Jump to content

Kan bensintank sveises?


hagalio

Recommended Posts

bensintank .kan man sveise en bensintank .med tanke på gass. hva gjør man? skylle lenge med vann? :confused:

 

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig SVEISE BENSINTANK.

 

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

Link to post
Share on other sites

Kor lenge du har hatt vann på tanken, IKKE SVEIS EN BENSINTANK :nonod: Det har skjedd mange ulykker med det.

Du kan prøve å sveise den mens den er full i vann, da er det ikke noe gass i tanken, men du må sikkert bruke noen spesielle elektroder, det kan sikkert en del inne på dette forumet svare på..

Link to post
Share on other sites

Det er jo gassen som er farlig ja. Men hvis du ganske enkelt fyller tanken med vann, for så å legge den slik at punktet du skal sveise blir det høyeste punktet (vann i sveisen er no dritt) så burde det ikke være noe problem...vil jeg tro. Bare pass på å skrive testamente og ha alle forsikringer i orden før du setter i gang.

 

Mens vi snakker om bensintanker. Jeg har vurdert å lage meg en litt stor tank (minimum 200l) som jeg kan ha på tilhengeren. Er nemlig store penger å spare på å fylle tankene på vanlig ubemannet bensinstasjon i stedet for på marina. Har tenkt på et vanlig 200 liters fat. Men er litt skeptisk med tanke på eksplosjonsfare ved fylling. En gnist i et nesten tomt 200 liters fat kan bli en bra stjernesmell... Må vel rigge til jordinger og greier kanskje...

Link to post
Share on other sites

Mens vi snakker om bensintanker. Jeg har vurdert å lage meg en litt stor tank (minimum 200l) som jeg kan ha på tilhengeren. Er nemlig store penger å spare på å fylle tankene på vanlig ubemannet bensinstasjon i stedet for på marina. Har tenkt på et vanlig 200 liters fat. Men er litt skeptisk med tanke på eksplosjonsfare ved fylling. En gnist i et nesten tomt 200 liters fat kan bli en bra stjernesmell... Må vel rigge til jordinger og greier kanskje...

 

Kan du ikke bruke 200l plastfat?, da har du jo eleminert ex. faren, bruker det selv men til diesel

Link to post
Share on other sites

Da må du ha brannsikker drakt på. Gjøre det i nærheten av sjøen og få noen til å filme det. :wink:

 

Å ha noen som helst form for flamme på noe som har inneholdt bensin er noe av det siste jeg vill gjort :smash:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Man trenger ikke mer enn 8stk 25 liters kanner for at det skal bli 200 liter, ble i alle fall det med min seriekoblede hønsehjerne. Lettere å håndtere og bære ned til båten. Skal du bruke fat må du stresse med fatpumpe, manuell eller elekretisk. Drillpumpe er også et alternativ, men varer ikke så lenge hvis man pumper bensin.

 

Man kan faktisk sveise på en bensintank hvis den er smikk full av bensin, du leste riktig. Men å fylle og tømme den med vann noen ganger skal gjøre susen. Er dette en løs tank til påhenger eller en innebygget tank i en båt?

Link to post
Share on other sites

Man trenger ikke mer enn 8stk 25 liters kanner for at det skal bli 200 liter, ble i alle fall det med min seriekoblede hønsehjerne. Lettere å håndtere og bære ned til båten. Skal du bruke fat må du stresse med fatpumpe, manuell eller elekretisk. Drillpumpe er også et alternativ, men varer ikke så lenge hvis man pumper bensin.

 

Man kan faktisk sveise på en bensintank hvis den er smikk full av bensin, du leste riktig. Men å fylle og tømme den med vann noen ganger skal gjøre susen. Er dette en løs tank til påhenger eller en innebygget tank i en båt?

 

Er jo derfor jeg skal ha tanken på tilhenger. Da er det jo bare å rygge ut på brygga - åpne krana - og la det stå til...

 

Når det gjelder den lille tanken på 3-4 liter...kanskje litt epoxy eller glassfiber er et enklere alternativ...

Link to post
Share on other sites

Man trenger ikke mer enn 8stk 25 liters kanner for at det skal bli 200 liter, ble i alle fall det med min seriekoblede hønsehjerne. Lettere å håndtere og bære ned til båten. Skal du bruke fat må du stresse med fatpumpe, manuell eller elekretisk. Drillpumpe er også et alternativ, men varer ikke så lenge hvis man pumper bensin.

 

Man kan faktisk sveise på en bensintank hvis den er smikk full av bensin, du leste riktig. Men å fylle og tømme den med vann noen ganger skal gjøre susen. Er dette en løs tank til påhenger eller en innebygget tank i en båt?

HALLO!!!!! Bare sekunder etter tømming er gassen under oppbygging. Selv med en 3 - 4 liters tank blir det litt av en smell. En nabo av meg senket til bunn en 150 liters tank i 6 uker som var tidligere brukt til å ha bensin på.

Tok den opp å tømte den for vann og begynte å sveise. :nonod: Et H... smell og gutten for 4 - 5 meter i veggen. Et sykehusopphold på en uke, men kom forholdsvis bra fra det..

Sveis den med vann på tanken eller kjøp deg en ny tank. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

tror kanksje jeg hadde kjøpt en ny en jeg :rolleyes:

Hva koster en slik en da?

Litt mer enn materialet du trenger til sveiseapparatet +strømmen du bruker?

Eller kanskje mindre?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Ikke noe problem å sveise bensintank. Pass på at den er helt tom, skyll evt godt med vann og la den tørke, og fyll den opp med Nitrogen. Ha en liten åpning på nitrogenregulatoren under sveisingen, slik at tanken hele tiden er full. Da går det så bra så...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om noen husker brannen på Ulven på midten av 90 tallet. Brannvesenet hadde värt å stengt et bakgårdsverksted pga. brannfaren. De ga seg ikke så lett så dagen etter forsökte en å sveise på en bensintank. Tanken eksploderte og mannen omkom. Det brant i nesten et dögn i div. kjemikalier. Meget spektakulär brann.

Link to post
Share on other sites

Det er da ikke noe problem å sveise en bensintank så lenge den er gassfri. Glem nitrogen og alskens lure løsninger. Spyling av tanken og eventuellt en Zalo vask,spyling igjen. Sveis. Ferdig.

 

 

Vel, må bare advare mot dette da det er vanskelig å vite når det er tomt for gass, en liten historie fra virkeligheten:

 

Leeeeeeeeeeeenge siden, gammel Granada med rusthull i bensintank.

Ronny som var pyroteknisk sjef i guttegjengen skulle fikse klargjøringa til sveising.

Fylte tanken med vann, spylte gjennom lang tid, sjekka med lighter i på fyllingstuten om det var gass, puff, puff,

videre spyling, puff, puff osv.....etter lang tid ingen puff og tanken er klar.

Kompisen står med tanken mellom beina, en annen sveiser, telefonen ringer så det blir stopp i arbeidet ei stund,

gutta går å tar ein kaffi, et minutte?? etter sveisinga er avsluttet høres et kraftig smell, når vi kommer ut igjen ligger tanken oppå taket på huset, helt fleerra, heldigvis bare tanken som er skada men tenker ennå med grøss hvordan det hadde gått med han som sto med tanken mellom beina............

 

Nitogen eller Vannfylt må være tingen....

 

Ronny

Link to post
Share on other sites

hva er grundig nok da?

hvordan vet man det liksom

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...