vi fikk sprayhood..

 

Klær som duger på fjellet duger stort sett på sjøen også - ull, goretex og superundertøy. I tillegg har jeg hatt enorm glede av min billige flytedress som er uvurderlig f.eks på rorvakt nattestid. Det er utrolig hvor kaldt det kan bli i fire-tida på morgenen... Har til og med ligget ute i cockpit og sovet i den når jeg bare har vært stand-by for personen til rors. Du finner slikt f.eks på XXL(ABU-garcia) til godt under tusenlappen..

 

God tur!

Link to post
Share on other sites

En ting jeg ikke skjønner er hvorfor så mange vil ha superundertøy inn mot kroppen. Er det for å kunne transportere svette så betinger jo det en del fysisk aktivitet og ullen da ment for å ta opp fuktigheten slik at man ikke blir våt og kald. Trodde vi på en sånn tur som dette først og fremst snakkert om å holde seg varme.

Mange klager over at ull inn mot kroppen klør, jeg er absolutt en av dem (!), men det er så mye bra ullprodukter å få som ikke klør. Disse koster litt, men verdt hver krone og kanskje på salg også nå på tampen av vintersesongen.

Det beste er mange tynne lag, med ull innerst, så fleece og ytterst en skalljakke(med mansjetter som tetter) og bukse av god kvalitet. Hold deg unna bomull som bare blir våt og kald hvis den blir fuktig, det være seg fra innsiden eller utsiden.

Mange tynne plagg gjør at du har stor fleksibilitet med hensyn til temperatur. Disse store og tunge dressene har jeg liten sans for. Kjøpte selv i høst en skalljakke til 2500 (halv pris) som er beregnet til sommer/båt, men akkurat like fin til bruk på vinteren enten jeg står alpint eller bare går en tur.

 

Ellers så tror jeg at omtrent det eneste som er ordentlig vanntett er den gode gamle oljehyra, som bl.a. nevnt av Sydvesten. Ulempen med denne er at den har pusteegenskaper som en glassplate og da blir man fort våt/kondens!

 

Grovt sagt; jo bedre det puster, jo mindre vanntett, og omvendt.

 

Skjerf i halsen, støvler på bena, hansker på henda og lue og sydvest på hodet.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det virker sikkert rart at en motorbåt-mann har synspunkter på "seilerklær",

 

men det er faktisk en spesiell opplevelse å sitte på overdekket og kjenne regnet pøse ned eller sjøsprøyten føyke over overdekket mens båten ruller avgårde, vinden piper, og sikten er nærmest null.

 

Jeg forsøkte forrige år flere klesplagg på overdekket.

 

På toppen, dvs på hodet, er jeg ikke i tvil at for min del er sydvest best. Jeg bruker en gul sydvest fordi den sees best under dårlige siktforhold.

 

Jeg tar gjerne på meg langt ullundertøy - kjøpt hos standard sportsforretning. Dette er viktig sikkerhetsplagg ombord - selv om jeg hovedsakelig seiler fra mai til oktober fra Østlandet og sørover.

 

Jeg bruker som hovedplagg gul XM 8000 som jeg fikk kjøpt rimelig hos Seatronic i Moss.

 

Jeg har imidlertid ikke funnet noen tilfredsstillende løsning for fottøy som både holde vann godt ute og som samtidig har pustefunksjon.

 

Tar selvfølgelig imot råd her på BP.

 

Vil understreke at jeg bare ferdes i "godt" vær, dvs hverken i storm eller når temperaturen er nær null.

Link to post
Share on other sites

Her kom det masse nyttig informasjon, uten at det er en entydig fasit. Jegtror jeg satser på lag på lag, med en god jakke ytterst, som f. eks. Mouche fremhever. Samtidig tror jeg på flytedressen og, til nattvaktene (sitte mer stille). Må nok ha både støvler og sko som holder, som flere nevner. Heldigvis har det seg sånn at jeg er i ferd med å "konvertere" til seil, så det meste vil jeg ha nytte av i fremtiden.

