Jump to content

Kan bensintank sveises?

hagalio

Recommended Posts

For å kommentere Daffys spørsmål. Når det ikke smeller er det rent nok. :rolleyes: Fortvil ei, det er ikke så vanskelig hvis tanken har mannlokk. Spyling,vask,spyling og plenty lufting og tørking så går det nok bra. Siden vi ikke har tilgang til måleutstyr så blir det å ta rengjøringen ekstra grundig. Vær oppmerksom på at bensin legger igjen belegg på tankveggene-dette kan være vanskelig å se,men det er der-dette ville jeg fjerne med Zalo. Belegget ser du hvis du har ei hvit fille i handa og gnukker den mot tankveggen, da ligger det et belegg igjen omtrent som når du gnir 2 helt ikke rene hender mot hverandre. (Gammelt produkt båt triks for å se renheten av skott/coating)

Null belegg + tørr tank=sveis. Og som andre har nevnt-bensin tanker til bil,der er det lett å gå 5 på.

Sveiste selv i en bensintank til en MC for noen år siden. Tømte selvsagt tanken og spylte gjennom den med vann i flere timer. Fyllte så tanken med vann og satte i gang. Dette ble litt av et søl så jeg senket vannstanden i tanken noen cm slik at det ikke lakk vann ut av hullet som jeg skulle sveise.

For å gjøre historien kort så ble resultatet et reallt foff og en fire-fem meter vannsøyle som stod ut tanklokket på tanken. Denne gutten vart skremt ja, første og siste gang jeg prøver meg på å sveise bensintank

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

En bensintank kan være en real bombe, men når størrelsen er på 4-5 liter er det begrenset hvor mye skade den kan gjøre. Vasking med vann hjelper lite fordi bensingass dannes også etter at den er vasket i lang tid. Da er det bedre å ha ikke brennbar gass i den eller konstant tilføre luft fra kompressor.

Når tanken er så liten kan det være like greit å brenne den ren. Knus glasset på en lyspære og tilkoble ledninger. De må være så lange at du kommer langt nok unna før du kobler til strøm.

Et annet alternativ er å lodde tanken med loddebolt. Det går utmerket å fylle loddetinn i sprekker. Er det større åpninger må det loddes på shimsfolie slik det er nevnt i et tidligere innlegg. Området som skal loddes bør hvis mulig bankes ned med en hammer slik at det blir en fordypning der tinnet skal være.

Men hvorfor er tanken lekk. Hvis det er rust som er årsaken er det like greit å kjøpe ny, da vil en reparasjon neppe vare uansett.

Det enkleste er vel mitt forslag i innlegg 24 :wink:

Alt en trenger er med i kittet.

Demonter tanken

Vask tanken med medfølgede vaske middel, la den virke noen minutter ( Cleaner ).

Vask tanken enda en gange med en rust killer ( Tank Etch )

La tanken tørke

Hell i Tank Sealer, roter tanken slik at sealeren kommer til i alle krinker og kroker, når det er gjort kan du helle av det overflødige .

La tanke tørke .

Et kit som passer en motorsykkel tank koster 395,-, hvor mye koster en ny tank ??, eller hvor mye kan en brannskade koste ?.........

Arne Kjetil

Veldig rart at vann ikke er noe særlig egnet til å vaske bensintanker med ? Jeg har da vitterlig vasket bensintanker i flere ti år med vann.

Og hvordan kan det dannes gass etter etter vasking er meg en gåte når alle bensinrester er fjernet ,det har jeg aldri opplevd i mine 25 år som bensintank vasker.Å brenne ut gass i tanken med knust lyspære som beskrevet overfor er i beste fall en risikosport og på grensen til å være idiotisk. Har du gass i en tank er det hydrokarboner til stede og tanken er pr. definisjon ikke ren. Enhver bensin rest MÅ være fjernet.

Vanntåke er ypperlig å slå ned gassfasen med. Diesel kan også være virkningsfull.

Slagskibet skrev:
Veldig rart at vann ikke er noe særlig egnet til å vaske bensintanker med ? Jeg har da vitterlig vasket bensintanker i flere ti år med vann.

Og hvordan kan det dannes gass etter etter vasking er meg en gåte når alle bensinrester er fjernet ,det har jeg aldri opplevd i mine 25 år som bensintank vasker.Å brenne ut gass i tanken med knust lyspære som beskrevet overfor er i beste fall en risikosport og på grensen til å være idiotisk. Har du gass i en tank er det hydrokarboner til stede og tanken er pr. definisjon ikke ren. Enhver bensin rest MÅ være fjernet.

Har også reparert tanker i flere tiår, men da bare små tanker. Har prøvd vasking med vann, men synes ikke det er noe effektivt da det har luktet bensin etterpå, og de har etter kort tid hatt brennbar gass. Kanskje har vasketiden vært for kort, eller metoden feil. Har mange ganger brent ren små tanker, og det fungerer utmerket. Har ikke brukt lyspæremetoden, men stort sett lighter. Hadde aldri ville gjort dette på en stor tank. At du vurderer dette til å være idiotisk på tanker på noen få liter er din vurdering.

Jeg vurderer det ikke til å være idiotisk Kurt. Det er idiotisk. Også brenne ut tanken med en ligther da :crazy: At du gjør det er så,det får stå for din regning. Legekunsten er riktig nok kommet langt men bortsprengtefingrer er nok ikke videre lett for dem å fikse på. Prøv heller spyling med kaldt vann og deretter med varmt vann. Så må du lufte,dvs blåse luft. Og når du tror alt er OK så lufter du enda mere. Og ikke stol på nesa som gassdetektor. Spør heller å få låne en gassmåler på brannstasjonen. Så slipper du å høre :easter:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...