Jump to content

Hvor langt skal akselen stikke ut fra stevnlager?


Belgarath

Recommended Posts

Nå har det blitt ny aksel, rettet propell og ny tetting i stevnhylsa. Akselen kommer i rålengde og må kappes. Hvor langt skal den stikke ut fra stevnlageret? Jeg kunne tenke meg at det var en fordel å ha propellen nærme roret og langt fra kjølen, men det er vel en grense for hvor langt den kan greit stikke ut av stevnlageret..?

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Jeg har tidligere sett en beregningsformel på dette som jeg mener tar hensyn til motorstørrelse, propellstørrelse og akseldiameter.

 

Anbefaler å ringe Sleipner Motor. Da får du et riktig svar.

 

Ville anta i ditt tilfelle at maks lengde på aksel fra utgang av brakett til propell er 5 cm.

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat montert nytt propellerutstyr, og på monteringsanvisningen fra Sleipner så sto det ca 3 cm. Han som hjalp meg med jobben sa at det er vanlig å la akslingen stikke like langt ut fra stevnlageret som diameteren på akslingen.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Okei, da blir det slik.

Så for meg faktisk opp mot ti cm.. (greiere å få plass til en akselanode). Hvor stort er behovet for en anode her egentlig? Akselen er rustfritt, propellen er bronse og ror og flyndre er messing..

 

Nå viser det seg at jeg må bytte akselen igjen. Ingen hadde tenkt på at når Sleipner lager en aksel med 1:20 kon, så er det "vanlig" å ha 10mm kilespor. ellers er det 6mm som jeg har i propellen..

Moralen er: Vit alt selv!! Ikke regn med at noen tenker for deg, eller at noe er standard! Alle mål må spesifiseres og sjekkes at de blir videreført riktig.

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Nå viser det seg at jeg må bytte akselen igjen. Ingen hadde tenkt på at når Sleipner lager en aksel med 1:20 kon, så er det "vanlig" å ha 10mm kilespor. ellers er det 6mm som jeg har i propellen..

Du får laget kile som er 10mm på den ene siden og 6mm på den andre siden. Skjerdens mek i Oslo fikser det.

Link to post
Share on other sites

Er dette noe kun de har, eller kan jeg finne det hos en lokal pusher også?

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Vi får se hva som dukker opp.. Duden på Maritim skulle bestille ny aksel ettersom jeg skjønte han, men han skulle iallefall ringe når den kom. De kunne jo prøve seg å ta ekstra betalt. Da kan de sitte der med en ny aksel. Jeg filer heller kilespor for hånd..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke være redd for å bruke noen cm. ut over stevnlageret. Jeg har selv 15 cm. utstikk av aksling bak cutlesslager før propellen kommer. Akselanoden må jo også ha litt plass :smiley: Propellen ligger med kort avstand til rorbladet og det har gitt meg muligheten til å styre akterover begge veier med en propell som er 18 X 16, 4 vinger. :smiley:

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

Det var jo godt å høre at noen har gjort som jeg har lyst til.. :-) Det var igrunnen det jeg tenkte, propellen nærmere roret gir bedre styreegenskaper..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Propellen ligger med kort avstand til rorbladet og det har gitt meg muligheten til å styre akterover begge veier...

 

Cirkeline

 

Han som hjalp meg med mitt prosjekt syns rorbladet ble stående for langt bak propellen, og han tar med sveiseapparatet sitt så vi kan flytte bladet noen cm nærmere. Endrer da festepunktene oppe og nede på rorbladet. Roret er syrefast, så det skal gå greit.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Klipp:

 

Acceptable Clearances

 

The fourth factor of space available and clearances needed is where limitations

come in. Even though the your engine rpm/gear ratio and horsepower may

require a certain size prop. Your boat may not have the space available for

it to work efficiently. Causing bad vibrations in the hull or cutting pieces

out of your boat!

 

The acceptable clearances are provided as a percentage of the prop diameter

and in brackets are the absolute minimums:

 

From tip of blade to hull - 15% (10-12%)

 

From tip of blade to structure below prop - 6 to 8% (5%)

 

From aft end of propeller hub to rudder - 50% (30%)

 

Prop to cutlass-bearing should be at least 1/2" for engines up to 20Hp,

presuming the engine mounts are in good condition. As power increases

so should the above mentioned clearance.

 

This is the absolute minimum dimension for clearance which if incorrect

will cause the propeller to rub against the cutlass.

Link to post
Share on other sites

Avstand fra cutless til propell er normalt satt til minimum 1x akseldiameter. Dette for å sikre tilstrekkelig vanngennomstrømning (smøring) i lager.

Har selv ca. 10cm fra lager til propell. (55hk motor.)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...