Jump to content

V8 Ford vs. GM


Larspo

Recommended Posts

Har ikke annet enn fra "trimmemiljøet" der ene naboen som hadde en 350, hadde fått seg en marineblokk som han borret til 355 cid. Han sa at de hadde tjukkere gods rundt sylindrene og at dette var ettertraktet i hans miljø. En meget kompetent kar på området, som hentet ut borti 1000 hk av denne blokken. Var også en av de tidligere i Norge på lystgass til dette.

 

Dette stod montert i en camaro, men han vred bilen skiev pga dreiemomentet (har selvbæreende karosseri)

 

Borti 1000hk i 355? Med ''luregass'' eller turbo/kompressor da?

Hvis ikke burde kanskje mannen begynne å lage motorer for dragracing ( competition klassen)

Angående gm's smallblokk motorer, var de allerede for 20 år siden laget i over 400 forskjelige versjoner (mange flere nå). Og da med mange forskjellige blokker med forskjellige legeringer og tykkelser.

F.eks 'truckblokker'', som er ettertraktet for trimming da de er 4 bolt og har en bedre legering og tykkelse. da også ok for oss båtfolket.

Link to post
ser tråden heter ford vs GM. om du virkelig meina det er et spørsmål så gå for chevy. ford er for kjennere som veit å sette pris på det lille ekstra :wink:

Nå er dette en gammel tråd som våknet opp igjen og spørsmålet er egentlig ikke så stort i dag. Stort sett alle modeller til VP (bensin V8) er basert på GM foruten noen få som er Ford. Mercruiser har vel aldri kjørt Ford (eller?). Slik jeg ser det, så er det stor majoritet av GM, og hvorfor det? Pris? Kvalitet? Rett sted til rett tid?

Link to post
Har jeg aldri hørt om, gjelder i hvertfall ikke GM. Dokumenter denne påstanden...... At det er forskjell på motorene er riktig (cam, pakninger, bunnpanne, frostplugger, skvalpeskydd, + +), men ikke noe som er relatert til blokk, veiv, stempler og slikt.

 

Etter hva jeg har erfart ER det forskjell på GM-blokkene. I marine-motorene bruker man den 4-bolta lastebil-blokka, da den tåler den konstante belastningen som en båtmotor blir utsatt for (konstant oppoverbakke) bedre enn det en 2-bolt bilblokk gjør.

Link to post
Mercruiser har vel aldri kjørt Ford (eller?). Slik jeg ser det, så er det stor majoritet av GM, og hvorfor det? Pris? Kvalitet? Rett sted til rett tid?

 

åjoda mercruiser òg har brukt ford. det handler vel om pris og tilgjengelighet som alt annet. GM er billigere enn ford. men som kjent så får man hva man betaler for :tongue:

Link to post

det er nok korrekt at det ikkje er, men det er jo fordi både gm volvo og omc har nesten bare GM. GM har vel et meir komplett motorprogram enn ford i tillegg. meir enn god nok grunn til å benytte GM det vel?? nei eg aner nå ikkje hvorfor det har blitt slik men tror ikkje eg er så langt ifra sannheten.

 

blir bare enda flottere for meg da som skal ha ford i båten, slipper treffe nåken med samme :wink:

ford sine V8 maler og durer som en katt. GM sine har en underlig lyd som høres ut som en firer som bare går på tre.

Link to post

blir bare enda flottere for meg da som skal ha ford i båten, slipper treffe nåken med samme :wink:

ford sine V8 maler og durer som en katt. GM sine har en underlig lyd som høres ut som en firer som bare går på tre.

 

Lurer på hva du har hørt da? Mine har alltid gått på alle 8 og høres slik ut. :yesnod:

Men en v8 hørs absolutt best ut med litt trimkam så det blir litt snørrete gange, deilig lyd :yesnod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...