Jump to content

Prosjekt 24 fots sjark


Jensen_fra_Vest

Recommended Posts

I går var det den store dag: Vi (jeg og en kammerat) tog turen og så på formene vi kan få. Jeg må innrømme at det er et litt større prosjekt, enn jeg hadde forestilt meg, men vi skal få det til. Første hindring er å få formene (ca. 25 større og mindre, skrog, overbygg, dekk, innerliner, +++) transporteret derfra. Dette går desverre ikke ann med bil, må via sjøveien, men det skal gå bra. Vi lurer litt på å samle en selvbyggergjeng ca. 10 stk. så hvis noen vil være med på prosjektet er det bare å gi et ord, så skal vi se hvad vi får til. Vi har tilgang til produksjonslokale ca. 4 mil vest for Bergen.

Uansett: Jeg har startet tråden, her skal der bli oppdateringer om arbeidets fremdrift, bilder, spørsmål osv.

Vi satt til langt på natt og drømte oss bort sammen med en del :headbang:, så i dag er det med :smiley:, men jeg er så happy, gutte drømmen er i gang.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Hei  :seeya: Jensen_fra_Vest !

 

Dette høres utrolig spennede ut! :yesnod: Spesiellet fordi jeg egentlig drømmer om en sjark i akkurat denne størrelsen, selv! :sleep:

 

Desverre er det slik at avstanden fra Vestlandet til Østfold blir for stor  :lol: - ellers hadde jeg meldt meg på til selvbyggergjengen, med en gang!  :smiley:

 

Lykke til med ditt prosjekt!!

:lol:

 

Med hilsen,

Walter_S

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei gode båtvenner!

 

Endelig kan jeg hente denne tråd frem i lyset igjen :eek: :eek:

I lørdags fikk vi de sidste forme på land og i hus. Nu begynder jobben med å fikse på formene. I den forbindelse har jeg et spørsmål. Der er noen hak og riber i formene som må spartles. Er der noen der veit om der finnes en spesiel formspartel, eller er det "bare" å bruke en god båtspartel?

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Nu begynder jobben med å fikse på formene. I den forbindelse har jeg et spørsmål. Der er noen hak og riber i formene som må spartles. Er der noen der veit om der finnes en spesiel formspartel, eller er det "bare" å bruke en god båtspartel?

Har liten erfaring med former, så jeg bare hiver inn en setning så vi får løftet denne tråden igjen. F.eks. Ingar regner jeg med kan noe om dette. Hvordan ser formen ut innvendig da? Er det gelcoat som er ytterst? Litt usikker på hva du mener med god båtsparkel, men her må du være sikker på hva som går og ikke går, ellers kan du fort få deg en stygg overraskelse første gangen du skal ta støpet ut av forma. Før krigen en gang drev jeg og støpte litt i ei form jeg hadde laget meg. Uvitende som jeg var, sparklet jeg selve forma med vanlig Plastic Padding. Pusset og sparklet. Pusset og sparklet. Til slutt var forma helt strøken innvendig. Påførte så slippmiddel i rikelig monn. Men da jeg skulle ta ut støpet, fikk jeg hakeslepp: Alt sparkelet hadde nå integrert seg med støpet og utgjorde fine "klædder" som satt utenpå selve støpet :smiley:. Tør derfor ikke mene noe som helst om hva det er best å bruke... :smiley:
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Tja hva skal jeg si'.

Jeg skulle ønske at jeg kunne skrive at vi var godt i gang, men det er vi ikke. Problemet er at det lokale vi skal jobbe i ikke er tomt. Lokalet er full av båter som er i vinterhi. Der pleier aldrig å være en båt i huset etter påske, men i år ser det ut til at båteierne har veldig god tid.

 

rogeri: Det er formene til Viksund 770, brosyrer finnes på medlemssiderne.

 

Jeg skal komme med info så snart vi kommer igang, det verker i hele kroppen min etter å få begynt.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Legger ut noen bilder eg jens! Så kan de få se på galskapen du skal begynne med  :flag:

Bildene er av formene som skal brukes til støping av båtene, det er former til viksund 770 sjark, 770 kombisjark og 770 kombi med alle innerlinere, dekk og luker. Det er en viksund 850 ligger med bunnen opp, innerliner til 850. Er det noen som er inntressert i en 770 form? Har et skrogform + overbygg og dekk former som skal selges.

 

Bilde  Skal selges

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde Slik skal båten til jens se ut :flag: men det blir vell mye  :cryin: og  :discuss før den tid.

Link to post
Share on other sites

....... Er det noen som er inntressert i en 770 form? Har et skrogform + overbygg og dekk former som skal selges. ............

 

Bilde Slik skal båten til jens se ut:

Denne sjarken hadde vært den ULTIMATE drømmen for meg, men er redd for at både avstanden til formene dine (Sotra ved Bergen?), og selve byggeprosessen (når man er ukjent med støping) pluss et uvanlig stort antall av tommeltotter, gjør det umulig!  :cryin:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...