Jump to content

Problematisk tankmåler?


New Attitude

Recommended Posts

Hei,

 

Tenkte jeg skulle be om litt tilbakemelding før jeg begynner å plukke løs for mye...

 

Kjøpte min Maxi 95 i fjor, og under besiktigelse fungerte tankmåler, dvs den gikk fra 0 til ca 1/2 tank, som selger anslo som korrekt, da tenning ble slått på.

 

Jeg avtalte å hente båten levert på vann, med full tank diesel.

 

Det viste seg på vei hjem at tankmåleren ble stående på "full", og der står den framdeles så lenge tenningen er på

 

Når tenning skrues på går viseren på instrumentet fra 0 til full - og tilbake til 0 når tenningen skrues av.

 

Noen med liknende erfaring eller tips?

 

Takkar :smiley:

Dufour 40 Performance

Link to post
Share on other sites

har du kollat kablerna til givern som sitter i tanken......

 

hvis jag husker rett drar man ur en kabelsko på givern (0 ström genom) så går intrumentet i topp.....

 

(eller var det vice versa :crazy: , husker ikke)

 

anners kan oxo flottören til giveren inne i tanken 'henge sig' i ett läge.........

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei jeg holder på med det samme etter jeg byttet til wema tankmåler,var nede og målte giveren den var feil sier dem så jeg får ny til uken.De måtte bestille hadde ikke i lager.Men nå jeg har bare klokken innstrument panele måler viser den fult når jeg slår på tenning og null når jeg også slår av tenningen.Blir ikke klok på dette men mulig den må ha motstand fra givere for og virke?Kan svare til uken nærmere har koblet etter brosjyra merklig.Mvh Bjørn :crazy:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Heisann,

 

Litt tidlig på morgenen enda, men hvis jeg har forstått det riktig så fikk du båten med full tank.

Det inkluderer også påfyllingsslangen til tanken! Der kan det fort være noen liter. På min båt (52 hk diesel) så kan jeg kjøre ca. 2 timer før tankmåleren begynner å synke etter fylling av full tank, dvs. 2 timer før slangen til tanken er brukt opp.

 

/are

Link to post
Share on other sites

Heisann,

 

Litt tidlig på morgenen enda, men hvis jeg har forstått det riktig så fikk du båten med full tank.

Det inkluderer også påfyllingsslangen til tanken! Der kan det fort være noen liter. På min båt (52 hk diesel) så kan jeg kjøre ca. 2 timer før tankmåleren begynner å synke etter fylling av full tank, dvs. 2 timer før slangen til tanken er brukt opp.

 

/are

 

Var opprinnelig inne på den tanken, men har fyllt opp tanken (fra ca 1/4) to ganger etter levering (og tankmåler har med tenning på aldri vist mindre enn 1/1)

Dufour 40 Performance

Link to post
Share on other sites

Vi hadde samme fenomenet når vi kjøpte vår båt. Her er det snakk om en tank-giver av typen stav med flottør rund. Løsningen ble å banke lett på toppen av giveren slik at flottøren løsnet. Etter dette har måleren virket greit med unntak av et par ganger hvor det var nødvendig med ny lett banking.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hmmmmm............imponerende hvor mange gode tips det er å hente på båtplassen. Og så var løsningen noe så banalt som at flottøren hadde hengt seg opp.

 

Ja, det er utrolig godt å få hjelp til å begynne å lære mer om et nytt felt :smiley:

 

Kanskje banalt at det var flottøren som hadde hengt seg opp, men uten å bli sat på rett spor var jeg jo like langt... :blush:

Dufour 40 Performance

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke satt i denn jeg var og byttet ennå,men skal ikke giveren vise på klokka nå jeg drar opp og ned på flotøren når jeg har denne oppe av tanken da?eller må denne type giver være i forbindelse med fuktig het diesl osv?mvh Bjørn :cool:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke satt i denn jeg var og byttet ennå,men skal ikke giveren vise på klokka nå jeg drar opp og ned på flotøren når jeg har denne oppe av tanken da?eller må denne type giver være i forbindelse med fuktig het diesl osv?mvh Bjørn :cool:

 

Når du beveger flotøren forsikrigt opp langs staven skal det gi utslag på instrumentet.

Bak på instrumentet sitter det en liten plastskrue som du kan bruke til å kalibrere instrumentet.

 

Er det wema eller vdo instrument?

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ja men den skal stå på tom når tenning er av spørs om ikke klokken er gåen.Du kan prøve og koble av plussen oppe ved klokken da skal denne falle hvis ikke galt med denne eller kobl fra alt og se da om den synker.mvhBjørn :rolleyes:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Ja men den skal stå på tom når tenning er av spørs om ikke klokken er gåen.Du kan prøve og koble av plussen oppe ved klokken da skal denne falle hvis ikke galt med denne eller kobl fra alt og se da om den synker.mvhBjørn :rolleyes:

 

Det låser seg så og si totalt i hue mitt når det gjelder å gjøre noe praktisk i forhold til elektrisitet, på papiret virker det meste logisk...skal forsøke ditt tips! :cool:

--

Jon

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Låner denne linken...

Tankmåleren min (bensin) viser mere og mere feil. I dag er tanken tom når måleren viser halv tank, og tanken er full når måleren viser ca. 80% full; Alså måleområdet er "innskrenket".

Noen tips om hva som er feil?

(Nei, jeg vet ikke om det er en vippe-giver eller stav-giver.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...