Belgarath Startet 29.Mars.2007 Del på Facebook Startet 29.Mars.2007 Nå har det blitt ny aksel, rettet propell og ny tetting i stevnhylsa. Akselen kommer i rålengde og må kappes. Hvor langt skal den stikke ut fra stevnlageret? Jeg kunne tenke meg at det var en fordel å ha propellen nærme roret og langt fra kjølen, men det er vel en grense for hvor langt den kan greit stikke ut av stevnlageret..? Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
roaldbj Svart 29.Mars.2007 Del på Facebook Svart 29.Mars.2007 Jeg har tidligere sett en beregningsformel på dette som jeg mener tar hensyn til motorstørrelse, propellstørrelse og akseldiameter. Anbefaler å ringe Sleipner Motor. Da får du et riktig svar. Ville anta i ditt tilfelle at maks lengde på aksel fra utgang av brakett til propell er 5 cm. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 29.Mars.2007 Del på Facebook Svart 29.Mars.2007 Jeg har akkurat montert nytt propellerutstyr, og på monteringsanvisningen fra Sleipner så sto det ca 3 cm. Han som hjalp meg med jobben sa at det er vanlig å la akslingen stikke like langt ut fra stevnlageret som diameteren på akslingen. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Belgarath Svart 29.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2007 Okei, da blir det slik. Så for meg faktisk opp mot ti cm.. (greiere å få plass til en akselanode). Hvor stort er behovet for en anode her egentlig? Akselen er rustfritt, propellen er bronse og ror og flyndre er messing.. Nå viser det seg at jeg må bytte akselen igjen. Ingen hadde tenkt på at når Sleipner lager en aksel med 1:20 kon, så er det "vanlig" å ha 10mm kilespor. ellers er det 6mm som jeg har i propellen.. Moralen er: Vit alt selv!! Ikke regn med at noen tenker for deg, eller at noe er standard! Alle mål må spesifiseres og sjekkes at de blir videreført riktig. Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
roaldbj Svart 29.Mars.2007 Del på Facebook Svart 29.Mars.2007 Som aktiv båtman blir man etter hver mer og mer klar over de kloke ordene til Belgarath! Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 29.Mars.2007 Del på Facebook Svart 29.Mars.2007 Nå viser det seg at jeg må bytte akselen igjen. Ingen hadde tenkt på at når Sleipner lager en aksel med 1:20 kon, så er det "vanlig" å ha 10mm kilespor. ellers er det 6mm som jeg har i propellen.. Du får laget kile som er 10mm på den ene siden og 6mm på den andre siden. Skjerdens mek i Oslo fikser det. Sitér dette innlegget Link to post
Belgarath Svart 29.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2007 Er dette noe kun de har, eller kan jeg finne det hos en lokal pusher også? Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
Tore B Svart 29.Mars.2007 Del på Facebook Svart 29.Mars.2007 De lager det, men et hvilket som helst mekanisk verksted vil vel fikse det. Jeg betalte et par hundre lapper for min så vidt jeg husker. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 29.Mars.2007 Del på Facebook Svart 29.Mars.2007 Det kalles trappekile og du får det fra Sleipner Motor også...... Sitér dette innlegget Link to post
Belgarath Svart 29.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2007 Vi får se hva som dukker opp.. Duden på Maritim skulle bestille ny aksel ettersom jeg skjønte han, men han skulle iallefall ringe når den kom. De kunne jo prøve seg å ta ekstra betalt. Da kan de sitte der med en ny aksel. Jeg filer heller kilespor for hånd.. Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
Cirkeline Svart 30.Mars.2007 Del på Facebook Svart 30.Mars.2007 Du trenger ikke være redd for å bruke noen cm. ut over stevnlageret. Jeg har selv 15 cm. utstikk av aksling bak cutlesslager før propellen kommer. Akselanoden må jo også ha litt plass Propellen ligger med kort avstand til rorbladet og det har gitt meg muligheten til å styre akterover begge veier med en propell som er 18 X 16, 4 vinger. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
Belgarath Svart 30.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2007 Det var jo godt å høre at noen har gjort som jeg har lyst til.. :-) Det var igrunnen det jeg tenkte, propellen nærmere roret gir bedre styreegenskaper.. Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
Ludde30 Svart 30.Mars.2007 Del på Facebook Svart 30.Mars.2007 Propellen ligger med kort avstand til rorbladet og det har gitt meg muligheten til å styre akterover begge veier... Cirkeline Han som hjalp meg med mitt prosjekt syns rorbladet ble stående for langt bak propellen, og han tar med sveiseapparatet sitt så vi kan flytte bladet noen cm nærmere. Endrer da festepunktene oppe og nede på rorbladet. Roret er syrefast, så det skal gå greit. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Mulligan Svart 30.Mars.2007 Del på Facebook Svart 30.Mars.2007 Klipp: Acceptable Clearances The fourth factor of space available and clearances needed is where limitations come in. Even though the your engine rpm/gear ratio and horsepower may require a certain size prop. Your boat may not have the space available for it to work efficiently. Causing bad vibrations in the hull or cutting pieces out of your boat! The acceptable clearances are provided as a percentage of the prop diameter and in brackets are the absolute minimums: From tip of blade to hull - 15% (10-12%) From tip of blade to structure below prop - 6 to 8% (5%) From aft end of propeller hub to rudder - 50% (30%) Prop to cutlass-bearing should be at least 1/2" for engines up to 20Hp, presuming the engine mounts are in good condition. As power increases so should the above mentioned clearance. This is the absolute minimum dimension for clearance which if incorrect will cause the propeller to rub against the cutlass. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 30.Mars.2007 Del på Facebook Svart 30.Mars.2007 Avstand fra cutless til propell er normalt satt til minimum 1x akseldiameter. Dette for å sikre tilstrekkelig vanngennomstrømning (smøring) i lager. Har selv ca. 10cm fra lager til propell. (55hk motor.) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.