Jump to content

Hva behandler jeg badeplattformen med?


Amalie

Recommended Posts

Hei

Jeg må jo smøre noe på badeplattformen før den blir våt...

Jeg er ikke sikker på hva den er laget av (Mahogny?). Ikke teak. Det ser ut til at den har vært lakkert. En kollega var i dag ganske klar på at lakk er dumt. Den blir glatt og farlig forklarte han... Hva mener dere?

 

/Amalie

_

 

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Du bør bruke olje, mange strøk "vått i vått", slik at treverket blir mettet. Jeg har laget en mahogny-innredning i juniors With-jolle, og behandlet den med benarolje. Den var "nesten klissete" da jeg fraktet den til hytta på nyåret. Nå er den tørket, slik at den bør få et par strøk til før sommeren. Regner med at dette er typisk, slik at du bør behandle badeplattformen så fort som mulig.....

Har brukt båten litt, og vannet "perler" på treverket som er oljet.........

Lakk vil før eller siden få skrammer i overflaten, som vil føre til fuktinntrengning og flakking. Dessuten er det glatt, som du påpeker.

Link to post
Share on other sites

Har brukt Boracol. Vanskelig å få tak i, men det er et godt alternativ om du ikke trenger den mørke oljefargen. Kan også oljes etterpå (og mange teakokjer kan smøres på vått treverk).

 

Boracol er en sopp, råte og alge hindrer som kan brukes på treverk og stein/betong. Etter at jeg smurte dette stoffet ufortynnet på badeplattform, har denne i løpet av vinteren ikke blitt mørk og stygg. Jeg kommer til å smøre dette på også i år. Men vil ha på noen strøk med olje og deretter voks for å få den "rette finishen". Seilentusiaster i Sverige benytter denne Boracol til å holde teaken hvit/lys. Det er jo kjent at seilere sjelden oljer teaken.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Boracol får du f.eks. hos Westsystem.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Muligens dumt spørsmål, men bør man i det hele tatt gjøre noe anet enn å vaske når det er skittent?

 

Syntes ikke det var et dumt spørmål. Vask med grønnsåpe når teaken er skitten. Eller bare med vanlig sjøvann for den del og skrubb med børste til det blir rent. Teaken blir nydelig grå og trenger ikke annet vedlikehold enn vask - som nevn.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke prøvd det selv, men leste om en som hadde en mahognyplattform som hadde mistet fargen. Han beiset den med mahognyfarget oljebeis (husbeis). Og var strålende fornøyd med resultatet, et år etterpå. Skal prøve det selv neste gang jeg skal friske opp min egen. :yesnod:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...