Takk for alle innspill, så langt!

Link to post
Share on other sites

Her kom det masse nyttig informasjon, uten at det er en entydig fasit. Jegtror jeg satser på lag på lag, med en god jakke ytterst, som f. eks. Mouche fremhever.

Skaff deg en god bukse også. Høy i livet med seler. Jeg har en i Gore Tex som jeg tar på straks det blåser litt. Luner godt, holder vannet ute, men blir ikke klam som en regnbukse.

Link to post
Share on other sites

Det kan godt hende at dere får kremseilas, men det kan også bli drittvær. Det er drittværet du må kle deg for, og husk at nettene kan være svært kalde.

 

For noen år siden seilte jeg fra Lanzarote til Gran Canaria. Det var i midten av april, og godt og varmt. Folk på land badet og koste seg. På grunn av umulige vindforhold brukte vi flere døgn på turen. Da vi kom inn til havna på sørkysten av Gran Canaria hadde jeg på meg:

 

Ullstilongs

Langermet ulltrøye

Tynne og tykke ullsokker

Fleecebukse

Fleecejakke

XM jakke og bukse

Lowe Alpine lue med klaffer

Støvler

 

De forede kjemikaliehanskene hadde jeg dog tatt av meg.

 

Folk så rart på oss når vi kom inn i havna, men det var først etter at vi hadde fortøyd at det begynte å bli varmt under allt tøyet.

 

Kortversjon: Det kommer til å bli kaldt, spesielt om natten.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg ser det er innlegg etter innlegg om funksjonalitet her, men dere har helt glemt poenget:

 

Man skal se tøff ut på brygga i Smøgen!!!

 

Så da er det vel bare å legge igjen islenderen, olabuksa, og de blå støvlene, og heller svi av noen månedslønner på skikkelig utstyr fra Musto, Pelle P, Henri Lloyd eller H/H...

 

Det er jo også åpenbart at du seiler fortere hvis du føler deg som Paul Cayard istedenfor Ragnar Thorseth...

Link to post
Share on other sites

Det kan godt hende at dere får kremseilas, men det kan også bli drittvær. Det er drittværet du må kle deg for, og husk at nettene kan være svært kalde.

 

For noen år siden seilte jeg fra Lanzarote til Gran Canaria. Det var i midten av april, og godt og varmt. Folk på land badet og koste seg. På grunn av umulige vindforhold brukte vi flere døgn på turen. Da vi kom inn til havna på sørkysten av Gran Canaria hadde jeg på meg:

 

Ullstilongs

Langermet ulltrøye

Tynne og tykke ullsokker

Fleecebukse

Fleecejakke

XM jakke og bukse

Lowe Alpine lue med klaffer

Støvler

 

De forede kjemikaliehanskene hadde jeg dog tatt av meg.

 

Folk så rart på oss når vi kom inn i havna, men det var først etter at vi hadde fortøyd at det begynte å bli varmt under allt tøyet.

 

Kortversjon: Det kommer til å bli kaldt, spesielt om natten.

Jeg ser det er innlegg etter innlegg om funksjonalitet her, men dere har helt glemt poenget:

 

Man skal se tøff ut på brygga i Smøgen!!!

 

Der sprakk budsjettet mitt og jeg er avslørt.. Seriøst så prøver jeg å blande solide fjellklær; 3lags Gore-Tex, litt Lowe Apine ol., låner litt av venner og prøver å prioritere kjøp av seilerklær jeg trenger i fremtiden. Kan uansett bytte klær rett før ankomst Hvite Sande, kanskje vaske fjeset og pusse tenna og.. Hvis jeg overhodet har krefter igjen da.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg skylder en tilbakemelding:

