Jump to content

Rimelig vedlikeholdslading


Ingar

Recommended Posts

Hei.

 

Bra ide Ingar. Det eneste jeg er litt betenkt over er at laderen når den slår inn igjen lader med full spenning og ikke holder seg under 13,8volt. Men så lenge dette kun gjelder for noen få måneder, er det ok (sjekk væskenivå i løpet av perioden).

 

En annen ting er at du har gått inn i selve laderen og "moddet" der. Greit nok for de som vet hva de gjør. I steden for å montere inn likeretter, rele og diode i selve laderen, er det tryggere å bruke en vanlig 220/12volt batterieliminator på utsiden og koble den til det eksisterende releet via en diode. Da slipper ukyndige å rote seg bort i 220volt'en og ødelegge garantien på laderen. Batterieliminatoren er nok dyrere en likeretterbroen, men ingen formue. Mange har sikkert en slik liggende i rotekassen etter et eller annet utstyr som har tatt kvelden.

 

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Enig, Lars, å bruke en batteri-eliminator var smart og  enklere for de fleste.

OK at jeg skiver det på siden istedet?  :eek:

 

Når det gjelder gassing er jeg usikker, jeg har testet andre dyre ladere som fungerer på samme måte som Biltema's.

Nen nå skal jeg la det stå på en stund for å se om det forsvinner vann.

Link to post
Share on other sites


Ingar: Enig, Lars, å bruke en batteri-eliminator var smart og  enklere for de fleste.

OK at jeg skiver det på siden istedet?  :eek:


Ja, så gjerne, men pynt litt på mine kludrerier. Men obs., batterieliminatoren må kunne gi nok strøm til skillereleet dit. Aner ikke hvor mye strøm de trekker. Men det går jo ann å sette inn et ekstra rele slik du gjorde i din opprinnelige kobling, se: ]

Når det gjelder gassing er jeg usikker, jeg har testet andre dyre ladere som fungerer på samme måte som Biltema's.

Nen nå skal jeg la det stå på en stund for å se om det forsvinner vann.


Tror nok det går bra, men enkelte (dyrere) 3-trins ladere tar nok hensyn til det. Det er nok mer å tenke på dersom en har en lader på 20 - 30A.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk Lars, siden er oppdatert. :eek:

 

Som nevnt er jeg usikker på om gassing vil bli et problem.

Hvis det ikke er belastning på batteriene vil jeg tro at laderen vil være av mesteparten av tiden.

 

Vet du hvordan dette er løst på f.eks Mascot laderne?

Hvordan de oppfører seg ved last på batteriene?

Link to post
Share on other sites

Hei.

Har ingen erfaring med Mascot, har selv en 30A Ladac lader som alltid er tilkoblet når jeg har strøm tilgjengelig. Men har den ikke på om vinteren i opplag. Da sørger solcellepanelene på 60W for vedlikeholdsladingen. Med lys presenning gir de nok til at batteriene er fulladet til en hver tid. Bruker skilledioder slik at både start og forbruksbatteriene får sitt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Heisan Ingar, og sef alle andre :wink:

 

Sett tidligere at denne Biltema-laderen er billig , ja. Finfint! :yesnod:

(Hadde forresten en lign fra Bosch på Europris , forleden.)

 

Har seilbåt...med strøm i hjemmehavn.(Diesel-innenbords m dynamo)

 

Blir litt utenom,men...

 

1. Kan man likegodt kjøpe 2 stk, og "klype" fast rett på batt.polene.(Enda bedre,skru fast)???

(Kjappere lading i gjestehavnen, og begge batt vedlikeholdt på topp når i hjemmehavnen)

Da trenger man ikke noe annet i tillegg,eller?

 

Burde sef nevnt først:

Jeg har 2 stk batt , 95amp og 115amp . Med slik manuell bryter (1 eller 2 eller begge)

(Har forsåvidt sett på siden din , at denne bryter-løsningen er tullete, idet man må huske svitsje osv.)

 

2. I båten idag har jeg vanlig "dumme" billadere. Kan jeg i tillegg koble på disse på polene, får å få enda mer ladeamp i gjestehavnen?

 

(Dette høres rotete og vilt ut , men men....man bruker det man allerede har,vet du)

 

3. Batteriene mine er plassert under dørken i sittegruppa, med tilgang fra luke i setet.Det er god plass over batteriene , og åpent ut til resten av stuerommet. Stuerommet er ventilert i et åpent "hanskerom" i ryggstøtten.

Er det noe fare ved evt montering av laderne, inne ved batteriene? Bare Biltemaladerne? Evt dumme i tillegg?

Tenker da på evt knallgass og gnister ved oppstart av laderne osv.

Om tar i bruk de dumme laderne, så kan det jo oppstå gassing iallefall.

 

4. Har også 1 stk 75amp batt stående. Vurderer koble det som startbatt.

Men 95 og 155 batteriene er ikke like , likevel bare parallell-koble disse batt på polene?

 

Merker at kanskje strøm burde være mitt "vinterprosjekt".

Har ikke oversikt over hvordan ting er koblet i min båt , så vet ikke om dine koblingskjemaer "stemmer".

(He-he, få oversikt først kanskje , før kommer med masse spm)

 

Vel,vel.....hilsen Opus :flag:

Link to post
Share on other sites

1. Dette kan du godt gjøre. Mulig ulempe med å ha ladere fast innkoblet er at de i varierende grad kan bruke litt strøm når de ikke lader.

 

2. Dette er også ok, men du bør holde ett øye med ladespenningen og koble fra de "dumme" laderene hvis den går over 14.5v.

 

3. Selve laderen vil neppe utgjøre noen risiko, det er gnister ved frakobling som kan utløse eksplosjon.

I så måte er det selvsagt sikrest å ha laderne permanent tilkoblet.

 

4. Inntil noen kommer opp med bevis for det motsatte mener jeg at problemer ifm parallellkobling av ulike batterier er en myte.

Med mulig opphav hos en batterileverandør....

Er du i tvil så kan du teste dem slik jeg har beskrevet tidligere.

Link to post
Share on other sites

Hei opus, Ingar og rogeri! :flag:

 

Bare en liten tilbakemelding om hvordan det fungerer hos meg:

 

Ting kan sikkert gjøres altfor dyrt og vanskelig, eller altfor enkelt/spinkelt og lite gjennomtenkt til formålet!

 

Tar ikke stilling til hvilket alternativ dette opplegget jeg har havnet på, hører inn under, -MEN det funker som bare det, og jeg er meget fornøyd!

 

Kjøpte tre Biltema 9 A automatiske elektroniske vedlikeholdsladere (Art.nr 44-715) til kr. 299,- per stk.

 

Har koblet disse direkte på de tre batteribankene jeg har, og ved hjelp av bryter kan to av batteriene (forbruksbanken) eller alle tre ved behov være parallellkoblet.

 

Alle laderne står på samtidig på de paralellkoblede batteribankene og det fungerer aldeles utmerket når jeg ligger i gjestehavner og forbruker strøm samtidig.

Så de tre 9 A laderne gir tilsammen bra med ladestrøm, slik at jeg får ladet forholdsvis raskt opp, samtidig som jeg forbruker strøm.

 

I hjemmehavn står de også på, men batteribankene er da frakoblet "båtnettet" ved hovedbrytere, og jeg har da topp ladede batterier til enhver tid.

Bruker nemlig mye strøm i uthavner og andre steder uten mulighet for landstrøm og da tappes det hardt ned på den totale batterikapasiteten, som da umiddelbart må fylles topp opp igjen ved landligge etter turen.

 

til rogeri:

Starter ofte opp motoren i havna om kveldene ved landligge, og ved det opplegg som er skissert og med den type ladere som jeg har ihvertfall, så har også dette fungert utmerket.

 

Vi får oss en kaffekopp, hører på godlyden fra motoren, løser en del "verdensproblemer" og i tillegg en del andre "mindre problemstillinger" :wink::wink::wink: , men landstrømmen står fortsatt på og jeg kan bare gå hjem i trygg forvissning om at jeg ihvertfall ikke har lade/strøm-problemer lengre i min båt! :sailing::smiley::seeya:

 

Enkelt og billig opplegg som fungerer topp!

 

Og Ingar....., da stemmer teori og praksis meget bra når det gjelder denne problemstillingen ihvertfall!

 

Ha et fint båtliv utover vinteren - ShipO'Hoi! :seeya:

Link to post
Share on other sites

Er det skadelig å lade med laderen samtidig som motoren går og får strøm fra dynamo???

Tenker da først og fremst på dynamoen?

(CTEK 25000 Multi xs)

Tror ikke det gjør noe. Jeg har min XS 25000 tilkoblet (BB) når jeg fyrer i gang de søte små grønne. Intet begativt å bemerke hittil. Derimot har jeg en XS 3600 på startbatteriet (SB). Den har en lei tendens til å slå seg i stand-by når jeg starter opp. Men denne skal nu snart erstattes av en 7000 i stedet.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det gjør noe. Jeg har min XS 25000 tilkoblet (BB) når jeg fyrer i gang de søte små grønne.....

 

Ja tåler Volvoen det, da er jeg bra sikker på at Forden gjør det også!! :wink:

 

DEN er ikke mye "søt" om dagen når den fyres opp i vinterkulda, må vel snart varsle brannvesenet før oppstart!!!!!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...