Turen gikk ikke helt etter planen. Det gikk mye tid til monteringsarbeid ved overtakelse av båten bla fordi strekkerørene var underdimensjonert. Ny plotter mistet back-light første dag på sjøen og vi måtte innom Portsmouth for å bytte denne. Men jeg fikk absolutt seilt, og vær var det og. Jeg endte opp med å bruke en HH jakke og en eldre HH bukse. Goretex votter (Norrøna) og lue fra Lowe Alpine var godt å ha om natta, med regn og 25 knots vind. Sydvest ble brukt og ullundertøy var konstant på, fleecebuksen fikk ligge i forpiggen, mens fleecejakker og ullgenser ble brukt. Vanlige blå seilerstøvler med tjukke ullsokker var greit, og HH seilersko type kraftige var fint (ikke racing/jolle/drenerende type). Generelt ble det en forholdsvis bratt læringskurve for min del, men jeg er totalt seilfrelst til tross for bla en selvforskyldt og meget ubehagelig broach et eller annet sted utenfor Brighton (tror jeg det var). Etter en noe panikkpreget reving oppførte båten seg trygt og godt resten av natten. Spennende å seile på kompass og hørsel; kunne ikke en gang se fokka, kun høre når den begynte å slå. Kan og nevne at det var grunner eller sandbanker opptil 40 nm utenfor kysten, og vrak. Viktig å sjekke alle leg/ruten grundig før natten kommer. Takk for tips.

Link to post
Share on other sites

Venter bilder fra skipperens kamera. Jeg hadde deltidsengasjement som filmfotograf på min etappe, så det ble dårlig med stillbilder. Jeg gikk forøvrig nesten rett fra seilturen til en forhåndskonferanse med kommunen når jeg kom hjem med formål å dele av en tomt. Saken henger på en ny utkjørsel og jeg er lovt tilbakemelding i morgen. Gjett hva jeg skal bruke deler av salgssummen til, hvis det går bra med fradelingen! Det beste er at kona faktisk er med på planen. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Enda en motorbåt mann med klestips. Først må jeg få si at jeg er totalt grønn på slike ting. Men siden jeg har mange turer i RIB og sitter stort sett på "terassen" i all slags vær ,er det deilig med bra klær. Fikk fullt utstyr fra mange gode venner fra jobben. KLÆR

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Måtte lese gjennom tråden en gang til for å finne ut hvor det var snakk om å importere noe billeig fra utlandet her, men fatnt ikke noe om emnet i denne tråden... Så VortexSurfer, Håkon Lie sammen med vår Herre kan slappe helt av.. :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

De selger av og til billige, men helt kurante seildresser på Lidl. Koster under 1000 spenn. Partivarer...ring nærmeste Lidl-butikk!

 

Det stemmer. Kjøpte en slik bukse, og den fungerer helt ypperlig. Kona fikk en hel dress, og hun synes den er så fin at hun bruker den når hun sykler i regnvær.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå blitt godt fornøyd med gul XM 8000 buske og jakke, Biscay XPD vanntette og pustende støvler. Når det regner som vest er sydvesten god. Men hva er den gode seilerlua som kan brukes noen timer i lett regnvær og som samtidig er brukbar i blåsten. Liker å være varm på hodet - særlig når jeg seiler om natta.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Tilbake til seilerklærne, sjekk med Westcoast i Strømstad. De har billige klær, kjøpte soft-shell jakke der ifjor. Varme på føtter og i nakke er viktig.

Søkte etter Westcoast og fant bare et eneste innlegg - se sitat. Vi var igår i Strømstad i denne butikken og så oss om

 

Er det kanskje noen som i mellomtiden har fått noen erfaringer eller en velbegrunnet mening om disse klær?

Link to post
Share on other sites

Litt gøy at denne tråden kom opp nå. Jeg har i dag fra ca kl 7 til kl 14 hatt på meg de klærne jeg nevne i innlegg #45. Jeg synes det er utrolig at jeg er så varm og tørr trass 7 timer sammenhengende opphold på overdekket med disse klærne. Eneste stedet som har vært litt kaldt er hendene. Jeg anbefaler alle som burker overdekket til å anvende tilsvarende tøy. Det er ikke noe særlig bra å fryse mens man seiler - det går lett på bekostningen av vurderingsevnen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...